פוליסטירן – OUT, פוליפרופילן – IN

מוצר חדש מבית כפרית עבור יריעות PP לאריזת מזון מאפשר שיפורים משמעותיים בתכונות המכאניות והאופטיות לצד חיסכון אנרגטי ויכולת חסימה טובה יותר של לחות וחמצן

תמונה 1: גביעי פוליפרופילן למזון.

הפוליפרופילן הוא אחד הפולימרים הנפוצים ביותר ביישומי אריזת מזון. הוא תופס כ-19% מהשוק האירופי ואם מתמקדים רק באריזות גמישות- נתח השוק ממריא ל-30%. אין זה פלא בהתחשב בתכונותיו הטובות: עמידות כימית טובה, חסמות גבוהה לאדי מים ותכונות מכאניות משופרות בהשוואה לפוליאתילן. החיסרון שלו הוא חלון ייצור יחסית צר, תכונה אופיינית לפולימרים גבישיים למחצה, ולכן פולימרים אמורפיים כדוגמת פוליסטירן, לעיתים קרובות מועדפים על פניו, במיוחד עבור תרמופורמינג.

אולם לצד יכולות התרמופורמינג והשבירה (Snipping) המצויינות של ה-PS, קיים חיסרון אחד משמעותי וצובר תאוצה – החומר אינו בר מיחזור!

כפרית לקחה על עצמה את האתגר להחליף יישומים של PS, הנפוצים בעיקר במוצרי חלב ומעדנים, ב-PP המתמחזר בקלות. בפיתוח התרכיז החדש (CON-Batch 30X) ניתן דגש על הורדת טמפרטורת העיבוד של ה-PP והגדלת חלון הייצור ובמקביל שיפור את התכונות המכאניות של החומר והורדה של עובי המוצר.

אימרו כן לפוליפרופילן

במהלך הפיתוח, נעשו ניסיונות עם פורמולציות רבות המכילות אחוזים שונים של CON-Batch 30X ביריעה בערבוב עם PP הומו-פולימר. נמצא כי הפורמולציה האופטימלית היא ריכוז של 15%  בשכבה האמצעית, ללא הימצאותו בשכבות החיצוניות של היריעה.

במהלך הייצור של היריעה נראו גם שינויים לטובה בתנאי הייצור כתוצאה מהשימוש בתרכיז: נרשמה ירידה של 50% בלחץ הייצור, ירידה של 30% בצריכת החשמל וירידה של 15% בכמות החום הדרושה לתהליך. גם בתוצר הסופי נראו שיפורים. מבדיקות של המכלים שיוצרו בתרמופורמינג עולה כי היה שיפור בתכונות המכאניות (תמונה 1), עובי הדופן שהושג היה אחיד יותר והתכונות האופטיות של המוצר לאחר התרמופורמינג היו משמעותית יותר טובות: העכירות (Haze) ירדה ביותר מ-50% ורמת הברק עלתה פי שלושה.

בדיקות מיגרציה נעשו גם הן על מנת לבדוק האם ההרכב החדש מאושר במגע עם מזון. המוצר עמד בהצלחה בכל הבדיקות. בבדיקות חסמות שנעשו ליריעה, החסמות לאדי מים השתפרה ב-30% והחסמות לחמצן ב-40%. כל הבדיקות נעשו בהשוואה לרפרנס העשוי מ-100% פוליפרופילן הומופולימר. הבדיקות בוצעו שוב גם על מוצר שיוצר בקו תעשייתי ולא בקו מעבדתי והתוצאות הטובות חזרו על עצמן. תנאי הייצור היו טובים יותר: מהירות הקו עלתה וצריכת החום ירדה.

תורמים לכלכלה מעגלית

כפרית מציגה אלטרנטיבה מהפכנית לתחום אריזות שלם שסובל מחוסר התאמה למגמת הקיימות. המוצר החדש מתגבר על חסרונות הטמונים ב-PP ומפגין חלון עבודה רחב יותר, מאפשר לקצב עבודה מהיר ובעל תכונות משופרות לעומת PP נקי. חיסכון משמעותי נוסף מתקבל בצפיפות החומר הנמוכה בה מתהדר ה-PP שמאפשר לארוז במשקלים נמוכים יותר בהשוואה לכל פולימר אחר.

תמונה 2: בדיקת לחיצה לכוסית שיוצרה בתרמופורמינג מיריעה המכילה CON-Batch 30X.

PP מנצח גם במבחן המשקל

למרות התדמית הרעה של הפלסטיק, דווקא הוא נחשב לבחירה האקולוגית ביותר כשמדובר על אריזות. לשם השוואה:

1 ק"ג של פלסטיק יכול לארוז עד 56 ק"ג של מזון. קרטון יכול לארוז רק כחצי ממספר זה ואילו זכוכית רק 1/30! מבין כל סוגי הפלסטיק הנפוצים לאריזה, PP הוא בעל הצפיפות הקלה ביותר (0.9) וזה יתרון משמעותי. במיוחד בהשוואה ל-PS (1.05).

למידע נוסף:

רועי לוי, 054-648-7367, [email protected]