סיכום הדו"חות הכספיים של חברות הפלסטיקה הציבוריות לשנת 2018: סקטור הפלסטיק צמח בכ-10%

סקטור הפלסטיקה הישראלי הוא כבר לא כל כך ישראלי. במצטבר, ניתן למנות בדוחות הכספיים של חברות הפלסטיקה כמאה שמות של מדינות בהן הן מייצרות, מוכרות, או פועלות בשיתופי פעולה. למעשה, מדובר כמעט בכל נקודה ידידותית לישראל על פני הגלובוס.

הפריסה הגלובלית הזו מעידה על חוזקת הטכנולוגיה הישראלית ועל היצירתיות והפעלתנות של החברות, אך גם חושפת אותן לסיכוני מטבע ושינויים בביקושים הנובעים מתהליכים גיאופוליטיים סבוכים.

אחד עשר חברות בסקטור הפלסטיקה נסחרות בבורסה של ת"א. נכון לסוף 2018 מעסיקות כולן יחד 7,780 עובדים, כ-10% יותר מהשנה הקודמת.

ההכנסות המצרפיות עלו מסך של כ-6,702 מיליוני ₪ לסך של כ-7,354 מ', עלייה של כ-9.7%. הרווח המצרפי עלה בכ-19.5% לכ-270 מ' ₪, כמעט שליש מתוכו נובע מרווחיה של פלסאון. יחד עם זאת, ביחס לשנת 2016, הרווח המצרפי השנה היה קטן יותר בכ-13%.

השווי המצרפי של 11 החברות עומד על כ-5.5 מיליארד ₪, כמעט ללא שינוי מהשנה הקודמת. אם נשווה, רק בשביל את הספורט, את סך החברות הישראליות לאחת מחברות הפלסטיק הגדולות בעולם, BASF הגרמנית, נקבל פרופורציות: השווי של BASF הוא 75 מיליארד דולר, כמעט פי 50 מכל החברות הישראליות יחד, הכנסותיה עומדות על 62.7 מיליארד אירו, פי 34 מכל הישראליות יחד, והיא מעסיקה כ- 113,000 עובדים, פי 14 מסך הסקטור הישראלי.

פלסטיקה בשוק ההון
גרף 1: הכנסות חברות הפלסטיק הציבוריות בשלוש השנים האחרונות.
גרף 2: שווי שוק וההכנסות לעובד בשנת 2018.

לאור הפרופורציות האלה, נצלול לדוחות החברות:

פלסאון

פלסאון, החברה הגדולה במגזר במונחי שווי שוק ומספר העובדים, נמצאת בשליטת קיבוץ מעגן מיכאל ומתמחה באביזרי חיבור לצנרת ומוצרים לבעלי חיים.

הכנסות החברה צמחו בשנה החולפת בכ-4% ל-1,224 אלפי ₪ ורווח הנקי שלה צמח בכ-10.5% ל-88.4 מ' ₪.

מכירות שנת 2018 התאפיינו בצמיחה בשווקים העיקריים של הקבוצה בתחום אביזרי החיבור לצנרת בגרמניה, צרפת, איטליה, אנגליה, אוסטרליה ופולין, ובתחום בעלי החיים בברזיל, צרפת, דרום אפריקה, מקסיקו ובדרום אמריקה.

החברה מציינת במערך הסיכונים שלה את משבר החובות באיטליה, ובהזדמנויות את משבר הפליטים שיחייב מדינות בגוש היורו להגדיל את ההשקעה בתשתיות ואת הירידה במחירי המזון לבע"ח, שעשויה לגרום להעלאת הביקושים בתחום המוצרים לבע"ח.

השנה הרחיבה החברה את קווי המוצרים בשיטת הריתוך החשמלי למערכות הולכת מים וגז. באמצעות טכנולוגיה שפיתחה פלסאון, המשיכה הקבוצה להרחיב שווקים של מוצרים במידות גדולות, שהביקוש להם גדל הודות לגידול בביקוש לגז טבעי והצורך להובילו למרחקים ארוכים.

החברה חילקה השנה דיבידנדים בסך של 47.6 מ' ₪, קרי תשואת דיבידנד של כ-3.2%.

שורה תחתונה: החברה מציינת כי הפעילות בתחילת שנת 2019 מצביעה על עליה בביקושים בשווקי אירופה ואוסטרליה, והיא מעריכה כי המכירות בשנת 2019 עתידות להיות בדומה למכירות 2018 עם צפי לעליה קלה.

רימוני

לחברה, נמצאת בשליטתם של האחים רימוני, שני תחומי התמחות: תבניות מתכת ומוצרי פלסטיק. מגזר התבניות צמח השנה ב-103%, ההכנסות ממנו הגיעו לכ-26 מ' ₪ ונרשמה בו רווחיות של כ-2.3 מ' ₪. הגידול במגזר זה התאפשר בעיקר בזכות עסקת שירן, בעקבותיה החלה החברה לספק ללקוחותיה שירותי פיתוח, הנדסה, תכנון ודיגום של מוצרים.

המגזר המשמעותי בחברה הוא מגזר הזרקת הפלסטיק, אף הוא צמח בכ-32%. בסה"כ עמדו הכנסות החברה על סך של 202 מ' ₪, גידול של 38% מ-2017.

הרווח הנקי של החברה עמד 41.3 מ' ₪, ירידה של 4% ביחס לשנה שעברה, אך הירידה נובעת מכך שבשנת 2017 רשמה החברה הכנסות חד פעמיות בסך של 11 מ' ₪.

במהלך 2018 חילקה רימוני דיבידנדים בסך של 36.7 מ' ₪, קרי תשואת דיבידנד של כ-6.5%.

שורה תחתונה: רימוני ממשיכה לשלב בין צמיחה אורגאנית וצמיחה אנאורגאנית, ונראה שהצליחה לבצע הלחמה מוצלחת עם הפעילויות של שירן הנדסה, פרידריך ו-MPE.

פלסטו קרגל

החברה מתמחה בתחומי הקרטון גלי והאריזות הגמישות, ונמצאת בבעלות חברת אי סי איי וכלל תעשיות.

הכנסות החברה עמדו השנה על סך של 795 מ' ₪, עלייה של כ-4.7% משנה שעברה, ואף הצליחה לצמצם את הפסדיה, מהפסד של 38 מ' להפסד של 18 מ'. זאת, בזכות פעילויות נמרצות של ההנהלה, שכללו הכנסה של קרן הגידור ספרה קפיטל והעברת פעילות הקרטון הגלי למפעל החדש בלהבים.

יחד עם זאת, החברה סובלת מחובות כבדים, שאף צמחו במהלך השנה, וכיום סך ההתחייבויות השוטפות שלה עומדות על 505 מ' ₪.

מעניין לציין כי בהערכת שווי לפעילות קרגל אריזות גמישות בע"מ שצורפה לדוחות, נקבו המעריכים בשווי של 111 מ' ₪ לחברה.

שורה תחתונה: נראה שההנהלה הפעלתנית פועלת להוציא את החברה מהבוץ.

גרף 3: רווח נקי לחברות הפלסטיק הציבוריות בשלוש השנים האחרונות.

פלרם

פלרם, בשליטת קיבוץ רמת יוחנן, עוסקת בפיתוח וייצור של לוחות תרמופלסטיים קשיחים. החברה רשמה השנה גידול בהכנסות בכל החטיבות שלה: פוליקרבונט, פי.וי.סי ומוצרי המשך. בסה"כ הכנסותיה עמדו השנה על 1,456 אלפי ₪, גידול של כ-10.2% בהכנסות. חלק מהגידול נובע מאיחוד לראשונה של תוצאות פלרם פור יו לדוחות הקבוצה.

יחד עם זאת, הרווח הנקי ירד מ-36 מ' ל-19 מ', וזאת בעיקר לאור גידול בעלויות שכר ולוגיסטיקה.

החברה חילקה השנה דיבידנד בהיקף של 10 מ' ₪, המהווה תשואה דיבידנד של כ-2%.

שורה תחתונה: שוק ההון מעניק לפלרם מכפיל גבוה של כמעט 23, מה שמעיד על הציפיות להמשך מגמת הצמיחה בחברה.

ארד

ארד, חברת מדי המים מקיבוץ דליה, התקינה ברחבי ישראל כבר כמיליון מדי מים. הנתון הזה מרשים עוד יותר, לאור העובדה כי השוק הישראלי מהווה רק 19% מהכנסות החברה. לארד יש מרכזי ייצור בחמש מדינות והיא מוכרת את מוצריה בכ-50 מדינות. בארה"ב נתח השוק שלה עומד על כ-10%. להשוואה, חברת BMI האמריקנית, שהיא בעלת נתח שוק של כ-21% בארה"ב נסחרת בשווי של כ-1.7 מיליארד דולר, כלומר פי חמש מהשווי של ארד.

למעשה, מדי המים הפשוטים מהווים כיום רק כ-31.6% מהכנסות החברה. החלק הארי של ההכנסות הוא ממכירת מערכות תקשורת ממוחשבות לקריאה מרחוק, שהכניסו לחברה ב-2018 כ-523 מ' ₪.

הרווח הנקי של החברה עמד ב-2018 על 69 מ' ₪, זינוק של כ-156% מהשנה שעברה.

החברה חילקה השנה דיבידנדים בהיקף של 30.7 מ' ₪, קרי תשואת דיבידנד של כ-2.6%.

שורה תחתונה: הביקוש למדי מים בעולם צפוי לגבור ככל שמחירי המים ימשיכו לעלות ומדינות נוספות יכניסו רגולציה המחייבת שימוש במדי מים. לראייה, מתחילת 2019 זכתה החברה בשני חוזים נוספים בברזיל ובאיטליה, כך שהכנסותיה צפויות להמשיך ולצמוח.

רבל

רבל, בשליטת קיבוץ רביבים, עוסקת בפיתוח וייצור רכיבי פלסטיק לתעשיית הרכב. הכנסות החברה עמדו ב-2018 על כ-980 מ' ₪, עלייה של כ-13.5% ביחס לשנה קודמת.

שני תחומי הפעילות העיקריים של החברה הם תחום מערכות רכב ותחום מוצרים מבניים ברכב. למרות שההכנסות משני התחומים דומות, ההבדלים בין התחומים הללו גדולים: תחום מערכות רכב רשם השנה רווחיות גולמית של כ-30% ורווח נקי של כ-12.5 מיליון אירו. תחום מוצרים מבניים, לעומתו, רשם השנה רווחיות גולמית של 6% בלבד, והפסד נקי של כ-10.9 מיליון אירו.

רבל ניהלה מגעים למכור את פעילות מערכות הרכב שלה, אך בפברואר 2019 הודיעה כי המגעים הללו לא הבשילו לעסקה.

שורה תחתונה: החברה הצליחה להגדיל את הכנסותיה בצורה משמעותית השנה, וזאת לצד גיוסי חוב ששיפרו את מצבה הכספי. מעניין יהיה לראות אם החברה תפעל באופן אקטיבי לאתר קונה אחר לתחום מערכות הרכב.

גולן פלסטיק

גולן פלסטיק מקיבוץ שער הגולן מתמחה במערכות צנרת מפוליאתילן מצולב ויש לה אתרי ייצור בישראל, דנמרק וצ'ילה.

הכנסות החברה עמדו על כ-325 מ' ₪, גידול של כ-3% ביחס לשנה קודמת. יחד עם זאת, בשוק המקומי הכנסותיה קטנו בכ-5%, והגידול בסך ההכנסות הושג הודות לעלייה בהכנסות מחו"ל.

הרווחיות הגולמית של גולן ירדה השנה משיעור של כ-27.4% ל-25.3%. עיקר הירידה נובעת מעלייה במחירי חו"ג, שהתייקרו בממוצע ב-2% ביחס לרבעון האחרון של 2017.

הרווח הנקי של החברה עמד על 19.7 מ' ₪, ירידה של 32% ביחס ל-2017. מלבד העלייה במחירי חו"ג, נובעת הירידה ברווחיות מעלייה בשכר עובדי הייצור ועלייה בהוצאות ההנהלה.

גולן ביצעה השנה מספר מהלכים לצמיחה בחו"ל, ובהם הרחבת הפעילות במקסיקו ובארגנטינה.

החברה חילקה השנה דיבידנדים בסך של 11 מ' ₪, קרי תשואת דיבידנד של כ-4.5%.

שורה תחתונה: גולן השקיעה השנה מאמצים רבים בחו"ל. אם היא תרצה לשמר את מעמדה בישראל ולהמשיך לצמוח היא תצטרך ליישם את טכנולוגיות הצילוב שלה גם על מנת למצוא דרכים להיות עמידה יותר לשינויים במחירי חו"ג ובשערי החליפין.

פלסטופיל

פלסטופיל נמצאת בשליטת קיבוץ הזורע ומתמחה בייצור יריעות פלסטיק גמישות לאריזה. גם השנה המשיכה פלסטופיל במגמת איטית של התכווצות, והכנסותיה קטנו בכ-2% ל-186 מ' ₪. עיקר הירידה נובעת מקיטון במכירות ה-Multiform, יריעות המיועדות לעיצוב בחום, בעיקר לבשר מעובד. ההפסד הנקי של החברה עמד על כ-6 מ' ₪, בדומה לשנה שעברה.

סך ההתחייבויות השוטפות של החברה עלה בשנה החולפת בכ-22%, והוא עומד כעת על כ-60 מ' ₪.

שורה תחתונה: בסוף השנה נכנס לתפקידו מנכ"ל חדש לחברה. יהיה מעניין לראות אם המנכ"ל החדש יצליח לשלוף שפן מהכובע, שיסייע לפלסטופיל להתמודד עם התחרות מול ענקיות הפלסטיק מחו"ל.

ברם

חברת האריזות משדרות, ברם, בשליטתם של אליהו וחי ברמלי, עוסקת בשני תחומים עיקריים: אריזות פלסטיק למוצרי מזון ומוצרים ייחודיים לבית.

רוב הכנסות החברה הם סיטונאים מענף ההסעדה, בעוד המוצרים לבית נמכרים ברשתות קמעונאיות מובילות בעולם, כגון TARGET ,WALMART ו- ALDI.

הכנסות החברה עמדו השנה על כ-128 מ' ₪, עלייה של כ-9% מהשנה הקודמת. יחד עם זאת, התייקרות חומרי הגלם הביאה להפסד נקי של 2.6 מ' ₪.

שורה תחתונה: החברה צופה כי בשנה הקרובה היא תגדיל את היקף פעילותה ומכירותיה בתחום המוצרים לבית, הן בשוק האירופאי תוך שימוש במפעל היצור בצרפת ובזרוע השיווק בגרמניה, והן בארה"ב בהסתמך על מפעל היצור בארה"ב.

גניגר

חברת הפלסטיק מקיבוץ גניגר עוסקת בשני תחומי פעילות עיקריים: תחום חיפויים לתחום החקלאות ותחום יריעות, שקים ושקיות לתעשייה.

גניגר ממשיכה להרחיב את כושר הייצור שלה בשיטתיות. למשל, ב-2018 רכשה 25% ממניות אגריפלסט כחלק ממגמת החברה לחזק את מערך השיווק של מוצרי הקבוצה בהודו ובתחילת 2019 החלה להקים חברת הפצה בספרד. הכנסות החברה צמחו השנה ל-527 מ' ₪, וזאת בעיקר בעקבות איחוד תוצאות החברה האיטלקית, ולמרות ירידה במכירות בארץ, בטורקיה ובמקסיקו. הרווח הנקי של החברה עמד על כ-17.3 מ' ₪, ירידה של כ-42% מהשנה הקודמת.

החברה חילקה ב-2018 דיבידנד של כ-10 מ' ₪, קרי תשואת דיבידנד של כ-3.9%.

שורה תחתונה: היקף השוק העולמי לחיפויי חקלאות הכפיל את עצמו בעשור האחרון, והוא צפוי להמשיך לצמוח בקצב שנתי של 6-7%. הרחבת כושר הייצור וההפצה של גניגר בענף צומח זה אמורה להניב פרי גם בשנים הקרובות.

כפרית

כפרית מכפר עזה עוסקת בפיתוח וייצור תרכיזים לתעשיות הפלסטיק באמצעות אתרי ייצור בישראל, גרמניה, סין וקנדה.

החברה נקטה השנה בצעד משמעותי להגדלת עסקיה, ורכשה חברה אמריקאית שעוסקת בתחום התוספים לתרכיזים בשוק הפלסטיק, בתמורה ל-35 מ' דולר.

הכנסות החברה עמדו השנה על כ-837 מ' ₪, גידול של כ-8% ביחס ל-2017. העלייה בהכנסות תורגמה גם לשורת הרווח הנקי שצמחה ב-23% ל-33.8 מ' ₪.

החברה חילקה השנה דיבידנדים בסך של 10 מ' ₪, כלומר תשואת דיבידנד של כ-2.5%. בנוסף, החברה נסחרת במכפיל הנמוך בסקטור – 11.8.

שורה תחתונה: החברה מציינת באסטרטגיה העסקית שלה כי היא בוחנת רכישות נוספות וכאלה שישלימו ו/או ירחיבו את סל המוצרים של החברה.

לסיכום

נכון למועד כתיבת שורות אלה, השווי המצרפי של החברות הציבוריות בסקטור הפלסטיק עלה מתחילת 2019 בכ-3.7% בלבד, וזאת לעומת מדד המניות הכללי שעלה בכ-10.2% ומדד חברות התעשייה שעלה בכ-16.3%. נתוני שווי השוק, שמדשדשים כבר שלוש שנים, מעידים כי שוק ההון אינו מעריך את הצמיחה בהכנסות החברות, ומדגישים את הסיכונים בתעשייה.

שורה תחתונה בהחלט: ברבעון האחרון של 2018 חלה ירידה במחירי חומרי הגלם, שהשפיעה לטובה על רווחיות החברות. מתחילת השנה כבר נרשמת שוב מגמת עלייה, אך מנגד חל פיחות בשער השקל. יחד עם זאת, תעשיית הפלסטיק עשויה להיות מושפעת השנה יותר מהשפעות גיאו פוליטיות כגון משבר פליטים שיחייב השקעה גדולה בתשתיות ופיתוח והקלה במלחמת הסחר בין המעצמות.

*הכותבת היא מנכ"ל נישות אסטרטגיה ומחקר.