גופים חדשים שכל תעשיין ותעשיינית חייבים להכיר!

במרץ האחרון הוקמו שני גופים חדשים – המכון לייצור מתקדם והמרכז להתייעלות במשאבים. רוצים לפעול להטמעת אוטומציה? להתייעל אנרגטית ולהגדיל את יכולת התחרות? אלו הגופים בשבילכם

במרץ האחרון, ממש בזמן בו החיים של כולנו קצת התהפכו, הוקמו שני גופים חדשים שכל תעשיין חייב להכיר! הראשון, המכון הלאומי לייצור מתקדם והשני, המרכז להתייעלות במשאבים. וובינר שהתקיים בנושא, אותו ארגן הראל בן דוד מהתאחדות התעשיינים, הציג את הגופים החדשים במטרה לעודד את צמיחת התעשייה היצרנית בישראל ולספק כלים ליציאה מהמשבר.

בוובינר לקח חלק עוז כץ – מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה שהרצה על הגופים החדשים. לצידו, ד"ר מלכה ניר מהרשות לחדשנות הרצתה על מענקים לפרוייקטי פיתוח מתחום הפולימרים והתמרוקים במסגרת קול קורא שנסגר בסוף אוגוסט וכן על התמיכה שניתן לקבל בתוכניות מו"פ ומופ"ת. לסיום הרצה ד"ר נאום נווה ממרכז הפלסטיקה והגומי על האפשרות לשיתוף פעולה במחקר יישומי עם המרכז, תוך מתן דוגמאות מהשטח.

מכון לאומי לייצור מתקדם

המכון הלאומי לייצור מתקדם הוקם על ידי מנהל תעשיות במרץ האחרון ומופעל על ידי אורט בראודה ותפן תעשיות אשר זכו במכרז. תקציבו עומד על 50 מיליון ש"ח. המכון הוקם במטרה לשמש כתובת אחת מולה ניתן להתנהל כדי להפחית את הנטל הרגולטורי על התעשייה. "אנחנו רוצים לסייע לתעשייה במקומות בהם הנטל לא מידתי או במקומות בהם יש קונפליקט בין רגולטורים". אומר עוז כץ, מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה.

המכון פועל להנגשת מידע, כולל ליווי ויעוץ לתעשייה בהטמעה ופיתוח של דיגיטציה, רובוטיקה, בינה מלאכותית ועוד. מומחים מטעם המכון מגיעים למפעלים לאבחון הצרכים הראשוניים כאשר ההשתתפות בשלב זה סמלית ועומדת על 2000 ש"ח. לאחר שלב האבחון ניתן לקבל תקציב מהמכון לצרכי ייעוץ והטמעה כאשר עלות הסבסוד תלויה בגודל המפעל (תמונה 1). בעקבות מגפת הקורונה חלה הטבה משמעותית המוגבלת בזמן, וגם חברות גדולות זכאיות לסבסוד של 50%.

במידה ובתום תהליך הייעוץ וההטמעה יש רצון של החברות לפנות לרשות להשקעות לקבלת מימון נוסף, ניתן לפנות במסלול ירוק, דרך המכון, להשקעות של עד 750,000 ש"ח.

למרות שהמכון הוקם רק לאחרונה הוא זוכה להתעניינות רבה וכבר 90 חברות נמצאות בתהליך מולו.

תמונה 1: שיעור הסבסוד של המכון לייצור מתקדם ושל המרכז להתייעלות במשאבים, כתלות בגודל המפעל.

ליצרת קשר עם המכון לייצור מתקדם:

בני אמויאל (מנכ"ל), [email protected] 052-464-1210

מרכז להתייעלות במשאבים

שירות נוסף שנפתח גם הוא במרץ האחרון הוא המרכז להתייעלות במשאבים. מטרתו, שיפור התחרותיות הגלובלית של התעשייה הישראלית תוך התייעלות במשאבים, אנרגיה וחומרי גלם. השירות ניתן במפעלים עצמם לנוחות מרבית.

המרכז מספק ייעוץ מסובסד בתחומים הבאים: תכנון מחדש של שרשרת האספקה ותכנון כמות מלאי מותאמת במצב של חוסר וודאות, התייעלות במערך הייצור, טכנולוגיות נקיות להפחתה במקור (להבדיל מפתרונות קצה הדורשים השקעות רבות), הגברת הפריון, חשבונאות זרימת חומר מול עלות (MFCA – Material Flow Cost Accounting), התייעלות אנרגתית, ייצור מתקדם (industry 4.0) והפניה למענקים ממשלתיים נוספים להטמעת תוכנית הייעול.

גם כאן מיפוי הצורך הראשוני של המפעל נעשה תוך השתתפות בסיסית של 2000 ש"ח ולאחר מכן המימון תלוי גם הוא בגודל המפעל (תמונה 1).

ליצרת קשר עם המרכז להתייעלות במשאבים:

עדי דישון (מנכ"ל), 08-947-4111

תוכניות מו"פ ומופ"ת של הרשות לחדשנות

ד"ר מלכה ניר מהרשות לחדשנות סקרה את מצב התעשייה בישראל ערב משבר הקורונה ואחריו. "ערב המשבר הייתה הכלכלה יציבה", אומרת מלכה. "שיעור הצמיחה היה הגבוה ביותר בעשור האחרון ושוק העבודה היה חזק עם שיעור אבטלה נמוך של 4%. אולם, במדד הפיריון היה לנו מה לשפר כאשר הפריון שלנו היה נמוך ב-20% בהשוואה לממוצע המדינות ב-OECD. המשבר של החודשים האחרונים פגע במשק בצורה שלא דומה לאף משבר או מלחמה שהיו לפניו. לראשונה המשק בצמיחה שלילית המוערכת בכ-5.4%".

תמונה 2: צמיחה שנתית בישראל, 1960-2020.

תקציב הרשות לחדשנות לשנת 2020 עומד על סכום של 160 מיליון ש"ח. מתוכם כבר הוענקו 85 מיליון ש"ח במסגרת המסלולים השונים (מו"פ, מופ"ת קול קורא לקורונה). בתוכנית מו"פ אושרו 53 בקשות, בתוכנית מופ"ת אושרו 93 פרוייקטים ובקול הקורא לקורונה אושרו 34 פרוייקטים שונים. שאר התקציב, 75 מיליון ש"ח עדיין זמין וד"ר ניר קראה לחברות ליצור קשר ולעבוד יחד איתם על הגשה משותפת. הרשות שמה דגש על פרוייקטים לתחום הפולימרים ואף פתחה באוגוסט קול קורא מיוחד בנושא.

ליצירת קשר עם הרשות לחדשנות:

ד"ר מלכה ניר, [email protected] 03-715-7937

שיתוף פעולה במחקר יישומי עם מרכז הפלסטיקה והגומי

לקינוח, הרצה ד"ר נאום נווה, מנהל השלוחה הצפונית של המרכז לפולימרים ולפלסטיקה על אפשרויות שיתוף הפעולה עם המרכז במחקר יישומי.

המרכז מתמקד במספר מוקדי ידע: פולימרים פונקציונאליים, חומרים מרוכבים וננו-מרוכבים, פולימרים וטכנולוגיות לעולם הביו-רפואה, תהליכי עיבוד מתקדמים והדפסת תלת-ממד, תהליכי עיבוד באקסטרוזיה, הזרקה וניפוח, טכנולוגיות אריזה ותאימות למזון ואלסטומרים למוצרים טכניים.

נאום הביא מגוון דוגמאות מרתקות מהתעשייה בכל תחום ידע שהוזכר למעלה. אלו מראות כיצד מרכז הפלסטיקה והגומי משתמש בידע האקדמי שצבר והופך אותו למחקר יישומי. בין הפרוייקטים שהוזכרו: עבודה עם מצרפלס – תרכוב חלקיקי תחמוצות אבץ ננומטריים בצנרת למניעת ביו-פאולינג (רובד של מיקרו-אורגניזמים), עבודה עם רפאל על שילוב אריג מסיבי פחמן/זכוכית בקוויי יצור המל"ט ושילוב שמנים ארומתיים באריזות מזון אקטיביות.

ליצרת קשר עם המרכז:

מנכ"ל המרכז, עודד מרוז, 050-478-2782, [email protected]