פולירם נכנסת לתחום חדש – מדפסות תלת ממד בשיטת FGF המשתמשות בתרכוב על בסיס גרגירים

לצד תירכוב חומרי הגלם מותאם אישית ללקוח, מייצגת החברה את TUmaker הספרדית, ותשווק את מדפסותיה בישראל

תמונה 1: תערוכת Formnext 2023 למכונות תלת ממד. מימין, עמית קורן, סמנכ"ל מכירות וחדשנות בפולירם.

את חברת פולירם כולם מכירים בתור אחת החברות המובילות בתחום התירכובים. לאחרונה, נכנסה החברה לתחום חדש, תחום מדפסות תלת הממד. כאן מתנהלת פולירם בצורה שונה ואינה מפתחת ומייצרת רק חומרי גלם, אלא נכנסת באופן פעיל לייצוג בישראל של החברה הספרדית TUmaker ושיווק ומכירה של מדפסותיה.

תעשיית ייצור בתלת ממד אינה חדשה, והטכנולוגיות בה רבות. כיאה לפולירם, אשר תמיד שואפת להציע פתרונות בחזית הטכנולוגיה, היא מתמקדת בשיטת הדפסה שאינה נפוצה עדיין בתעשייה, אך היא בעלת פוטנציאל גדול. מדובר בטכנולוגיית FGF (Fused Granular Fabrication), בה חומר הגלם הוא גרגרים. 

יתרונות הדפסת תלת ממד בשיטת FGF

שתי השיטות הנפוצות בעבודה עם חומר פולימרי מוצק המצריכות רק התכה וקירור, ללא צילוב UV, הן עבודה עם פילמנט (FDM) או עבודה עם גרגרי חומר גלם (FGF). בהשוואה ביניהן, ניתן להצביע על מספר יתרונות לשיטת ה-FGF. 

ראשית, על מנת לייצר את הפילמנט, יש צורך בתהליך עיבוד נוסף שמוסיף שלב עיבוד תרמי ומייקר את המוצר. מכאן, שהשימוש בחומר גלם גרגרי חוסך עלויות וכן מפחית את הסיכוי לתכונות ירודות עקב דגרדציה תרמית. בנוסף, על הפילמנט להיות אחיד בעוביו והוא מגיע במספר מוגבל של עוביים. זוהי מגבלה שלא קיימת בשימוש בגרגרים.

יכולות התירכוב המיוחדות של פולירם יכולות לבוא לידי ביטוי, כאשר ניתן יהיה לבצע התאמה של חומר הגלם לדרישת הלקוח, כולל שילוב סיבים המשפרים את היציבות המימדית. כבר כיום מספקת פולירם פתרונות כאלו לשני לקוחות מקומיים.

מאפייני מדפסת FGF של TUmaker

החברה הספרדית הינה חלק מקבוצת IT3D אשר מציעה מדפסות תלת ממד לחומרים שונים, ולאחרונה נכנסה גם לתחום הדפסת הבטון אשר צובר תאוצה. היא מכרה כבר יותר מ-500 מדפסות ברחבי העולם. המדפסת יכולה להגיע עם ראש הדפסה יחיד או כפול המאפשר הדפסת שני דגמים בו זמנית, או הדפסה עם שני חומרים שונים. ניתן להרכיב את ראש ההדפסה על מערכת צירים, כאשר קיימות מדפסות בעלות שני גדלים של מגש הדפסה – 295x185x200  מ"מ למדפסת חד ראשית ו- 480X470X500 מ"מ למדפסת דו-ראשית. 

תמונה 2: מכונת תלת ממד תוצרת TUmaker שפולירם מייצגת בישראל.
הדפסת תלת הממד מזרזת תהליכי פיתוח

את המוטיבציה של פולירם לאמץ תחום חדש זה, מסביר עמית קורן, סמנכ"ל מכירות וחדשנות בחברה: "חיפשנו תחום התפתחות הסינרגטי לליבת העשייה שלנו, שיחשוף אותנו לתעשיות נוספות. הדפסת FGF מאפשרת קיצור זמן הגעה לשוק על ידי תכנון והדפסה מהירים במיוחד, כולל הדפסת תבניות או מוצרים ייחודיים אשר קיים צורך לייצר מהם יחידות בודדות עד מאות יחידות". בנוסף, לצורך ייצור גאומטריות מורכבות ומוצרים מאוד גדולים, ללא תבניות, קיימות מדפסות עם טכנולוגיית ייצור נוספת בה ראש האקסטרודר מולבש על זרוע רובוטית בעלת חמישה צירים (לעומת 3 צירים במערכות לינאריות). 

בהקשר הזה מספר עמית, כי עקב המצב הבטחוני, נדרשה פולירם לספק חומר גלם ייחודי ליחידה מיוחדת בצבא, אשר שימש להדפסת מוצרים הנמצאים כבר בשימוש על כלים בשדה הקרב. "כל התהליך כולל הייצור ארך מספר ימים בודדים בלבד", אומר עמית. "בטכנולוגיה זו, המומחיות של פולירם בהחלט באה לידי ביטוי".

התפתחות ניכרת לעין בתערוכת Formnext 2023

את הקפיצה בתחום ה-FGF ניתן היה לראות גם בתערוכת Formnext 2023 אשר נערכה לאחרונה בגרמניה. "ביתנים רבים יותר, עם ציוד ייצור משמעותי הוקדשו לטכנולוגיה זו", עמית מספר. "עניין נוסף היה בהדפסות במגוון חומרים – מתכת, קרמיקה ובעיקר קפיצה בתחום הדפסת הבטון שהיה בשוליים בשנה שעברה. התערוכה היוותה מוקד משיכה גם למדינות מרוחקות וניתן היה לראות שדרות ביתנים של מדינות כמו אוסטרליה וארצות הברית, וכן נקבע כי בחודש אפריל 2025 תהיה לראשונה תערוכת Formnext גם בשיקגו, ארה"ב". 

למידע נוסף:
פולירם, עמית קורן,
[email protected]