הקיימות נוסעת קדימה – ENGEL מציעה פתרונות חדשניים לתעשיית הרכב 

טכנולוגיית Organomelt לייצור חלקים מרוכבים בתהליך יחיד, מכונת מיחזור והזרקה של חומרים משוריינים ללא צורך בגירעון, ומכונות הזרקה גדולות במיוחד עד 10,000 טון

תמונה 1: חלקים עבור חברת BMW המיוצרים בחדר נקי על ידי ENGEL בטכנולוגיית Clearmelt. (קרדיט: קבוצת BMW)

עולם הניידות (Mobility) רחב מאוד ומכסה את תעשיית הרכב (מקטנועים ועד אוטובוסים) וגם את תעשיית התעופה ואפילו את עולמות הלוגיסטיקה והשינוע (ממשאית ועד רחפן). השאיפה לקידום הקיימות מתגברת גם בתחומים אלו. המעבר להנעה חשמלית, תאי מימן או נהיגה אוטונומית, פותח הזדמנויות חדשות לתעשיית הפלסטיק המחייבות חומרים ופתרונות ייצור חדשניים. 

"תפקידו של הפלסטיק יילך ויגדל בעתיד", מציין Franz Füreder, סגן נשיא היחידה העסקית לרכב וניידות ב-ENGEL. "החומרים הפולימריים קלים ומאפשרים שימוש חסכוני באנרגיה וחומרי גלם. ייצור בהזרקה יעיל ומנגיש טכנולוגיות חדשות לשוק העולמי". לאחרונה, קיימה ENGEL את ENGEL Mobility Days 2023, אליהם הגיעו כ-500 אנשים מקצוות שונים של עולם הניידות והתרשמו מפתרונות החברה.

נהיגה אוטונומית המקדמת את השימוש בפלסטיק

נהיגה אוטונומית מתבססת על קישוריות ותקשורת בין הרכבים עצמם, בין משתמשי דרך אחרים ובין הסביבה. חיישנים המשמשים למטרות אלו מסתמכים על קרינה אלקטרומגנטית וגלים אקוסטיים, דוגמת אולטרסאונד למרחק, מכ"ם לבקרת שיוט אדפטיבית ו-IR למערכות סיוע לראיית לילה. "הפלסטיק מאפשר העברה טובה של גלים אלו ולכן מחליף אלומיניום ופלדה בחלקים שונים של הרכב. זאת לצד עיצוב מושך מבחינה ויזואלית", אומר Michael Fischer, ראש תחום הטכנולוגיה לפיתוח עסקי ב-ENGEL. 

לצורך כך, פיתחה ENGEL את טכנולוגיית Clearmelt – תהליך דו-רכיבי המשלב IMD עם Flood coating של פוליאורתן המאפשר משטח חלק, עם עובי דופן אחיד. זו משמשת את BMW לייצור חלקים פנימיים וחיצוניים לרכב חשמלי, העומדים בלחצים גבוהים במיוחד. האלקטרוניקה הרגישה מוגנת היטב מתחת למשטח הפוליאוריתן העמיד בפני שריטות. רמת הברק הגבוהה ואפקט העומק הויזואלי משדרים רושם אלגנטי מאוד. ENGEL היא ספקית המערכת לפרויקט התובעני הזה. תא הייצור משלב מכונת הזרקה ENGEL duo combi M עם שולחן מסתובב אופקי, רובוטים, מערכת ניקוי יריעות, תחנת בקרת איכות ויחידות היקפיות הכוללות הזנת פוליאוריתן. תהליך ה- Flood coatingשפיתחה החברה יעיל יותר בהשוואה לתהליכים מקבילים ומהווה רק 20% מסך האנרגיה הנצרכת. 

שילוב חומרים מרוכבים קלים ויעילים עם פולימרים תרמופלסטיים בתהליך יחיד

במרכז טכנולוגי משלה באוסטריה, פיתחה ENGEL את תהליך ה-Organomelt במהלכו משלבים חומרים משוריינים, פרה-פגים וסרטי UD, במטריצה התרמופלסטית  לקבלת חלק סופי בתהליך אחד. 

תמונה 2: מגה מכונת ייצור בעלת כוח נעילה 8000 טון, ותבנית מתאימה.

חברת Valeo Front End Modules יישמה טכנולוגיה זו לייצור בתפוקות גבוהות של מובילים קדמיים עם תעלות אוויר משולבות עבור מותג OEM גרמני. ENGEL סיפקה מכונת הזרקה ENGEL duo 1700, שלושה רובוטים easix להכנסת כמויות גדולות של אינסרטים מתכתיים ולטיפול בלוחות התרמופלסטיים, רובוט ליניארי viper 90 ותנור IR. 

מיחזור חדשני של חלקים מרוכבים 

"בעתיד, אנחנו מצפים שמיחזור בתעשיית הרכב ימלא תפקיד משמעותי בהחזרה לשימוש של חלקים מרוכבים העשויים מפוליאמידים ופוליפרופילן. האתגר טמון בכך שסיבי הזכוכית מתקצרים משמעותיים כאשר החלקים נגרסים ולכן יש צורך לערבב סיבים חדשים במהלך עיבוד החומרים הממוחזרים", מסביר Michael Fischer. 

ENGEL מציעה פתרון בדמות תהליך דו שלבי המכיל אקסטרודר המקבל את החומר הגרוס למיחזור. לאחר סינון ההיתך והוצאת הגזים, עובר החומר ישירות לבורג ההזרקה בו מוספים סיבים חדשים. לאחר מכן, החומר מוזרק לתבנית לקבלת המוצר הסופי. תהליך זה מייתר את שלב הגירעון מחדש של החומר הממוחזר, חוסך משמעותית באנרגיה ובכוח אדם. "המכונה היא מסחרית, אך שילוב הסיבים עדיין בשלב הניסיונות הראשוניים, ומראה היתכנות מבטיחה", אומר Michael Fischer. 

תמונה 3: מגה מכונת ייצור בעלת כוח נעילה 8000 טון, ותבנית מתאימה.

תאי דלק המניעים חדשנות

אחת מטכנולוגיות ההנעה הצומחות באירופה היא הנעת מימן, במיוחד בתחום המשאיות. חברות כמו Daimler Truck וקבוצת וולבו מקדמות ייצור של מערכות תאי דלק ו-ENGEL היא אחת מהספקים שלהן.

"בזכות המומחיות שיש לנו בעיבוד אלסטומרים, אנחנו יכולים לסייע בייצור אטמים רבים הנדרשים לתאי הדלק. חלקם יצוקים ישירות על רכיבי המתכת או הפלסטיק. יישום נוסף הוא מובילי כבלים העשויים מ-LSR", אומר Michael Fischer. "כדי לעשות זאת יש דרישה למכונת הזרקה גדולה במיוחד וב-ENGEL  מציעים את מכונת  ENGEL duoעם כוח לחיצה של 8000 טון. בעבר הייתה זמינה עם כוח נעילה של עד 5500 טון". בעתיד, מתכננת החברה מכונות גדולות אף יותר עם כוח נעילה של 10,000 טונות. המכונות הגדולות מתאימות עבור יישומים חדשים גם בתעשיות אחרות, כמו בתחום הזיגוג. החברה הרחיבה את קיבולת הייצור שלה במפעלי המכונות הגדולות הנמצאים באוסטריה ובסין.

למידע נוסף:
ארן מחקר ופיתוח, אלון לרמן,
[email protected] ,054-664-5770