הנה זה מתחיל – מה מחכה לנו בתערוכת ה-K הקרובה

עבור עיתונאים התערוכה מתחילה יום לפני עם תדרוכים לתקשורת העולמית, הן על ידי מארגני היריד והן על ידי מציגים נבחרים שכנראה שילמו לא מעט עבור הזכות הגדולה. אז מה גיליתי לפני הפתיחה הרשמית של הדלתות?

משמאל: Ulrich Reifenhauser – יו"ר המציגים בתערוכת ה-K ושותף מנהל בחברת Reifenhauser. מימין: Engard Wienkamp – מנהל ה-Messe בדיסלדורף

מי שחושב שבגרמניה לא מחכים לדקה האחרונה כדי להתארגן, שיחשוב שוב! סיבוב קצר באולמות התערוכה חושף שיום לפני יש עוד המון מה לארגן. מכונות ממתינות לפריקה במכולות בחוץ, שלטים מורכבים ברגע האחרון, המתחם נראה באנדרלמוסיה אחת גדולה. נשגב מבינתי איך תוך פחות מ-24 יפתח היריד ויראה מצוחצח ונקי אבל כנראה שב-K יודעים מה הם עושים. בכל זאת, מדובר ביריד שמתקיים כבר 70 שנים ברציפות.

הצצה למסדרונות תערוכת ה-K, רק 24 שעות לפני הפתיחה הרשמית.

בתערוכה הקרובה מחכים לכם מעל 3037 מציגים מ-60 מדינות, שני שליש מהם מתמקדים במיכון. מתחם התצוגות כולו משתרע על פני 179,000 מטר מרובע ולמרות הגבלות הנסיעה שקיימות בסין לא נראה שהמציגים מהמזרח ויתרו על התערוכה והם נמצאים בנוכחות הדומה לתערוכת ה-K הקודמת. על הרוסים לעומת זאת, ויתרו מארגני התערוכה בצורה יזומה ו-21 המציגים בתערוכה ב-2019 לא הורשו לקחת חלק באירוע. הצצה מהירה לרחבה החיצונית בין הביתנים מגלה כי היא נעלמה כמעט לחלוטין. ביתנים ניידים המתמקדים בקיימות הוקמו שם, בעיקר בחזית של ביתנים 16, 15.

בשדרה החיצונית הופכים את המיחזור והקיימות למוחשיים
מתחם WE ARE PLASTIC לקידום כלכלה מעגלית ושיתופי פעולה.

יוזמת WE ARE PLASTIC של ארגון יצרני המכונות הגרמני (VDMA), ארגון הפלסטיק של אירופה ו-GKV (ארגון קבלני המשנה הגרמני) מוצגת בביתן המעגלי. היא משלבת כוחות בין ארגונים אלו במטרה לשנות את התדמית הציבורית שיש לפלסטיק, להפחית רגולציה ולקדם כלכלה מעגלית. שם ניתן להתרשם גם מנושא נוסף של התערוכה, דיגיטליזציה, על ידי הדגמה של מעל 100 מכונות מ-30 חברות שונות שמחוברות בעזרת פרוטוקול התקשורת OPC-UA ומאפשרות שקיפות של רצפת הייצור. לצד הביתן הזה ניתן למצוא גם את ביתן ARBURG לקיימות המראה אלטרנטיבה ירוקה לייצור. ממש בצמוד גם ENGEL מציגה יוזמות דומות מחומרים ממוחזרים וממולו מתחם מיחזור של EREMA – בחיי שמעניין.

שני מתחמים חדשים: זירת הסטארט-אפ והקמפוס האקדמי

בתערוכה הקרובה יהיה ניתן להתרשם גם מחדשנות פורצת דרך שמוצגת על ידי 12 סטארט-אפים שנבחרו ויציגו בביתן משותף באולם 8. מתחם נוסף הוא הקמפוס המדעי בו לוקחים חלק מוסדות מחקר מוכרים בתחום. שם יהיה ניתן להפגש עם אנשי האקדמיה ויתכן ואף לצאת יחד לפרוייקטים משותפים של תעשייה ואקדמיה.

משמאל: Ulrich Reifenhauser – יו"ר המציגים בתערוכת ה-K ושותף מנהל בחברת Reifenhauser. באמצע: Engard Wienkamp – מנהל ה-Messe בדיסלדורף. מימין, Dr Cornelia Jokisch – מנהלת המרקו"ם של ה-Messe בדיסלדורף
מדברים על הפיל שבחדר – משבר האנרגיה של אירופה

האווירה החגיגית של התערוכה נמהלת הפעם בהשפעות המאתגרות של המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה בגרמניה ובאירופה כולה. כל אחד מהדוברים התייחס לנושא ונראה שהם אכן מודאגים, ובצדק. ההתייחסות הרשמית הייתה שיצרני המכונות שמים דגש גדול על צימצום הוצאות האנרגיה של המכונות וכן על ייצור עם אפס פחת והפחתת משקל, דברים הנחוצים כיום יותר מאי פעם. נשמעו גם קריאות נוספות להתערבות מדינה ולסבסודים שונים. רק אתמול עברה הצעה בפרלמנט הגרמני להמשיך את פעילותם של שלוש תחנות כוח גרעיניות הפועלות במדינה, לפחות עד אפריל, למרות שהתקבלה החלטה לסגור אותן. מי שמכיר את המנטליות הגרמנית בנושא יודע שמדובר בצעד גדול.

וכך, בין השורות היה ניתן להבין כי אנחנו נמצאים, לפחות באירופה, במיתון. רכישת מכונות חדשות ברבעון השני של 2022 התמתנה וגם מפעלי ייצור המכונות עצמם נמצאים בבעיה דומה. המחזורים הגדולים והיפים שמציגות החברות בתעשייה לא חושפים את האמת כולה. העלייה במחזור המכירות נובעות ברובה מעלייה במחירי חומרי הגלם והוצאות האנרגיה ולא מהווה תמיד עליה ברווחיות. יוצאת דופן היא חברת ARBURG שקיימה גם היא כנס עיתונאים היום, וציינה שכבר היום 35% מהאנרגיה שלה ממקורות מתחדשים ולכן השפעת המשבר עליה פחותה.

Covestro מבטיחה לאפס את ההשפעה הסביבתית שלה עד 2035
כנס עיתונאים בביתן Covestro בתערוכת ה-K הקרובה.

מסיבת עיתונאים נוספת ומעניינת התקיימה בביתן Covestro. החברה התחייבה שעד שנת 2035 היא תהיה נייטרלית מבחינת השפעתה על הסביבה. התחייבות זו משמעותית ומושגת במספר דרכים: מעבר לאנרגיות ייצור מתחדשות, יוזמות שונות למיחזור PU החל ממזרונים, סנדלים, וכלה בפנסים לרכב. קו המוצרים הסביבתיים של החברה מוצג בכל מקום ומתהדר בסימון QC. הסימון נותן ליצרן את הוודאות כי לפחות 25% מהמוצר מכיל חומרים ממקור מתחדש או חומרים ממוחזרים. "ברור לנו כי המוצרים בעתיד יישפטו בעיני הצרכן לפי ההשפעה הסביבתית שלהם. אנחנו רוצים לתת ללקוחות שלנו כבר כיום את היכולת לחשב בצורה נוחה עד כמה המוצר שלהם משפיע על הסביבה", מספרת לנו החברה.

בתערוכה משיקה החברה מוצר חדש, Arfinio הזוכה לכינוי: "אבן מלאכותית". מדובר ב-PU אליפטי המשמש בתהליכי הזרקה ראקטיביים. בתהליך ניתן לקבל את פנים החלק בצורה מוקצפת המפחיתה משקל, ואת הקליפה החיצונית בעובי של 2 מ"מ בצורה חלקה ומלאה. לחומר עמידות גבוהה לאימפקט ולשחיקה והוא משמש ליישומי בניה וניתן לבצע תיקונים של החלקים הסופיים על ידי השחזה של פני השטח.

גם לישראל יש נציגות מפתיעה בביתן עם עבודה של סטודנטים משנקר המציגה עיצוב חדשני למחלק תרופות עתידי העשוי מחומרים ממוחזרים.

כבוד ישראלי, עיצוב של סטודנטים מישראל המוצג בביתן Covestro בתערוכת ה-K הקרובה.
ARBURG מוכנים לפני כולם
מסיבת עיתונאים, ARBURG, תערוכת ה-K.

ביתן אחד עמד לו מנצנץ ומסודר לפני היום הגדול – הביתן של ARBURG. מסיבת העיתונאים שהתקיימה שם התנהלה למופת. כל המכונות עבדו וייצרו חלקים לשמחת הנוכחים. אז מה מחכה לנו בביתן? מכונה Allrounder 1120 עם כוח נעילה של 650 טון תייצר ארגזי כלים עם אינסרטים והטבעה בחום בתא ייצור אוטומטי, כמעט. ההרכבה עצמה של ארגז הכלים מתבצעת ידנית מחוץ לתא הייצור.

מכונת Allrounder 1120 והצוות הניהולי של ARBURG.

גולת הכותרת של ייצור מורכב היא ללא ספק מכונה עם תבנית CUBE מולטי-קומפוננטית כשלצידה הדמייה של מכונה שקופה שמאפשרת הצצה פנימה למערכות ההנעה. ARBURG שמה דגש על הנושא במיוחד לאחר הרכישה של חברת AMK המקנה לה שליטה מלאה על כל מערכות ההנעה במכונה. לסיום נציין תהליך נוסף של ייצור מכלים דקי דופן במיוחד. אלו מיוצרים בתהליך של הזרקה ודחיסה ומאפשרים הפחתה של 20% מחומר הגלם.

הצצה למערכות ההנעה הפנימיות של מכונת ARBURG.

נאחל תערוכה מוצלחת ומעניינת לכולם, ואם אתם מתעייפים – תקפצו לדוכנים הישראלים. תמיד מחכות שם פנים ידידותיות.