לא סתם יריעה – יריעות חכמות לחקלאות 

בעולם שבו האוכלוסייה הולכת וגדלה ושטחי הגידול הולכים וקטנים, הדרישות מיריעות לחממות הולכות ועולות. חברת כפרית פיתחה מגוון רחב של תרכיזים המתאימים לכל רוחב הספקטרום לגידולים איכותיים יותר ובתפוקות גבוהות 

השמש שלנו, מקור החיים, מה היינו עושים בלעדיה? ואכן, לכל חלק בספקטרום הקרינה הרחב שלה יש תפקיד. עם התפתחות המדע, למדנו לנצל את השמש לתועלתנו ולהקטין את השפעותיה השליליות. 

תחום מעניין במיוחד אשר תלוי מאוד בחסדי השמש הינו תחום החקלאות. השמש הינה הכרחית לגידולים וגם לחרקים אשר מאביקים אותם ותורמים להתפתחות הצמח. החקלאות המודרנית בחממות באה לתת מענה לאוכלוסיית העולם הגדלה, הצפויה לעבור את התשעה מיליארד בשנת 2050כך ניתן לגדל בצורה מבוקרת ולשתול גידולים גם מחוץ לעונה הטבעית שלהם. רבות מהחממות בנויות מיריעות פלסטיק המיועדות לתת פתרון למשך שלוש ולעיתים אף חמש שנים של גידול. 

מציאות לא פשוטה 

היריעות לחממות צריכות לעמוד בתנאים לא פשוטים שהשמש ותנאי מזג האוויר מציבים להן. ספקטרום ה-UV (קרינה אולטרה סגולה) מזיק ליריעה, מקצר את שרשראות הפולימר וגורם בסופו של דבר לפירוקהגם נוכחות של חומרי הדברה כימיים יכולים להזיק ליריעה ולפגוע בתכונות המכאניות שלה ולקצר את אורך החיים שלה. 

תוצר לוואי של גידול בחממה הוא הצטברות לחות על גבי היריעה. זו מפריעה למעבר תקין של אור השמש דרכה, או לחילופין, יוצרת טיפטוף פנימי שיכול להזיק לצמחים ולפגוע בעלים.  

דרישות השוק 

למרות המציאות הקשה, מצופה מהיריעה להחזיק מעמד ולשמור על תכונותיה (מכאניות, אופטיות, תרמיות ועוד) למינימום שלוש שנים בשטח, ולפעמים אף יותר. יש לזכור כי פינוי יריעות חקלאיות משומשות מהווה מעמסה על החקלאים, אשר צריכים לפנותם כפסולת פלסטית בצורה מסודרת ולא להשאירן בשטח.  

אולם, יריעה עמידה אינה התכונה היחידה. כיום, מצופה מיריעות גם להפגין חוכמה, לסנן את ספקטרום השמש אשר יכול להזיק לצמחים, אך לאפשר חדירה של קרניים בספקטרומים המועילים, הן לצמחים והן לחרקים. כמו כן, עולה דרישה ליריעה אשר תעזור לוויסות הטמפרטורה בתוך החממה.  

חברת כפרית פיתחה מגוון תוספים חכמים לשוק היריעות לחקלאות, אשר באו לענות על דרישות השוק ולהביא לייצור יריעות חכמות ועמידות יותר. היא לוקחת אותנו לסיור לאורך ספקטרום הקרינה של השמש, החל מקרינת ה-UV, דרך האור הנראה ועד לקרינת ה-IR. לכל אחד מהם השפעה מכרעת על איכות הגידול. 

עמידות ב-UV בנוכחות חומרי הדברה 

על מנת להגן על היריעה מפני קרינת ה-UV המזיקה, ולאפשר לה לשמור על תכונותיה המכאניות יש צורך בשילוב תוספי UV. חלקם מייצבים את היריעה וחלקם חוסמים את הקרינה. נוכחות של חומרי הדברה יכולה לפגוע בתוספים אלו וגם ביריעה עצמההדבר נכון במיוחד בחומרי הדברה המכילים גופרית (Sulfur). השימוש בגופרית צובר תאוצה כיוון שזו נחשבת לידידותית יותר לסביבה ולחרקים מאשר חומרי הדברה אחרים. חברת כפרית פיתחה תוסף מיוחד אשר מספק הגנת UV גם בנוכחות מוגברת של כ5000 ppm גופרית. היריעה נוסתה בשטח בתנאי אמת אצל לקוחות ומצליחה לעמוד בדרישות הגבוהות. 

תוספים ידידותיים לחרקים ולצמחים 

יותר ויותר חממות מעודדות את הפעילות הטבעית של הדבורים בתהליכי האבקה והפריית צמחיםחרקים אלו חיוניים לריבוי ולפעילות ביולוגית. על כן, לצד הדרישה לעמידות בקרינת UV, עולה הצורך בתוספים סלקטיביים, אשר יוכלו להעביר את קרני שמש באורכי גל הדרושים לחרקים למחייה ולביצוע האבקה. לצורך כך פיתחה כפרית תרכיזים סלקטיביים אשר יודעים לייצב את היריעה בנוכחות ה-UV לצד העברה של אורכי גל אחרים הדרושים להאבקה.  

בואו נדבר על חום 

שמירה על טמפרטורה מתאימה לגידולים בחממה היא בעלת חשיבות מכרעת לתפוקת הגידול. אווירה חמה מדי, כמו שלעיתים מתרחשת במהלך היום, תייבש את הצמח ותקטין את כמות הפירותלעומת זאת, אווירה קרה מדי, כפי שמתרחשת במהלך הלילה, תגרום למכות קור ולפגיעה בצמחים.  

הקרינה האינפרה-אדומה (IR) היא החלק שמייצר חום בספקטרום השמש. חברת כפרית פיתחה תרכיזים סלקטיביים, היודעים לסנן חלק מקרינת ה-Near IR (NIR) ובכך לווסת את כמות החום הנאגרת בחממה, תוך שמירה על שקיפות היריעה בתחומי האור הנראה הנדרש לגידולים (לטובת פוטוסינתזה). הדבר קריטי במיוחד בעונת הקיץ בארצות חמות, בהן הטמפרטורה גבוהה ממילא, או באזורים אשר חווים הפרשי טמפרטורה גדולים בין היום ללילה. שם היריעה תוכל לשמור על החום בתוך החממה וכך להגיע לטמפרטורה נעימה גם בלילות קרים.  

היריעות נוסו בתנאי שטח עבור גידולי עגבניות בספרד בקיץ והראו תוצאות טובות בזכות השימוש בתרכיזי IR סלקטיביים. הפרשי הטמפרטורה שנמדדו בין תנאי החוץ ותנאי החממה הראו הפרשים של 7-5 מעלות פחות בתוך החממה עצמה. כך קיבלו הגידולים טמפרטורה קרירה יותר שהטיבה עימם. יתרה מזאת, החקלאים דיווחו כי במקום לאבד 5% מהגידולים עקב סביבה חמה מדי (Stress heat), בשימוש ביריעות עם התוספים הסלקטיביים התקבל גידול של 9% בתנובת העגבניות! 

יש חשיבות לצבע! 

לאחר ש"טיילנו" לאורך הספקטרום, נדבר גם על התחום הצר של האור הנראה, האחראי על תפיסת הצבע שלנו. הצמחים זקוקים לחלק זה של הספקטרום לביצוע פוטוסינתזה אולם מעבר לכך, לצבעים השונים יש השפעה על תכונות הגידולשימוש ברשתות בצבעים שונים ישפיע על צורת הפרי, זמן ההבשלה שלו ואף צבעו.  

לדוגמה, הצבע האדום משפר את התפתחות הצבע בפירות אדומים כגון ענבים ותפוחים. שימוש ברשתות אדומות הניב פירות גדולים יותר באיכות טובה יותר. שימוש ברשתות כחולות נפוץ בצמחי נוי. הוא מעודד אפקט גמדות ומתקבלים צמחים קומפקטיים יותר, עם יותר עלים ופרחים קטנים. צבע צהוב וצבע "פנינה" משפרים איכות הפירות ומעלים את רמת הסוכר בפרי 

למידע נוסף: 

רועי לוי, 054-648-7367,[email protected]