היום השלישי לתערוכת ה-K: חידושים בתחום דיזת CAST, ברייר ל-PE, מיחזור ניילון מעורב PE ווילונות הצללה מחממים

מערכת חדשנית לשינוי הברגים בדיזה שטוחה המבוססת על מנועים חשמליים בלבד
מנגנון מבוקר חשמלית חדש של חברת SBI לשינוי מרווח שפתי הדיזה. מימין לשמאל: נציג SBI, ירון גוטמרק נציג החברה בישראל.

חברת SBI הגרמנית, הציגה מנגנון לשינוי המרווח בין שפתי דיזה שטוחה חדשני. מקום שינוי ברגים על ידי חימום הבורג, מציעה החברה מנגנון חשמלי לחלוטין. במנגנון המוצע מחובר כל בורג מנוע חשמלי. בעזרת שימוש במנוף, ניתן לקבל תנועה משמעותית של הבורג קדימה ואחורה על ידי ביצוע תנועה עדינה של המנוף, כאשר נדרשים הספקים קטנים במיוחד. כך ניתן להשתמש במנועים חשמליים קטנים במיוחד.

המנגנון המוצע מאפשר טווח שינוי גדול בהרבה (2-3 מ"מ) בהשוואה לטווח השינוי המציע מנגון סטנדרטי המבוסס על חימום הברגים. כך ניתן לבצע לא רק כיול עובי הלוח או היריעה במהלך הייצור אלא גם לעבור בין הוראות ייצור בעלות עוביים שונים בקלות ובמהירות ללא התערבות ידנית בדיזה. המערכת מאפשרת גם חיסכון אנרגטי משמעותי ושינויי עובי מהירים במיוחד כך שכל חריגה מהטולרנס מטופלת מהר וחוסכת פחת.

שבועיים לפני התערוכה הגישה החברה בקשה לפטנט על הרעיון. מוזמנים לקפוץ לביתן החברה ולהתרשם בעצמכם.

משפר חסמות ל-HDPE המאפשר מעבר לבקבוקים מחומר אחד בלבד, מבית Milliken 
שפופרות הכוללות שכבת מיתוך הניתנת לביטל על ידי שימוש בתוסף UltraGuard של Milliken.

החברה שמתמחה בתוספים מעניינים ל-PP משיקה ב-K תוסף חדש המיועד דווקא לבן דודו – ה-PE. תוסף UltraGuard משפר את חסמות ה-PE לאדי מים (עד 50%) וגם לחמצן (עד 33%). זאת על ידי סידור הגבישים בפולימר כך שיהיו מקבילים אחד לשני. הוא אינו יכול להביא לחסמות גבוהה המוכרת לנו משימוש ב-EVOH אך הוא בהחלט יכול להביא באפליקציות מסויימות אפשרות לבצע הפחתה בעובי הדופן של המוצר וכן הפחתה בעובי ה-EVOH הדרוש לחסמות. זאת על ידי חסימת כניסה אדי מים לשכבת ה-EVOH הפוגעת בתפקוד הפולימר. אחת הדוגמאות היפות שהוצגו בביתן היא פרוייקט עם חברת ייצור השפופרות Huhtamaki שהצליחה, על ידי שילוב התוסף בשפופרות ה-PE שלה, להוריד את הלמינציה הממותכת באפליקציות של משחות שיניים.

SEPRO מציגה שיתוף פעולה של רובוט חמישה ושישה תאים בתא ייצור שלם
נציגי SEPRO משמאל ונציגי פרמתאוס – הנציגה הישראלית של החברה בתערוכת ה-K 2022. ברקע, תא ייצור המשלב עבודה של רובוט 5+6 צירים.
חברות משפחתיות מצליחות הם לא רק נחלתן של איטליה וגרמניה, אלא גם של צרפת. SEPRO, יצרן אוטומציה מוביל היא דוגמא לחברה כזאת. החברה מוכרת 3000 רובוטים בשנה, 98% מהם מיועדים לסקטור ההזרקה. היא מוטת יצוא – 85% ממוצריה נקנים מחוץ לצרפת ו-60% מהם מחוץ לאירופה. בתערוכה עצמה, אפשר לפגוש רובוטים של החברה בכל מקום, כאשר מרביתם (9 רובוטים) בכלל לא מוצגים בביתן החברה, אלא בביתנים של יצרני מכונות הזרקה שאיתם היא משתפת פעולה. הרובוטים יכולים להיות לחלוטין אינטרגטיביים, ובנוסף, ניתנים להעברה ממכונה למכונה במידה ותא הייצור בו הם עובדים אינו נדרש עוד.
גולת הכותרת בתצוגה של SEPRO הוא תא אוטומציה המורכב על גבי מכונת הזרקה, המייצרת שני חלקי פלסטיק: גוף של סירה ומפרש. הרובוט הראשון – 5X-15, מחלץ את שני הרכיבים מהתבנית. הרובוט השני- 6X, לוקח מהרובוט הראשון חלק אחד בלבד והרובוטים מבצעים יחד הרכבה של שני החלקים למוצר מוגמר. בעזרת הרובוט שישה צירים עובר המוצר הדפסת INKJET המדפיסה קוד QR יחודי לעקיבות תנאי התהליך. המוצר המוגמר מונח על גבי מגש ונשקל. עגלה אוטונומית הייתה אמורה לעבור בקהל הסקרן ולחל את התוצר המוגמר, אולם היא עוררה התרגשות מוגברת ועל כן פעילותה הופסקה בהדגמה.
SABIC מתמקדת בקיימות במגוון תחומים – רפואה, תחבורה והפקת אנרגיה
דוגמאות לפתרונות SABIC בתחום המדיקל בביתן החברה בתערוכת ב-K.
החברה הסעודית המובילה בולטת השנה עם ביתן רחב ידיים עמוס בתצוגות תכלית של מגוון המוצרים, שרבים מהם מתכתבים עם המגמות המובילות בתעשיית הפלסטיק. היא מציגה לוחות LEXAN CLINWALL המורכבים מתערובת של PC ו-ABS וכוללים תוסף המקנה תכונות אנטיבקטריאליות. ללוחות עמידות מרשימה לבליה וחוזק נגיפה, והם בעלי עמידות כימית לרוב חומרי הניקוי, ולנוזלי גוף שונים. הם מתאימים במיוחד כמשטחים בחדרי ייצור נקיים, וגם לחיפוי קירות מבני ציבור ובתי חולים. החברה הציגה גם מסכות פנים N95 חד פעמיות המורכבות מכמה ממוצרי ה-PP שלה (בין היתר 511A ו-519A), המיועדים לייצור בדים לא-ארוגים. פולימרים אלה מגיעים גם בגירסה ממקורות מתחדשים, דרך סל מוצרי TRUECIRCLE של החברה. בנוסף, החברה הציגה את STAMAX – פוליפרופילן המכיל מעכבי בערה, ומשוריין בסיבי זכוכית. הוא מהווה פתרון קל משקל המחליף מתכת בבית סוללה של מכונית חשמלית. בתחום הבניה והתשתיות SABIC מציגה פאנל PP לתאים פוטו-וולטאים, המציגים פתרון קל משקל במיוחד לחיפויי הזכוכית הנפוצים היום. תרכובות ה-PP מאפשרות הפחתה של 50% במשקל הפאנלים והפחתה של 25% בפליטות הפחמן בעקבות שילוב חומר ממוחזרים.
וילונות הצללה שגם מחממים! 
covestro: הוילון הנגלל. ניתן לראות אלמנטי תאורה בקצות הוילון. בתוכו מוטמע גוף החימום.
חברת COVESTRO פיתחה יריעה העשויה מ-TPU אשר ניתן לבצע איתה למינציית HOT MELT לבדים שונים אשר ישמשו להצללה. היריעות בשם Dureflex® PS8010 או Platilon® U and Platilon® BO מגיעות בעוביים שונים (75-25 מיקרון) עם תכונות עמידות באש ובצבעים כהים כמו שחור או אפור. בעזרת שיתוף פעולה עם חברת Loomia המייצרת בדים אשר ניתן לבצע עליהם אינטגרציה של גופי חימום או תאורה, ביצעו למינציה של בד זה ליריעת ה-TPU.
כך התקבל בד אשר יכול להוות וילון הצללה עמיד UV אשר מפיק חום ו/או אור והוא גמיש מספיק להתגלגל ולהיפתח מספר רב של פעמים. יישום אפשרי הוא הצללה ברכבים בעלי חלון גג (סאנרוף) ובעיקר רכבים חשמליים בהם אין מנוע דלק המייצר חום רב הנכנס גם לחלל הרכב ויש למצוא מקור חום חלופי לחימום חלל הרכב.
סנסציה: מחקר של UBE חושף כי ניתן למחזר יריעות רב שכבתיות המכילות שכבות של PA ו-PE
חברת UBE, יצרנית יפנית של פוליאמידים שונים, ובכללם PA6, PA12, PA66 ועוד ביצעה מחקר מקיף ע"י גורם שלישי ונמצא כי יריעות אשר מכילות עד 30% ניילון, ניתנות למיחזור וחומר הגלם הממוחזר אינו נפגע בתכונות המכאניות והאופטיות שלו ביחס ליריעה המכילה 50% PE ממוחזר. את המחקר היא חולקת עם מבקריה בתערוכת ה-K. גם חברת BASF, אשר ביצעה מחקר עצמאי משל עצמה, הגיעה לתוצאות דומות. התוצאות נמצאות כעת בבחינה של ארגון ReCyclass האירופאי, ובינתיים התקבל אישור כי אכן טכנולוגיה זו מתאימה באופן מוגבל (limited compatibility) למיחזור יריעות PE גמישות. נמשיך לעקוב אחרי התפתחויות נוספות.