גיליון מרץ אפריל עלה לאוויר!

מה מחכה לכם בפנים? איך הגענו למצב בו הפסולת מהמזרח עוברת בכיוון ההפוך חזרה לאירופה? תא אוטומציה חדש נבנה בארד – לאיתור פגמים במוצרים שקופים מאתגרים, פיתוחים חדשים בתחום הפולימרים הדנטליים, רכישה מעניינת של JWELL בגרמניה בתחום הניפוח, זרקור לתעשייה והפעם על כפרי תבניות ועוד

מגזין חדש עלה לאוויר וניתן לצפייה בקישור הבא.

להורדת המגזין כקובץ נפרד – לחצו כאן!

מעניין לכם? בואו ותצטרפו לרשימת התפוצה שלנו בלחיצה כאן.

מגזין פלסטיק טיים מרץ אפריל 24
מגזין פלסטיק טיים מרץ אפריל 24

אירופה בבעיה. ולא, אני לא מדברת כאן על האוכלוסייה המוסלמית ההולכת וגוברת ביבשת. אם נגביל עצמו לנושאים המתאימים לקוראי מגזין זה – הבעיה המשמעותית של אירופה היא המיחזור! הלחץ הצרכני ויעדי קיימות שאפתניים שלקחו על עצמם בעלי המותגים הגדולים מצד אחד, והרגולציה תומכת הקיימות מצד שני, הפכו את המיחזור לעסק מאוד משתלם.

כמה משתלם? מספיק כדי שתעשיית המיחזור מהמזרח תזהה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בתחום ותכוון את מאמציה ואת חומריה הממוחזרים לשם. כך נוצר מצב אבסורדי בו מיחזור פנים ארופאי, הנתון לרגולציה קפדנית ומיסים סביבתיים כמו מס הפחמן, לא מצליח להוות אלטרנטיבה אטרקטיבית מבחינת המחיר. 

כידוע, שערי סין סגורים כבר כמה שנים לקליטת פסולת מהמערב. מנגד, הפסולת המקומית המיוצרת שם, עושה דרכה לאירופה בדמות חומרים ממוחזרים. האבסורד משמעותי אף יותר מכיוון שעל הענף אין פיקוח ותהליכי מיחזור רבים במזרח נעשים בסטנדרט סביבתי שאינו לגיטימי באירופה. 

אז מה עושים? ובמקום בו הרגולציה הקיימת נכשלת, מתקנים אותה באירופה כמובן על ידי רגולציה נוספת. זאת בתקווה שהיא אכן תשפר את המציאות ולא תיצור עיוות בשלב אחר בשרשרת הערך של המיחזור. וכך, בימים אלו עולה לכותרות היוזמה האירופאית החדשה – רגולציה שתאסור על שימוש בחומרים ממוחזרים מחוץ לבלוק היורו. יוזמה זו, שמקורה מצרפת, נועדה לתת מענה לבעיה, אך תפריע לסחר בחומרים ממוחזרים. לדברי המחוקקים הצרפתים מטרת היוזמה היא לדאוג שכולם ישחקו לפי אותם כללי משחק. בלעדיהם, כך הם מזהירים, ההשקעות הגדולות שנעשו באירופה בתחום יכולות המיחזור ירדו לטמיון. 

איך מתקדמים מכאן? אם ההצעה הנוכחית תתקבל, מחירי חומרי הגלם הממוחזרים יעלו אף יותר. הנציבויות האירופאיות עדיין מנתחות את ההצעה המתגבשת ונראה כי חלק מהמדינות עתידות לדחות אותה מחשש להפרות הסכמי הסחר הבינלאומיים. בכל מקרה נראה כי גם באירופה, שמתהדרת באחוזי מיחזור גבוהים בהרבה משלנו, עדיין לא פתרו את נושא המיחזור הגלובלי בצורה מלאה. עוד בנושא בכתבתו של עפר שורק בגיליון זה.

קריאה מהנה,

נעה אלבוחר