מה זה קטן, שחור ויש לו שם של דג?

הריאיון האחרון עם נדב גולדשטיין ז"ל מכפרית

נדב גולדשטיין ז"ל, סמנכ"ל חדשנות ופיתוח עסקי בכפרית
03.12.1974-07.10.2023

את הריאיון המקדים עם נדב גולדשטיין ז"ל, ביצענו ביום ראשון, בתחילת השבוע שבסופו הייתה השבת הארורה של השבעה באוקטובר. הכתבה הייתה מוכנה ביום חמישי, והתכנון היה לשלוח אותה לבדיקה ביום ראשון לאחר החג. לצערנו, נדב נרצח ביחד עם בתו הבכורה, ים ז"ל, בטבח הנוראי שהיה בכפר עזה וביישובי העוטף. שארית משפחתו נחטפה לעזה, ולשמחתנו חזרה לאחר 51 ימים בשבי. 

נדב, בחוכמתו ובצניעותו, היה לנו למקור בלתי נדלה לרעיונות אשר שאפו לקדם את פעילותה של כפרית בארץ ובעולם. חסרונו הגדול מורגש בוודאי בכפרית, אבל גם אנחנו כואבות את לכתו של מקור אמיתי להשראה. הכתבה שלפניכם, מובאת כלשונה, כפי שנכתבה טרם האסון. בהכירנו את נדב, אנחנו מאמינות שהוא היה רוצה שהיא תצא בדיוק כך לאור, והיה "מנפנף" את הדיבור עליו. 

תודה נדב על השותפות ארוכת השנים. יהי זכרך וזכר בתך ברוך. 

***

פועלו הענף של נדב גולדשטיין ז"ל בתחום הפיתוח העסקי והחדשנות, קשר את כפרית עם חברות הזנק שונות בתעשייה. אחת מהן היא חברת NEMO nanomaterials, המתמחה בננו צינוריות פחמן לשיפור ההולכה החשמלית

תמונה 1: NemoBLEND – תרכיז המכיל ננו צינוריות פחמן SWCNT המאפשר הולכה חשמלית מעולה ומיסוך אלקטרומגנטי במגוון יישומים.

בשנים האחרונות הפכה כפרית למשקיעה אקטיבית בחברות סטארטאפ שונות ושותפה בחממה הטכנולוגית Beyond Plastic. "המטרה שלנו בעבודה עם חברות הזנק, היא הרחבת סט היכולות הטכנולוגיות והשיווקיות שלנו בעולם הפלסטיק", אומר נדב גולדשטיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי בכפרית. "החזון של כפרית הוא השקעה בטכנולוגיה וכישרון למען העתיד של הפלסטיק, ואנחנו בהחלט פועלים לאורו". 

כפרית אכן לא רק מדברת, ובין החברות בהן השקיעה נמצאת NEMO nanomaterials אשר פיתחה תרכיז מוליך בשם NemoBLEND המבוסס על ננו צינוריות פחמן בעלות דופן יחידה (SWCNT). הוא ניתן לשילוב בפולימרים שונים וייחודו ביכולת לעבור דיספרסיה מצויינת במוצר הסופי.

שותפות שהיא מעבר להשקעה

למייסד חברת NEMO היכרות מוקדמת עם כפרית. יהונתן ענתבי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב- NEMO nanomaterials, הוא עובד כפרית לשעבר ומכיר היטב את רזי תירכוב החומרים. היכרות זו, ביחד עם היכולת פורצת הדרך שהציגה NEMO, הביאו את כפרית להעמיק את שיתוף הפעולה איתה. "שיתוף הפעולה עם NEMO רחב", מסביר נדב. "אנחנו לא רואים את עצמנו כמשקיעים היושבים בדירקטוריון ותו לא. אנחנו מספקים תמיכה בשיווק ומכירה, ייעוץ פיננסי ורגולטורי בעולמות הפלסטיק הבינלאומיים, ומהווים גם זרוע ייצורית. כפרית מאמינה בחיבור עמוק עם הסטארט-אפים בהם היא משקיעה". 

קבוצת כפרית רכשה לאחרונה את DELTA KUNSTSTOFFE אשר מתמחה גם היא בתרכיזים מוליכים. היא משתפת פעולה באופן הדוק עם NEMO בבדיקות שונות ובתהליכי פיתוח. העבודה המשותפת של שתי החברות הפעילות באותו תחום בתעשייה מביאה איתה סינרגיה ביצירתיות וחדשנות. 

תמונה 2: צ'יפים ומוצרים בהזרקה שיוצרו עם תוסף מוליך של NEMO – המאפשר שילוב פיגמנטים למוצרים צבעוניים.
מפרקים את האגלומרטים

על מנת להבין את פריצת הדרך שביצעה NEMO, נלך צעד אחד אחורה. ננו-חומרים, וננו צינוריות פחמן ביניהם, נחשבים כ"דור הבא" של החומרים כבר שנים רבות. הפוטנציאל הגלום בהם הוא רחב וביכולתם להעניק תכונות מתקדמות למטריצות בהן הם מיושמים, בעיקר תכונות הולכת חשמלית מעולה. הבעיה הגדולה היא שעל מנת לקבל את התכונות הטובות האלו, יש צורך לפזר את החלקיקים בצורה הומוגנית במטריצה הפולימרית ואילו הננו-חלקיקים נוטים להימשך אחד לשני וליצור אגלומרטים. לא מעט מחקרים בתחום הננו-חלקיקים מתמקדים בחיפוש דרכים להתגבר על כוחות משיכה אלו. 

פה בדיוק NEMO נכנסת לתמונה. בעזרת שילוב של פורמולציה ייחודית של צינוריות פחמן SWNCT עם תהליך עיבוד מיוחד שפותח בחברה, ניתן להשיג פיזור מצוין במטריצה הפולימרית. פיזור זה מקנה לפלסטיק תכונות הולכה חשמלית ומיסוך אלקטרומגנטי המתאים למגוון יישומים. הידע המשמעותי בפורמולציות מאפשר לשלב את ה-NemoBLEND בכל מטריצה פולימרית. 

הפתרונות של NemoBLEND

את התרכיזים של NemoBLEND ניתן כבר לקבל על בסיס ארבעה פולימרים: פוליאתילן, פוליפרופילן, פוליסטירן ופוליאמיד (ניילון). צינוריות הפחמן מועמסות בריכוז גבוה בתרכיז, אך מינונו במוצר הסופי נמוך בהשוואה לחלופות אחרות, ועומד על 15%-25%. המוליכות החשמלית הנפחית של התרכיזים עומדת על 102-106  [Ω·cm], והמוליכות המשטחית עומדת על 102-104 (Ω/sq). היישומים מגוונים מאוד ומתאימים לתעשיות שונות: רכב, מדיקל, תעופה, אלקטרוניקה, תשתיות ובנייה, אנרגיה ותקשורת. יתרון משמעותי נוסף הוא היכולת לשלב את התוסף המוליך עם פיגמנטים לקבלת חופש עיצובי רב יותר ומוצרים צבעוניים, יכולת שאינה קיימת כלל אצל מתחרים בשוק הזמינים רק בצבע השחור.

  • PA6000 Series: תרכיז מבוסס PA 6,6 להגברת המוליכות החשמלית והמיסוך האלקטרומגנטי (EMI Shielding). מתאים במיוחד לקומפאונדרים למוצרי הזרקה. 
  • PE1000 Series: תרכיז המבוסס על LLDPE המתאים לאקסטרוזיה. זהו פתרון המאפשר החלפה של חלקי מתכת כבדים והוא ניתן למיחזור במלואו. יישומים אפשריים הם כבלים, צנרת גמישה לתשתיות ולוחות. 
  • PP2000 Series: תרכיז המבוסס על PP המתאים לאקסטרוזיה ולהזרקה. גם הוא מתאים להחלפת חלקי מתכת. ניתן ליישם במוצרים הדורשים הולכה חשמלית או פריקת חשמל סטטי כמו אריזות, שקעים ועוד. 
  • PS4000 Series: תרכיז מבוסס PS ומתאים למוצרי אקסטרוזיה, הזרקה או תרמופורמינג של PS או ABS. 
מקרי לקוח הנמצאים בתעשייה

כיסוי פלסטי לרדאר עבור מיסוך אלקטרומגנטי בתדרים 75-82 GHz, המשלב את תרכיזי NEMO, חסך 40% במשקל בהשוואה לכיסוי מתכתי. צינור גמיש להובלת נוזלים דליקים בתעשיית הרכב מציע תכונות מכאניות מעולות, לצד יכולת פריקת מטענים אלקטרוסטטיים ואורך חיים גבוה יותר. בתעשיית הכבלים, צינור פלסטי לצמות של כבלים להעברת מידע מאפשר EMI shielding ומייתר את הכנסת שכבת המתכת ששימשה לכך קודם. בכך מתקבל צינור חד שכבתי הניתן למיחזור, בעל שטח חתך נמוך יותר, גמיש, המקצר את תהליך הייצור. ניתן גם לשלב תוספי FR במוצר.

למידע נוסף:
כפרית, רועי לוי,
054-648-7367, [email protected]