אריזות עולמיות: ה-WPO מציג במגמות בתחום האריזות המקיימות והרגולציות העתידיות

בוובינר שארגן המכון לאריזה הוצגו מגמות עולמיות אשר תשפענה על עולם האריזה בישראל ובעולם

הארגון העולמי הגדול ביותר בתחום האריזה הוא ה-WPO. מכון האריזה הישראלי מייצג אותנו שם כאשר היו"ר של המכון, שירה רוזן, לוקחת חלק פעיל בפגישות ובפעילויות. בוובינר האחרון בנושא, סיפק המכון סקירה של חדשנות עולמית שהוצגה על ידי ה-WPO. זו שופכת אור על מגמות עולמיות ומרמזת על הכיוונים העתידיים בעולמות הקיימות והמיחזור אליהם תעשייה האריזה צועדת. 

מיחזור – יעדים, מטרות וחוקים חדשים

ה-WPO קבע יעדים שאפתניים לקראת 2025 בכל הנוגע למיחזור פלסטיק, נייר, מתכות וזכוכית. היות ויעדים אלו לא יהיו ברי השגה בשנה זו, מסתכלים כעת על 2030 כשנת היעד שבה 75% מהאריזות תעבורנה מיחזור, לעומת 55% היום. 

הארגון הניח על שולחן ה-EU הצעה הנוגעת ליעדים בתחום המיחזור. זו כוללת: מעבר מדירקטיבות לרגולציות מחייבות והרמוניזציה גלובלית שלהן, צמצום פסולת אריזות והגבלה של אריזות מסויימות הפוגעות יותר בסביבה, הצבת יעד שעל כל האריזות להיות ברות מיחזור עד 2030, שילוב אחוזים עולים של חומר ממוחזר באריזות עד שנת 2040, שילוב של תהליכי שימוש מחדש ומילוי חוזר באריזות עד שנת 2040 תוך שימת דגש על מודל כלכלי יעיל, והרמוניזציה בדרישות למידע על תוויות המוצרים.

תמונה 1: יעדי מיחזור של ה-WPO לשנים הבאות.
עדכון מדריכי אריזה ומחקרים עולמיים לקידום קיימות ומיחזור

בנוסף נסקרה פעילות עולמית של ארגונים הפועלים לקדם מיחזור ושימוש חוזר באריזות:

  • ארגון reloop בנה מדריך עבור תחנות להפקדת מכלי משקה. קיימת צמיחה גדולה בתחום וזה והארגון צופה כי בשנת 2026, כ-748 מיליון בני אדם יבצעו החזרה של מכלים אלו. 
  • ארגון CEFLEX, המתמחה במיחזור אריזות גמישות, מבצע מחקרים לשיפור שיטות המיון של פסולת האריזות, בעזרת שיטות נוספות על קרינת ה-IR הנפוצה כיום. כמו כן הוא מבצע בדיקות תאימות של דבקים, דיו וחומרי חסמות שונים למיחזור מכאני על מנת להגדיל את טווח החומרים שניתן להשתמש בהם לאריזות גמישות ויהיו ידידותיים למיחזור. 
מניעת Greenwash  ואכיפת המידע המוצג לצרכנים

אחת הסוגיות שהועלו היא פריצות בתחום ההצהרות הירוקות. ה-WPO מבקש להילחם בתופעה ולבצע סטנדרטיזציה של המידע. על החישובים ותוצאות בדיקות המעבדה צריכים להיות מגובים על ידי הצהרות ממכוני מחקר ומעבדות מורשות בלבד. הצעה זו תובא בקרוב לאישור הפרלמנט האירופאי.

תמונה 2: התפלגות מדינות האיחוד האירופאי המיישמות את דירקטיבת השימוש בפלסטיק חד-פעמי.
ומה נעשה בעולם בתחום הקיימות?

נושא הפלסטיק בשימוש חד פעמי הוא נושא חם הנמצא במוקד הפעילות של מדינות רבות, ואף נכנס לדירקטיבה של האיחוד האירופאי. בבריטניה מקדמים אריזות מתכלות בקומפוסט של תה, קפסולות קפה, מכלי מזון וסכו"ם. בסקוטלנד, מפעל מיחזור משתף פעולה עם רשת סופרמרקטים גדולה ועם חברת נסטלה UK על מנת לקדם מיחזור של יריעות גמישות. באינדונזיה הוצבו מכונות למילוי מחדש של אריזות דגני בוקר של נסטלה, ובהודו ובסרילנקה חברת קוקה קולה פיתחה מערך עצמאי לאיסוף בקבוקי זכוכית לאחר שימוש.

זוכי תחרות אריזה World Star של ה-WPO

הזוכים בתחרות "כוכב ישראל" זכאים להתחרות גם בתחרות העולמית של ה-WPO ולאחרונה הוכרזו הזוכים בה. לשמחתנו, גם חברות ישראליות קטפו פרסים. דוגמאות לאריזות מעניינות וחדשניות שזכו השנה: בקבוק קוקה קולה ללא תווית, כוס שתיה חמה ומכסה מיוצרים מסיבים של קנה סוכר, מתכלים ומבוססים על חומרים טבעיים, אריזות להארכת חיי מדף, בקבוק המשנה צבע לפי טמפרטורה ועוד. התחרות לשנה הנוכחית נסגרה משש בימים אלו. נאחל הצלחה למתמודדים החדשים!