Parx Materials בטכנולוגיה אנטי-בקטריאלית המדמה אלמנטים במערכת החיסון האנושית

תוסף Saniconcentrate שפיתחה החברה מבוסס element-Zinc ההופך חומרים פלסטיים לעמידים בפני הצמדות זיהומים והתפשטותם. השימוש בו יוצר 'מערכת חיסון' אינרטית בחומר. הטכנולוגיה הייחודית מוגנת פטנט ונקייה ממרכיבים רעילים

מזהמים למיניהם, חיידקים וירוסים ועובשים, מצויים בכל פינה. כל עוד הם מאמצים את עקרון חייה ותן לחיות, אין איתם בעיה. אולם, כאשר הם חודרים לגופנו, מהווים גורם מחלה, מקלקלים מזון וגורמים לפגיעה בציוד ובצנרת, אנחנו מכריזים עליהם מלחמה.

במצבים כאלו צריכים הזיהומים ראשית לחדור לאזור בו הם משגשגים, בין אם זה גוף האדם או פילטר בציוד לסינון מים. שם הם צריכים יכולת אחיזה במשטח שתאפשר להם להתרבות, לצרוך מזון, ולהתפתח לביופילם (מושבת זיהומים המכילה גם חומרים חוץ תאיים). ההתמודדות עם זיהומיים שכאלו הינה חלק מרכזי בענף הרפואה, בהנדסת המזון והתהליך, בתעשיית האריזה, הובלת מים ועוד.

מהו ביופילם וכיצד הוא נוצר?

הידבקות חיידקים למשטח היא השלב הראשוני ביצירת ביופילם. יכולת האורגניזם להיצמד למשטחים מאפשרת לו לספוג חומרים מזינים ולהתרבות. בשלב מסוים בהתרבות מפרישה המושבה פוליסכרידים (פולי-סוכר) וחומרים נוספים המובילים להיווצרות מטריצת פולימרים חוץ תאית. מטריצה זו מציעה לחיידקים גם מצע טוב יותר שניתן להיצמד אליו ולקבל ממנו חומרים מזינים, וכן מספקת הגנה מפני חומרים אנטי-מיקרוביאליים.

למעלה: מנגנון התפתחות ביופילם, 1.הידבקות למשטח 2.התרבות 3. היווצרות ביופילם בתווך שבין החיידקים 4. ביופילם בוגר והתנתקות חיידק למקום חדש. למטה: עקרון הפעולה של Saniconcentrate, מניעת אדהזיה למשטח ומניעת התרבות חיידקים.
פתרון המונע היווצרות ביופילם

חברת Parx Materials ההולנדית, המיוצגת בישראל על ידי SPECMAT Trading & Consulting, פיתחה טכנולוגיה בהשראת מערכת החיסון האנושית, תוך שימוש ביסוד אבץ. לאבץ תפקיד חשוב במערכת החיסון בעיקר במערכות הריריות, במערכת הנשימה והעיקול, המגנות עלינו מפני כניסת והתיישבות זיהומים בגוף, ועל העור.

כיצד זה עובד?

בניגוד לתוספים אנטי זיהומיים אחרים שמתמקדים בהרג חיידקים, כאן המנגנון מבוסס על מניעת היצמדות האורגניזם למשטח הפלסטיק על ידי יצירת פני שטח משופרים. ללא הצמדה הוא לא יכול להתרבות ולייצר ביופילם. כך מספקת הטכנולוגיה הגנה מזיהומים של למעלה מ-99.9%. התוסף מגיע כתרכיז במגוון נשאים ואינו עובר מיגרציה לסביבה מתוך המוצר עצמו.

עמידה בתקני מזון, בטיחות והגנה מווירוסים

התוסף החדש מתאים למגע עם מזון לפי התקן האירופי (EU) 10/2011. הטכנולוגיה נקייה מחומרים מזיקים ומותאמת לתקני ל-FDA, ISO 9000 ו-ISO 22000. המוצר מגן גם מפני ווירוסים לפי תקן ISO 21702 ותקן ISO 18184. ניתן למצוא אותו גם משולב בטקסטיל בייצור של מסכות הגנה KN95 נגד Covid-19.

תמונה 2: יישומים לחומרים נגד זיהומים, Saniconcentrate: מפתח היגייני, מושבים בכלי תחבורה ציבורית, מוליך טמפון רב פעמי.
שימושים קיימים

את הטכנולוגיה ניתן לראות בפעולה בשימושים מגוונים, בעיקר באירופה: במשטחים בתחבורה הציבורית, מפתחות לשמירה על ההיגיינה וכן יישומי רפואיים כמוליך טמפון רב פעמי ושילוב בשתלים ובבדים ומסכות לטיפול בזיהומים עוריים. שימוש נוסף ועיקרי הוא בתחום המזון והאריזה. שם הוא משולב במדפי תצוגה במרכולים ובאריזות מזון להארכת חיי מדף.

גם בישראל יש כבר כמה שיתופי פעולה מתקדמים עם מספר חברות ויצרנים. בניהם ניתן למנות חברות תרכוב מובילות, יצרני מוצרי פלסטיקה וחברות טקסטיל. חלק מהמוצרים כבר נבדקו ואושרו במעבדות בלתי תלויות.

למידע נוסף:
ברק פינארו,
SPECMAT Trading & Consulting,
054-540-3590, [email protected]