אחרי 35 שנים של מנכ"לות העביר פיני שדה את שרביט הניהול לזיו שדה, בנו, אשר מילא תפקידים רבים בחברה ב-18 השנים האחרונות. האחרון שבהם – סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי בחברה. שוחחנו עם זיו על התפקיד החדש, הדרך שעבר בחברה והחזון להמשך
יש ילדים שבוחרים לבלות את החופש הגדול מבית הספר בשינה – אחרים יבחרו ללכת לבריכה או לים. ישנם כאלו, אנרגטיים במיוחד שמשקיעים את זמנם במחנאות או בהדרכות בתנועות נוער, ויש כאלו שיבחרו לבלות את ימי חופשתם בביקור במפעלים וצפייה בתהליכי ייצור. לזיו שדה, המנכ"ל הנכנס של SU-PAD הייתה הזדמנות לשלב בין כל אלו בילדותו.
לרבים מכם אשר מכירים אותו באופן אישי סיפור חייו ישמע הגיוני לגמרי, יתכן שאפילו שמעתם אותו ממקור ראשון – אך לטובת אלו שלא מכירים, נפתח בהקדמה קצרה:
חברת SU-PAD נוסדה על–ידי שני שותפים, פיני שדה ודודי כהן לפני למעלה מ-30 שנה על מנת לספק פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לתעשייה. זיו, שנמשך לתחומים טכנולוגיים עוד מילדות, היה מגיע לבקר בחברה לעיתים קרובות, עוזר בספירת אטמים בספירות מלאי של סוף שנה, מצטרף לביקורי לקוחות בתחומי ההזרקה ואף לביקור ספקים ותערוכות בארץ ובחו"ל. עם התבגרותו, ולאחר שירות משמעותי ביחידה הטכנולוגית שם ינק טכנולוגיה ולמד לא מעט על עולמות הפיתוח בתקנים צבאיים, הצטרף זיו בשנת 2004 באופן פורמלי ל-SU-PAD. מאז ועד היום, עבר זיו שורה של תפקידים רוחביים וצבר התנסויות רבות שהעמיקו את הידע שלו בפעילות החברה והתעשייה, החל מעבודה במפעל הזרקה ובהמשך שלל תפקידים ב-SU-PAD עצמה: במכירות, איכות, מערכות מידע ולוגיסטיקה ועד לתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברה.
את שנותיו הראשונות זיו עשה בעולמות ההזרקה, אולם בשנים הבאות, ידוע זיו כמי שידע לזהות תחומים טכנולוגיים נוספים שאפשרו את צמיחתה של SU-PAD, והעצמת לקוחותיה במתן יתרון יחסי על פני מתחרים; כך למשל, הפכה SU-PAD לחברה הראשונה בישראל אשר שיווקה מדפסות תלת–ממד מקצועיות בשוק המקומי מבית Stratasys, כמו גם החברה הראשונה שהכירה לתעשייה הישראלית את טכנולוגיית הקובוטים ובתחום הריתוך גם בו SU-PAD מהווה סמן ימני בליווי לקוחותיה בפיתוח מוצרים לריתוך בטכנולוגיות של אולטראסוני ולייזר.
בדרך הזו שהתחילה לפני 18 שנים זיו ממשיך לצעוד גם היום – אך הפעם כמנכ"ל מחליף לאביו. העברת המקל הרשמית התקיימה בסוף חודש ינואר, והתבשרה כהפתעה לעובדי החברה במהלך הנופש השנתי. כיאה לחברה המתמקדת במכונות וציוד להזרקת פלסטיק ומדפסות תלת–ממד מקצועיות– הודפס שרביט בו הוטמע לוגו החברה לטובת העברת התפקיד.
עוד לפני שנדבר על המינוי, יש שאלה שחייבת להישאל – איך היה לעבוד עם פיני שדה, אבא שלך, בצורה כל כך צמודה כמעט שני עשורים?
"בעבודה אבא היה מודל לחיקוי עבורי – ביושרה האישית והמקצועית, האמונה, העבודה הקשה והיחס המכבד שלו ללקוחות ועובדים. אלו דברים שגדלתי לצידם והשפיעו עליי מקצועית ואישית כאחד. בעבודה בחברה פניתי לאבא תמיד כפיני, פשוט הרגיש לי לא מתאים לקרוא לו אבא במקום העבודה. הוא האמין בי מהיום הראשון, ונתן לי את החופש והעצמאות, לגדול ולהתפתח ועל כך אני אסיר תודה. פיני כבעלים ממשיך ללוות אותנו גם היום ואני מאמין שהמנהיגות, המקצועיות והאנושיות מעוררת ההשראה שלו כמנכ"ל החברה נחרטו באופי החברה– ומושרשים עמוק בתוך ה-DNA הסו–פאדי".
אתה עובד בחברת SU-PAD כל כך הרבה שנים ובתפקידים משמעותיים, עד כמה השינוי הנוכחי הוא אכן שינוי עבורך?
"השינוי הוא גדול ברמה התפיסתית. כסמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי בחברה גידלתי לאורך השנים מספר תחומי פעילות חדשים בחברה. תחומים אלו התחילו מחזון ואמונה בטכנולוגיה וצמחו עד לרמתם היום כפי שאתם מכירים אותה. גדלנו מחברה של מחלקה אחת – העוסקת בעיקר בתחום מכונות הזרקת פלסטיק וציוד היקפי למפעלי הזרקה – לחברה בעלת ארבע מחלקות שונות המספקות פתרון הוליסטי לתעשייה. שלוש המחלקות הנוספות: מחלקת מדפסות תלת–ממד, מחלקת הרובוטיקה והאוטומציה ומחלקת ריתוך הפלסטיק הינן חלק בלתי נפרד מהחברה כיום, ולא פעם מהוות פתרון משלים אחת לשנייה.
בזכות הרקע המקצועי שלי בחברה, עד היום היה לי קל וטבעי להיות מעורב בכל פרויקט ופרויקט – אולם מעכשיו האחריות שלי תהיה רוחבית יותר. בכל אחד מהתחומים השכלנו להכשיר צוות מקצועי ומיומן בתחומו, ובזכות זה המעבר לניהול החברה, פיתוח ומימוש החזון העסקי יהיה קל יותר".
מהן המטרות המרכזיות שלך בתפקיד החדש?
"בכל אחד מתחומי הפעילות אנחנו פועלים כדי להיות מובילי שוק עבור לקוחותינו, כשהמטרה הראשונה שלי תהיה השקעת אנרגיה לשימור ואף שיפור הפעילות הנוכחית. מטרה נוספת הינה פיתוח מנועי צמיחה עתידיים בחברה, הן בתוך התחומים הקיימים והן בחשיבה על תחומים חדשים, תוך בחינה מתמדת של פתרונות טכנולוגיים חדשים שיוכלו לתת יתרון יחסי ללקוחותינו".
כמי שתחת ידו עוברים פרויקטים רבים, אילו התפתחויות אתה רואה בכל אחד מתחומי הפעילות שלכם?
"בתחום הפלסטיק אנחנו רואים עצמנו נכנסים יותר ויותר לפרויקטים שנוגעים לא רק למכונות – אלא לתהליך כולו. מטרתנו תמיד הייתה להביא ערך מוסף ולא רק לספק טכנולוגיה לייצור ואנו עושים זאת בתמיכת ARBURG שותפתנו.
בתחום הריתוך יש לנו שתי טכנולוגיות, הריתוך האולטרסאוני והלייזר. ריתוך הלייזר הינו טכנולוגיה צעירה יותר, והשוק מתחיל להכיר את מגוון יתרונותיו. אנו עדים לתהליך בו יותר ויותר לקוחות מבינים את יתרונות השימוש בו ורואים בו מנוע צמיחה עתידי של החברה.
בתחום האוטומציה והקובוטים ישנו גידול משמעותי של עשרות אחוזים בשנה. אנחנו מקבלים מכתבי תודה מוועדי עובדים על שחרור עובדים ממשימות רוטיניות והעברה שלהם לעבודה איכותית יותר. גם בעגלות רובוטיות יש גדילה משמעותית בשינוע משטחים פנים מפעלי עם ערך מוסף של שיפור הבטיחות. פוטנציאל הצמיחה בתחומים גדול מכיוון שהם פונים למגוון רחב של תעשיות ויישומים.
בעולמות תלת–הממד אנחנו מתרחבים גם להדפסת מתכת ואלקטרוניקה. בתחום הפולימרים, שם אנו מייצגים את חברת Stratasys, אנחנו מתבססים יותר ויותר ונוכחים בכניסה של הטכנולוגיה אל עולמות הייצור – לשם בדיוק מכוונות המדפסות החדשות שיוצאות לשוק".
ההסתכלות שלך על השוק היא מאוד רוחבית, מה מאפיין אותנו כאן בישראל?
"זה לא סוד שהישראלים באופיים הרבה יותר חצופים ומעזים. זה משרת אותנו בתעשייה, אנשים לא מפחדים לאמץ טכנולוגיות חדשות וזה מביא לשגשוג וליתרון תחרותי משמעותי".
היכן אתה רואה את החברה בעוד 10 שנים מהיום?
אני מאוד מאמין שאם יש משהו קבוע זה השינוי, ואנחנו חייבים להמשיך להשקיע בזיהוי מגמות השוק. אני סקרן בעצמי לראות מה יהיו הטכנולוגיות והתחומים הנוספים שנכנס אליהם כדי להמשיך וללוות את השוק הישראלי ולתת לו את ה"אדג'" הנדרש בשביל להמשיך ולהוביל".
ולסיום, האם אתה צופה שבעוד שלושה עשורים תהיה אתה בסיטואציה דומה, מעביר את המקל שקיבלת בעצמך הלאה לאחד מילדך?
"זו גאווה של כל אדם לעבוד עם ילדיו. לי יש בן ובת שעדיין צעירים ועוד מוקדם להגיד. אני מאחל להם שאם הם ירצו ויאהבו את התחום, שזה יקרה בצורה טבעית. גם אני בחרתי בזה ואבא שלי בחוכמתו לא דחף אותי. זה המקום להזכיר שב-DNA של SU-PAD, יש גם מייסד נוסף, מוכשר ומשמעותי, דודי, ונקווה שגם מהצד שלו נזכה, כשיגיע הרגע המתאים, להמשכיות בחברה."