Borouge מציגה PE מיוחדים לפתרון בעיות הנדסיות מורכבות 

החברה לקחה חלק בשני פרויקטים הנדסיים מאתגרים: צינור להתפלת מים דק דופן בהודו וציפוי לכבל תת ימי ארוך, בסביבה מאתגרת במיוחד בפורטוגל. חומרי הגלם שלה הביאו לפתרונות יצירתיים 

תמונה 1: צינור ליישומי התפלת מים. HDPE עמיד במיוחד Borouge. 

 

ענקית חומרי הגלם, Borouge, שנכנסה לישראל לא מזמן עם חתימה הסכמי אברהם, דיווחה לאחרונה על הצלחה בשני פרוייקטים הנדסיים משמעותיים הכוללים התאמה לסביבות ייצור ולחומרים מאתגרים. 

צינור להתפלת מים בהודו 

מקורות מים לשתיה עם מצרך שלא תמיד בנמצא, במיוחד במדינות כגון הודו. הפתרון הוא כמובן התפלה ואכן הממשלה המקומית משקיעה רבות בכיוון זה. מול חופי גוג'אראט שאורכם 1600 ק"מ, הוקם מפעל להתפלת מים, בעל קיבולת של 100 מיליון ליטר ביום, שישמשו לצורכי תעשיית הנפט והכימיקלים.  

בתהליך ההתפלה נפוץ השימוש בדיפיוזר. צינור המחזיר מלחים וכימיקלים אחרים שרוכזו בתהליך ההתפלה חזרה לים. על הצינור מורכבות הסתעפויות ובסיומן, תעלות צרות המחזירות את החומר המרוכז לים בתפוקות נמוכות על מנת לא לשבש את האיזון האקולוגי. הצינור חייב כמובן להיות עמיד לחומרים אלו ולשמור על שלמות מכאנית שתמנע תקלות. לרוב עשויים דיפיוזרים אלו מחומרים קונבנציונאליים כגון פלדה. אלו יקרים במיוחד, כבדים ונוטים לקורוזיה. גם האלטרנטיבה של שימוש בפלסטיק משוריין בעייתית ויכולה ליצור שברים בזמן ההרכבה הסופית שלו.  

בפרוייקט ההתפלה בהודו היה צורך במענה שיפתור בעיות אלו. תחת ליווי של Borouge הוחלט לייצר את הצינור מ-HDPE מיוחד, בימודלי, עם עמידות מכנית משופרת: HE3490-LS PE100 BorSafeTM. החומר מגיע מתורכב עם פחם המעניק לו עמידות מכאנית לאורך זמן בלחצים גבוהים של 16 בר, וכן עמידות לקרינת UV. לחומר יש גם עמידות גבוהה להתפתחות של סדקים. 

אלו אפשרו ייצור של צינור דק דופן שהתאים לריתוך בטכנולוגיית electro-fusion – דבר המאפשר עבודה מהירה ואיכותית מבלי לפגוע שלמות הצינור במהלך ההרכבות. 

ציפוי לכבל תת ימי בפורטוגל 

פרוייקט הנדסי נוסף בו לקחה Borouge חלק נמצא בצידו השני של כדור הארץ, בפורטוגל. שם קיימת תחנת כוח המבוססת על טורבינות צפות הנמצאות בלב הים. התחנה מתוכננת לספק חשמל ל-60,000 משקי בית ובכך להוריד את פליטת הפחמן ב-1.1 מיליון טון בשנה.  

על מנת לחברת את טורבינות הרוח לתחנת הכוח בחוף יש צורך בכבלים תת קרקעיים. אולם תנאי הסביבה במקום היוו אתגרים הנדסיים משמעותיים. ראשית, חלון הזמן להטמנת הכבל היה קצר בעקבות ים סוער במיוחד. בנוסף, מיקומו של שובר גלים לצד החוף הביא למגבלות בהטמנת הכבל בקרקעית. ולסיום, ההתקנות היו בעומק של 100 מטר והיו חייבות להיות עמידות לדליפות.  

גם כאן, בסיוע Borouge נמצא פתרון מתאים. הוא מבוסס על PE מצולב המתאים ליישומי הולכת חשמל. חומרי Borlink™ LS4201S ו-Borlink™ LE0592S גוייסו למשימה. אלו אידיאליים לבידוד ביישומים מורכבים, מותאמים ליישומים עם מתח גבוה עד 230kV ובעלי עמידות גבוהה לחום ולכוויות. הייצור איתם אפשרי בתפוקות גבוהות מכיוון שזמן האוורור הדרוש (Degassing) קצר בהשוואה לחומרים אחרים בשוק. מנהל הפרוייקט, מר ג'ון האסו, מספר: "בתור חברה בינלאומית, אנו מסתמכים על שותפים כמו Borouge וחברת האם שלה, Borealis. אלו בעלות הוכחות בשטח לפתרונות כבלים בטיחותיים ואמינים. הם מאפשרים לנו לעמוד בדרישות קפדניות בפרויקט ולקדם מעבר לאנרגיה מתחדשת". 

תמונה 2: פרוייקט כבלי חשמל לתחנת הכוח מבוססת טורבינות בפורטוגל. 

 

למידע נוסף: 

SJD , אילן אשכנזי, [email protected]054-464-7801