זו הפעם היחידה שתשמחו שיש הרבה זבל באוטו: פולירם מציעה תרכובים עם UBQ העשויים מפסולת ביתית בלתי ממוינת

כולם רוצים להקטין את טביעת הרגל הפחמנית. בואו לקרוא איך ניתן להפוך פסולת ביתית לזהב או לפחות לחלקי פלסטיק ברכב

תמונה 1: תא אחסון בדלת הרכב, המיוצר מ-RAMREDUCE בעל איכות פני שטח גבוהה ופליטות גזים נמוכות.

"לקראת סוף 2019, התקשר אלי האחראי על הקיימות בחברת BMW ושאל אותי אם אני מכירה את החומר שנקרא UBQ", מספרת גבריאלה מרציפרו, מנהלת פיתוח עסקי גלובלי בפולירם. "זאת הפעם הראשונה ששמעתי על החומר ובסיום השיחה התחלתי לקרוא על החברה. לאחר מחקר ראשוני, נפגשתי יחד עם יובל, המנכ"ל שלנו, עם צוות UBQ, ומכאן התחיל שיתוף הפעולה המוצלח בינינו. כל חברת רכב מובילה היום, מתעניינת בפתרונות שלנו המשלבים UBQ", מתגאה גבריאלה. 

מה זה UBQ?

לטובת מי שעדיין לא שמע על החברה הישראלית, נספר כי UBQ הינו חומר אשר מיוצר מפסולת לאחר שימוש צרכני, שאינה ממוינת וקשה מאוד למחזור המכילה תערובת של פסולת אורגנית, קרטונים, ופלסטיק מסוגים שונים, כאשר היתרון הבולט והמרכזי שלו היא טביעת הפחמן השלילית. ניתן לשלבו באחוזים משתנים במטריצה פולימרית ולקבל מוצר בר קיימא. לחברה אתר ייצור בצאלים ואתר ייצור גדול בשלבי הקמה בהולנד.

עולים רמה בתרכובים לתעשיית הרכב

שיתוף הפעולה בין פולירם ו-UBQ החל בניסיונות קדחתניים לייצר תרכובים המתאימים לדרישות הגבוהות של תעשיית הרכב. למרות הרצון לקדם קיימות ולשלב חומרים ממוחזרים, יצרני הרכב לא התגמשו כלל בדרישות שהציבו לאיכות התרכובים. התרכובים כללו שימושים בפולימרים שונים כמו פוליפרופילן על סוגיו השונים, כולל פוליפרופילן ממוחזר, ABS, ASA ועוד. גם תוספים שונים הוכנסו לתרכוב כגון סיבי זכוכית ארוכים וקצרים, טלק, משפרי נגיפה, מייצבי UV ואנטי אוקסידנטים, וכמובן צבעים. "הצלחנו להגיע לאיכויות גבוהות מאוד של תרכובים, המתאימים לא רק למוצרים מתחת למכסה המנוע, אלא גם למוצרים בסביבת הנהג, עם איכות פני שטח ונראות טובה, בעלי פליטות נמוכות העומדות בתקן", אומרת גבריאלה. "את הצד הטכני של הפרויקט מוביל במקצועיות רומן ויימן, מהנדס חומרים במחלקת הפיתוח של פולירם. בעזרתו ובהובלתו הצלחנו להגיע לתוצאות מבטיחות ולהקנות לתרכובים תכונות מגוונות באיכות מעולה. קו המוצרים החדש נקרא RAMREDUCE, וכשמו, הוא מקטין משמעותית את טביעת הרגל הפחמנית של המוצרים".

תמונה 2: חלק מהקונסולה המרכזית ברכב המיוצר מ-RAMREDUCE.
דוגמאות ליישומים נבחרים

בתרכובי RAMREDUCE אשר מיועדים לתעשיית הרכב, משולב UBQ באחוזים הנעים בין 5%-20%, וניתן לקבלם עם PP ממוחזר או בתולי. עבור תעשיות אחרות, ניתן להגיע גם לאחוזי שימוש  גבוהים יותר, עד 50% UBQ בתרכוב הסופי. 

כל תרכובי RAMREDUCE בעלי תוצאות טביעת פחמן נמוכה בהשוואה לתרכובים המתחרים בשוק, ובעלי פוטנציאל להשיג אפס טביעת פחמן (תוצאה התלויה בתרכובת הבסיס ובאחוז תיסוף חומר UBQ בפורמולה)

מוצרי RAMREDUCE לתעשיית הרכב נמצאים בשלבי אישור ובדיקות מתקדמים בחברות שונות. מדובר בתהליכים ארוכים, בהם מנסים את הרכיבים בנסיעות של מיליוני קילומטרים. בין המוצרים נמנים: משענת יד עם איכות פני שטח משופרת, פנס קדמי, תא אחסון בדלת הרכב, פגוש אחורי, קופסה לרכיבים חשמליים, מסגרת לקונסולה המרכזית ומכסה למצבר. כל מוצר מכיל הרכב ייחודי המורכב מ- 10%-20% UBQ, אחוזי טלק משתנים וחומרים משריינים כמו סיבי זכוכית קצרים,LGF (סיבי זכוכית ארוכים) ותוספים פונקציונליים כדוגמת FR. 

מועמדות בתחרות קיימות בארה"ב

"שברנו את כל המגבלות שחשבנו שניתקל בהן. מצאנו פתרונות יצירתיים הן ברמת הפורמולציה והן ברמת תהליך התרכוב", אומרת גבריאלה. "בזכות התהליך הייחודי שלנו, ניתן להעמיס עד 60% של סיבים. אנחנו גאים לספר כי מוצרי RAMREDUCE מועמדים בתחרויות קיימות בארה"ב". גבריאלה מספרת כי על מנת לענות על הצורך האירופאי של זמינות חומר, ייצור מקומי ורגולציות שונות, בתכנון לטווח ארוך, לאחר האישור המסחרי של המוצר, הייצור יעשה במפעל של פולירם בגרמניה וחומר UBQ שיסופק מהמפעל של UBQ בהולנד.

למידע נוסף:
פולירם, גבריאלה מרציפרו,
[email protected]