אריזות 2025: הכנס השנתי של המכון הישראלי לאריזה מטעם התאחדות התעשיינים בישראל

מעל ל-200 משתתפים בשלושה מושבים על כלכלה מעגלית, אריזות חכמות ואריזות לעולם ה- Ecommerce

מעל למאתיים יצרנים, תעשיינים, צרכנים ומעצבים נכחו בכנס השנתי של המכון הישראלי לאריזה, שהתקיים בתחילת יולי במרכז פרס לחדשנות ליפו מול הים. הכנס, בסימן אריזות 2025, הוקדש לסקירת המגמות לקראת המעבר לשימוש באריזות ידידותיות לסביבה ולהצגת כלים מעשיים ודרכי פעולה התומכים במגמות אלה.

יותר מ-200 משתתפים בכנס השנתי של מכון האריזה

את הכנס פתח אורן הרמבם מנהל איגוד מוצרי הבניה והצריכה בהתאחדות התעשיינים ולאחריו נשא דברי ברכה רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים. בחלק המקצועי הוצגו שלושה מושבים, כל אחד בנושא אקטואלי ושונה.

כלכלה מעגלית ולאריזות סביבתיות

המושב הראשון הוקדש לכלכלה מעגלית ולאריזות סביבתיות. עוז כ"ץ – מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה והתעשייה תאר את התוכנית הלאומית לכלכלה מעגלית שמטרתה לייצר מציאות ולא רק להגיב לרגולציה לאחר שזו מתרחשת. מפתחות ההצלחה לכלכלה מעגלית הם היתכנות כלכלית, חדשנות טכנולוגית והתערבות ממשלתית, היכן שצריך. יאיר אנגל – מעצב  ומנכ"ל קיימא, מרכז לתכנון ועיצוב מקיים סקר את מגוון האפשרויות בעולם האריזות התומכות בכלכלה מעגלית והדגיש את המושג Eco Effectiveness (מועילות אקולוגית) – אריזות המביאות ערך למוצר הארוז בהן או לסביבה. ישי מנדיל – סמנכ"ל שיווק יוניליוור ישראל סיפר על מדיניות החברה למעבר מכלכלה ליניארית לכלכלה מעגלית. הוא פירט על הצעדים בהם נוקטת החברה לקראת השגת היעד בו עד שנת 2025 כל האריזות בהן משתמשים בחברה יהיו לשימוש חוזר, מתמחזרות או ניתנות להפוך לקומפוסט.

אריזות חכמות

ההרצאה הראשונה במושב זה, מפי ד"ר שירה רוזן – יו"ר המכון הישראלי לאריזה עסקה באבחנה בין סוגים שונים של אריזות חכמות:

  • Active Packaging – אריזות אקטיביות כלפי תוך האריזה. כלומר, אריזות הסופחות חומרים מתוך האריזה או משחררות חומרים לתוכה לצורך הארכת חיי המדף של המוצר.
  • Intelligent Packaging – אריזות אקטיביות כלפי חוץ, כלומר מאפשרות תקשורת חכמה, נותנות מידע על מצב המוצר ומתריעות ללקוח האם הוא בטוח לשימוש או מתממשקות עם מכשירי תקשורת נוספים.

שנת 2025 אמנם מעבר לפינה אך לפנינו עדיין מספיק זמן לעשייה משמעותית. כדי ליצור אריזות חכמות יש לחשוב אחרת ופרופ' אנה דותן ממרכז הפלסטיקה והגומי הציגה כמה דוגמאות לכך: אריזות אינטראקטיביות המסוגלות לתקשר עם הלקוח ולהעביר לו מידע על טיב המוצר ואריזות אקטיביות שמטרתן להאריך את חיי המוצר, להגביר את בטיחות המזון ולהקטין את כמות תוספי המזון הנדרשים על ידי העברתם מהמוצר, לאריזה. פרויקט עתידי נוסף עסק באקסטרודר מעבדתי עם פיה שטוחה מעבדתי, הקיים במרכז הפלסטיקה בשנקר, עם יכולת להכפלת שכבות. עם ציוד זה ניתן לפתח "צבע" ללא שימוש פיגמנטים או להחליף למינטים מסורתיים (כדוגמת BOPET) על מנת ליצור יריעה מחומרים חליפיים הניתנים למחזור יחד. המושב הסתיים בהרצאה של ד"ר מלכה ניר ראש זירת ייצור מתקדם מהרשות לחדשנות שתיארה מגוון רחב של מנגנוני תמיכה העומדים לטובת היצרנים בישראל, במטרה לעזור לתעשיינים לפתח תוכניות חדשניות.

Ecommerce בתנופה אדירה
מושב זה עסק באריזות בעולם הסחר הדיגיטלי וכלל הרצאות על השפעתו של עולם ה- Ecommerce על תכנון האריזה ועל השיקולים השונים בעיצוב האריזות. בסיומו של המושב הוענקו פרסי כוכב ישראל לעיצוב לשנת 2019 על ידי מר הראל בן דוד – מנהל ענף הפלסטיקה והגומי וד"ר שירה רוזן – יו"ר המכון הישראלי לאריזה. בין הזוכים ניתן פרס 'מגן זהב' לחברת 'מתוק וקל' על משקה אנרגיה בתרסיס.

הענקת פרס 'מגן זהב' לחברת 'מתוק וקל' על משקה אנרגיה בתרסיס