ברצוני להפנות קרן אור לנושא מאוד מדובר בימים אלו בכל המדיות האלקטרוניות והאחרות – תעשיה 4.0.
אני מאמין שהשיטות הללו המיושמות בתעשיות High Tech רבות ואולי גם בתעשיות אחרות. אולם, בביקורי התכופים במפעלים בארץ הקשורים בתעשיית מוצרי האריזה על כל רבדיה (ייצור יריעות, דפוס, למינציה וגימור), לא ראיתי כמעט באף מפעל סימני הטמעה של "תעשייה 4.0"
לעומת זאת ראיתי הרבה תעשיית מהמאה ה-20, "תעשייה 0.4". בבית דפוס שביקרתי לאחרונה ראיתי תערובת של מערכות עבודה. מערכת קדם דפוס כולה ממוחשבת, זאת משום שכל האינפורמציה הגרפית ממוחשבת. לעומת זאת מערכת ביצוע הדפוס והגימור נשארה רחוק מאוד מאחור מבחינת מיחשוב וזרימת נתונים. העדות הקיצונית ביותר לכך היא שהתפוקות נמדדות לפי גודל הערימה בסוף יום העבודה.
גם במפעלים אחרים בהם ביקרתי: המדפיסים ומדביקים יריעות אחת לשנייה, מייצרים שקיות ופעולות גימור אחרות, ראיתי מעט מאוד מערכות ניהול המתקדמות המובילות אותנו לעידן "תעשיה 4.0". נכון אמנם שחלק גדול ממכונות הייצור שנבנו בשנים האחרונות כבר בנויות תוך התאמה לתעשייה 4.0 עם יכולות תקשורת ביניהן.
אולם אילו אינן מקושרות למערכת מרכזית. לצידן ניתן לראות שיתר המכונות מיושנות ועדיין "מדברות" בשפה אנלוגית או לא "מדברות" בכלל. מד התפוקה היחיד הוא מונה מטרים מכני שמודד את מספר המטרים (טובים או פסולים) שעברו במכונה.
כך נוצרו במפעלים "איים" של מכונות ממוחשבות עם סביבה שחלקה דיגיטלית בחלקה ורובה אנלוגית. ככל ששלבי תהליך הייצור מרובים יותר כך הולכת ופוחתת התקשורת בין יחידות הייצור השונות. נראה לי שזהו האתגר הגדול ביותר עומד לפתחה של תעשיית מוצרי האריזה על כל רבדיה ויפה שעה אחת קודם! אני ממליץ לפעול ולקדם צעדים דחופים כדי להיכנס לעידן החדש. כל עיכוב בהכנסת מערכות אילו ישאיר את היצרן חשוף לתחרות רצינית מצד יצרנים אחרים. עלויות ייצור גבוהות יוטלו בסופו של תהליך על המוצר ויגרעו משורת הרווח.
הערה נוספת לנושא השבחת ההון האנושי:
בשבועות האחרונים הצטרפתי לצוות של מרצים מעולים שנרתם למיזם של משרד העבודה והרווחה לחנוך קורס של מפעילים חדשים בתעשיית הדפוס. התארגנו בזמן קצר לבנות תוכן והרצאות לכל הפעילויות של מערכות ושיטות ההדפסה. הרגשתי, שבמעשה שלנו בנינו תבנית ראשונית, שיש כמובן צורך לשפרה בהרבה מובנים, כדי למסד מערכת השתלמות מערכתית.
אני חושב שנושא ההשתלמות המפעלית למפעילי מכונות (בתעשיית מוצרי אריזה) נמצא בפיגור עצום לעומת הצרכים ודרישות השוק. המצב הקיצוני בו אנו נמצאים חייב להוות קריאת השכמה למערכות הניהולית של המפעלים לפעול לשיפור ולשינוי מסלולי פעילות קפואים וישנים.
חיים תדמור