כפרית אש ותמרות עשן – על מעכבי בעירה חדשים

תקני הבעירה הולכים ומחמירים משנה לשנה ומתייחסים, לצד עיכוב הבעירה, גם לצמצום פליטת העשן והפחתת חום. כפרית מציגה מעכבי בעירה חדשים ששילובם מסייע בעמידה בתקני האש האירופאים והעולמיים

תמונה 1: יישומים שונים בהם יש שימוש במעכבי בעירה של כפרית.
תקני אש ומעכבי בעירה- סקירה כללית

הפלסטיק נמצא היום כמעט בכל תחום – בנייה, רכב, תעשייה ועוד. רוב הפולימרים בוערים בקלות ויש לתת את הדעת כיצד ניתן למזער את הנזקים שהם עלולים לגרום בשעת שריפה. יתרה מזו, בשנים האחרונות חילחלה ההבנה כי לא רק האש עצמה היא בעייתית אלא גם העשן ופליטת החום (Heat Release) שהיא מפיקה. מרבית הפגיעות משריפות נגרמות עקב שאיפת העשן ולא רק מכוויות הנגרמות כתוצאה מהחשיפה לאש ולכן, התקנים הוחמרו והם בודקים גם את כמות העשן וכמות החום שנפלט מהפולימר בעת שריפה. ברחבי אירופה קיימות מספר מעבדות אשר מציעות שירותי בדיקה ועמידה בתקני האש ופליטות העשן ליצרני מוצרי פלסטיק ברחבי העולם.

מרבית מעכבי הבעירה שבשימוש מתבססים בעיקר על יסודות ממשפחת ההלוגניים, ולכן PVC, לדוגמה, נחשב לפולימר שאינו בוער היות ויש בו נוכחות של כלור. לאחר מכן, פותחו מעכבי בעירה על בסיס יסודות נוספים, ביניהם אנטימון (Sb). הבעיה עם חומרים אלו שהם נחשדים כרעילים ומסרטנים ותקני ECHA, הרשות האירופאית לכימיקלים, (לדוגמה דירקטיבת REACH), פועלים על מנת לנסות ולהגביל את השימוש בהם ברחבי העולם. רק על מנת לסבר את האוזן, תקני אש עדכניים בגרמניה, מפחיתים את הריכוז של Sb המותר לנשימה מ- 0.5 מ"ג/קוב ל-0.006 מ"ג/קוב. כפועל יוצא של החמרת תקינה זו, יצרני החומרים נדרשים בציוד מגן נוסף יקר הגורם לעלות נוספת בייצור תרכיזים המכילים את היסוד Sb וכן שימוש בחומרים אחרים אשר כמעט ולא יוצרים אבק או חומר מרחף אשר נוטה להתפזר באוויר וגם הם, בעלויות גבוהות משל חומרים בצורתם הנוכחית.

אין עשן בלי אש

היתרון הכמעט יחיד של העשן הוא שהוא בעצם מרמז על תחילתה של שריפה או התלקחות ובכך נוצרת התראה על שריפה אשר יכולה לתת מספיק זמן לאנשים להתפנות ולהינצל טרם פרוץ האש המשמעותית. מאידך, העשן בהיותו סמיך, מקשה על מציאת דרכי מילוט ומסב נזקים לאלו הנושמים אותו. כאמור, רוב מקרי המוות הם כתוצאה משאיפת עשן ולא מהשריפה עצמה.

במקרים רבים, פולימר המכיל תוסף מעכב בעירה מייצר יותר עשן מאשר פולימר ללא מעכב בעירה. כמו כן, מעכבי בעירה אשר פעילים בפאזה הגזית, מייצרים יותר עשן כי הם מפחיתים את הימצאות הרדיקלים באוויר. (רדיקלים-מפחיתים עשן).

פירוליזה של פולימרים המכילים מעכבי בעירה גורמת לכך שהעשן הנישא באוויר מכיל כימיקלים רעילים כגון: מימן ציאני, מימן הלידי, פחמן חד ודו-חמצני, אמוניה, נגזרות חנקתיות, הידרו-פחמנים, גופרית דו חמצנית ו-PAH (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons).

פתרונותיה של כפרית בתחום מעכבי הבעירה

כפרית מציעה מעכבי בעירה חדשים בתחום זה המבוססים על חומרים שונים ומתאימים לתקינה החדשה בתחום וכן באים לתת מענה לפליטת העשן המסוכנת. ניתן לחלק את משפחות מעכבי הבעירה של החברה לשלוש קטגוריות:

  • חומר על בסיס הלוגני, אך ללא Antimony Trioxide (ATO free).
  • חומר ללא הלוגנים, בהתאם לתקן IEC 61249-2-21
  • חומר נטול הלוגנים (ZHFR- Zero Halogen Fire Retardant)

לכל קטגוריה יתרונות וחסרונות, הבדלים ביעילות התוסף, בשליטה על התפשטות הלהבה, רעילות העשן וההשפעה על הסביבה. טבלה 1 מסכמת את ההבדלים הללו.

טבלה 1: טבלת יתרונות וחסרונות של סוגי מעכבי בעירה שונים

מעכבי הבעירה של כפרית מבוססים על חומרים פעילים שונים ומתאימים למגוון יישומים ביניהם: יריעות, לוחות, פרופילים, צנרות ומוצרים המיוצרים בהזרקה (תמונה 1). לכל יישום ניתן להתאים חומר פעיל שונה של מעכב בעירה על מנת להגיע להתאמה מיטבית לצרכי המוצר ולעמידה בתקינה הנדרשת (טבלה 2).

טבלה 2: מעכבי הבעירה החדשים מבית כפרית – התאמות ליישומים ולתקינה בתחום

 

 

 

למידע נוסף:

רועי לוי, 054-648-7367, [email protected]