ירידה של 10% במכירת המכונות לתעשייה בשנת 2019

הסיבות לירידה במכירות נעוצות ביחסי ארה"ב-סין, בשינויים בשוק הרכב ובתדמיתו הבעייתית של הפלסטיק ברחבי העולם

Euromap, ארגון על אירופי המאגד בתוכו 9 קבוצות סחר אירופאיות בתחום הפלסטיקה והגומי, מדווח על ירידה צפויה במכירת המכונות לתעשייה בשנת 2019. לאחר 10 שנים של עלייה רצופה במכירת המכונות המסתכמת ב-55%, שנת 2019 צפויה להראות ירידה של כ-10 אחוזים במכירות. מגמה זו צפויה להמשיך גם בשנת 2020 בה חזויה ירידה של כ-5 אחוזים נוספים (תמונה 1).

הירידה במכירות אינה מוגבלת למדינה אחת וניתן לראות אותה בכל רחבי אירופה, האחראית לקצת מעל 40% מייצור המכונות. ממכירות של 36.1 מיליארד יורו ב-2018 צפויה ירידה ל-33.1 מיליארד יורו ב-2019 ול-31.5 מיליארד יורו ב-2020. בגרמניה צפויה ירידה במכירות מ-7.9 מיליארד יורו ב-2018 ל-6.7 מיליארד יורו ב-2020, בעוד שבאיטליה צפויה ירידה בשיעור דומה, מ-2.9 מיליארד יורו ב-2018 ל-2.5 מיליארד יורו ב-2020.

בהסתכלות מקיפה על ייצוא המכונות לתעשיית הגומי והפלסטיק מ-28 המדינות באירופה, צפויה השנה ירידה של 7.5% בייצוא לכלל העולם, ירידה של 6.4% בייצוא לארצות הברית וירידה של כ-12% בייצוא לסין.

תמונה 1: שינויים במכירות ציוד בעולם לתחום הפלסטיק והגומי, בסין, אירופה ובעולם. מקור: Euromap.

במסיבת עיתונאים שנערכה לפני פתיחת תערוכת K בדיסלדורף, אמר טורסטן קומן (Thorsten Kühmann), המזכיר הכללי של Euromap: "תערוכת K השנה היא שונה ממה שאנחנו זוכרים מכיוון שאנחנו חווים מצב כלכלי קשה. יש לנו תדמית לא טובה ויש לנו תעשיית רכב שאינה משקיעה בשלב זה. אנו צופים ירידה במכירות של ענף הפלסטיקה עקב התדמית הבעייתית".

אז למה לי פוליטיקה עכשיו?
תמונה 2: שינויים עולמיים בייצור רכב הנוסעים, במיליוני יחידות. מקור: European Automobile Manufacturers Association

את הירידה במכירות נוטים לייחס לשלושה תחומים עיקריים: הראשון – פוליטיקה. המשבר המסחרי בין ארה"ב לסין משפיע על הייצוא ותורם לירידה במכירות בענפים שונים. גורם פוליטי נוסף הוא חוסר הוודאות סביב ה-Brexit הגורם לקיפאון ולהתמהמהות בקבלת החלטות ובלקיחת סיכונים עסקיים. הגורם השני – שינויים בשוק הרכב (תמונה 2). שוק זה עתיד לעבור מהפכה עם כניסתן הצפויה של מכוניות חשמליות ואוטומטיות. שינוי מגמה זה כבר נראה ב-2019 עם עליה של יותר מ-35% ברכבים ההיברידים והחשמליים (תמונה 3). מסיבות אלו, נמנעים יצרנים מייצור למלאי ומחכים להשלמת הפיתוחים השונים. השוק נמצא כרגע בירידה מכיוון שתמונת הייצור העתידית עדיין אינה ברורה.

תמונה 3: שינויים ברכבי הנוסעים הרשומים באירופה, בשוואה שין הרבעון שנים של 2018 ובין הרבעון השני של 2019. מקור: European Automobile Manufacturers Association

הגורם השלישי הוא תדמיתו הבעייתית של הפלסטיק בעולם. מגמת הקיימות תופסת תאוצה וחברות ענק הודיעו על החלטותיהן להפחית, דרמטית, את צריכת הפלסטיק בשנים הקרובות. יצרנים רבים מחפשים פתרונות אחרים לאפליקציות הפלסטיק שלהם.

מגמות אלה יכולות להשתנות ותלויות, לא מעט, בהחלטות פוליטיות, בהתייצבות המגמות בתעשיית הרכב ובהתאמת המוצרים הפלסטיים והטיפול בהם לצרכי הכלכלה המעגלית.