תערוכת ה-K חוגגת 70 בסימן כלכלה מעגלית, דיגיטציה והגנה על האקלים. מה מצפה לנו באוקטובר?

בסיום תערוכת ה-K הקודמת בשנת 2019, אף אחד לא דמיין שהתערוכה של שנת 2022 תהיה כל כך דומה, ועם זאת כל כך שונה. מגפה, מלחמה, בעיות לוגיסטיות וריביות עולות היו מנת חלקנו, אך לתעשייה הייתה זו תקופה פורייה ושפע של חידושים יוצגו בתערוכה הקרובה

פאנל פתיחת ה-K preview. משמאל לימין: Thorsten Kühmann- מנכ"ל ארגון מהנדסי ויצרני המכונות בתחום הפלסטיק והגומי, Ingemar Bühler – מנהל בהתאחדות הפלסטיקה הארופית, Petra Cullmann – מנהלת ה-Messe בדיסלדורף, Boris Engelhardt – מזכיר ההתאחדות הגרמנית לתעשיית הגומי, Ulrich Reifenhäuser – סמנכ"ל אסטרטגיה בקבוצת Reifenhäuser, מנחה הפאנל – Arne Birken. תמונה באדיבות K-Preview.

בשנתיים האחרונות התרגלנו לצפות לבלתי צפוי. אבל נראה שגם הקורונה ידעה שעם תערוכות כמו תערוכת ה-K, לא כדאי להתעסק. וכך באורח פלא, אחרי שכמעט כל אירוע עולמי התבטל, הקורונה חוגגת ואיתה גם ההכנות לתערוכת ה-K שתתקיים כסדרה באוקטובר. אירוע מקדים לעיתונאים נערך ביוני בחדר ההרצאות בדיסלדורף. הוא סיפק הצצה לתערוכה הקרובה שתערך בסימן 70 שנים ל-K.

בדומה לשתי התערוכות הקודמות, גם הנושאים הפעם יתמקדו בקיימות, דיגיטציה והגנה על האקלים. חברות מרוסיה, שלקחו חלק ב-2019 ב-17 ביתנים שונים, לא יופיעו בה כחלק ממדיניות המארגנים. התערוכה צפויה להתקיים ללא מגבלות, אולם במידת הצורך, תופעל תוכנית מגרה הכוללת פילטרים לסינון אוויר שכבר מותקנים בכל רחבי המתחם ומספקים אוויר ללא נגיפים וגם מסייעים להפחתת צריכת האנרגיה של מערכת מיזוג האוויר. הגנה על האקלים כבר אמרנו?

שנתיים של עלייה בביקושים והתמודדות עם סביבה עסקית מאתגרת 

"השנתיים האחרונות היו טובות מאוד לתעשייה", פותח Ingemar Bühler, מנהל בהתאחדות מפעלי הפלסטיק באירופה הכולל 90% מכל היצרנים ביבשת: "עבודה מרחוק ותקשורת וירטואלית, בשילוב סביבה כלכלית חריגה, העלו את הביקושים והגדילו את המכירות והרווחים של שחקנים רבים בתעשייה. עם זאת, לא הכל ורוד. שיבושים במערכת האספקה העולמית, מדיניות ה"אפס-קורונה" בסין, וכעת – הלחימה באוקראינה, משפיעים לרעה על הכלכלה העולמית ואפילו על תהליכי רגולציה של פרויקטים חשובים". הסנקציות על רוסיה והחרמות ההדדיים מביאים למחסור וזינוק במחיר של סחורות רבות, כמו גם במחיר האנרגיה.

קיימות וסביבה נמצאים בראש סדר העדיפויות בתערוכה הקרובה

ניכר שמארגני התערוכה לא פועלים בחלל ריק, אלא מושפעים מהביקורת הציבורית ההולכת וגדלה על פלסטיק, שימוש באנרגיה פוסילית ופגיעה בסביבה. מרבית החברות שהציגו באירוע העיתונאים מתייחסות לנושא הקיימות ואף מעמידות אותו במרכז פעילותן. גם בתערוכה עצמה נראה זאת.  Thorsten Kühmann, מנכ"ל ארגון מהנדסי ויצרני המכונות בתחום הפלסטיק והגומי סבור שעל הגורמים בתעשייה לנקוט צעדים פעילים להפחתת הזיהום, באמצעות הכנסת פעילות זו למודל העסקי שלהם. "לפסולת הפלסטיק יש ערך ואנחנו צריכים להתייחס אליה בהתאם. אם נעשה זאת בצורה טובה, נוכל לשפר את הדימוי של התעשייה שלנו". 

נראה שדבריו הגיעו לאוזניים קשובות. Ulrich Reifenhäuser סמנכ"ל אסטרטגיה בקבוצת Reifenhäuser, עדכן על יוזמה חדשה (R-Cycle) המתקדמת לקראת הפעלה בקנה מידה תעשייתי. "מדובר ביוזמה משותפת ליצרני ציוד מובילים כמו ARBURG, ENGEL, EREMA ונוספים, לשילוב סימון רלוונטי על גבי כל מוצר ואריזה. בעזרתו, יזוהו בקלות המוצרים בתהליך מיונם לקראת מיחזור כימי או מכאני. הסימון מקושר למידע מתהליך הייצור ולפרמטרים רלוונטיים להפרדת המוצר הנכונה, כמו תכולת דיו וחומרים נוספים. אנחנו בעצם מבצעים דיגיטציה של פסולת שתאפשר את מימוש חזון הכלכלה המעגלית".

לא מעט השתנה מאז תערוכת ה-K האחרונה. ההפסקה העולמית בכנסים מקצועיים עשתה את שלה, ונראה שהצטברו שפע מכונות ותהליכים מעניינים להציג לראשונה. נחזיק אצבעות לתחלואה נמוכה ולהמשך שגרה ללא אירועים מיוחדים – ונתראה ב-K!

אז מה מצפה לנו ב-K
Reifenhäuser  מציגה עיבוד פתיתי PCR ישירות ליריעה בקו ניפוח אחד
קו ניפוח Evo fusion, המשלב אקסטרודר דו בורגי לייצור יריעה ישירות מפתיתי חומר גרוס.

בתערוכה יוצג קו ניפוח, Evo fusion, המסוגל להתמודד עם השונות הקיימת בחומר ממוחזר ממקור PCR המגיע כפתיתים גרוסים ולא חומר מגורען. החידוש מגיע בדמות אקסטרודר דו בורגי עם יחידה לשחרור גזים ולחות מהחומר המאפשרת בסופה לקבל חומר גלם אחיד בכניסה לדיזה, למרות השונות שהייתה קיימת בכניסת החומר לאקסטרודר.

בנוסף, תוצג מערכת קירור חדשה EVO Ultra Cool 2.0 FFS. זו משתלבת בקו EVO FFS, מגדילה את הקירור ב-20% ומאפשרת הגדלת תפוקה בייצור שקי heavy duty שמגיעה ל-600 ק"ג לשעה בקוטר דיזה של 175 מ"מ.

קו ציפוי חדש, Ultrathin, מוגן בפטנט, יוצג גם הוא. הקו מאפשר חיבור של יריעה לאריג Non-woven. הציפוי קל יותר ב-66% בהשוואה לציפויים אחרים ומפחית את המשקל הסופי של המוצר המוגמר ב-28%. מבחינת חיסכון כספי, מדובר בירידה בשליש בעלות המוצר, המשמש לאריגים לביגוד רפואי.

ioniqa ההולנדית משפרת את המיחזור הכימי של  PET

תוצר תהליך המיחזור הכימי החדשני של ioniqa: גרגרי PET ממוחזר חסרי צבע שמקורם בפסולת PET צבעונית. תמונה באדיבות K-Preview.

מיחזור PET איננו זר לנו בישראל כאשר מפעלי מיחזור מכאני של PET בעל אישורי מגע עם מזון כבר נמצאים בהקמה. עם זאת, גם ל-PET ממוחזר יש מגבלות. מחזורי המיחזור משפיעים על התכונות והוא מתרחק מחומר בתולי. שימוש בממוחזר מחייב לפעמים למהול אותו עם בתולי והתהליך מחייב הפרדה איכותית לפני צבעים.

חברת ioniqa פיתחה תהליך מיחזור PET כימי בעל טביעת רגל פחמנית הקטנה ב-75% ביחס לתהליכי מיחזור כימיים מתחרים. התהליך החדש מסוגל להתמודד עם PET בצבעים שונים, וגם עם יריעות PET שמקורן באריזות רב שכבתיות. חומר הגלם שמתקבל נקי לגמרי ויכול לשמש לייצור מוצרים מ-100% חומר ממוחזר בעל אישור מגע עם מזון. לדברי החברה, תהליך המיחזור הכימי שלה מצריך שימוש באנרגיה מופחתת מכיוון שהוא אינו מפרק את הפולימר לדרגת המונומר הבסיסי אלא לתוצר ביניים בתהליך.

האם Krauss Maffei נכנסת לתחום הדפסת התלת ממד?
קבוצת Krauss Maffei, יחד עם כולל מנכ"ל הקבוצה, ד"ר Michael Ruf, מציגים בכנס העיתונאים המקדים לקראת תערוכת ה-K. תמונה באדיבות K-Preview.

חברת Krauss Maffei היא אחת מהיצרניות המעטות הפעילות בתחומים נרחבים: הזרקה, אקסטרוזיה, תרכוב ומיחזור. אך האם היא עומדת להסתער גם על מדפסות התלת ממד? נצטרך לחכות ולראות – מאחר שמנכ"ל הקבוצה, ד"ר Michael Ruf הבטיח הפתעה בתחום בתערוכה אבל סירב לספק כל פרט נוסף.

מעבר להפתעה זו, החברה תשיק קו המשלב אקסטרודר לתרכוב ומכונת הזרקה, המיועד לייצר מוצרים קטנים עד בינוניים מחומרים ממוחזרים ובזמני מחזור קצרים. ביציאת החומר הממוחזר מיחידת התרכוב עובד ההיתך למכונת ההזרקה ללא צורך בגירעון – לחיסכון בתהליך, באנרגיה ובזמן.

בנוסף, החברה תשיק שתי מכונות הזרקה חדשות ויעילות – אחת הידראולית ואחת חשמלית. המכונה ההידראולית מתאימה לייצור מוצרי צריכה, חלקים לתעשיית הרכב ואריזות. היא תעבוד בתערוכה עם PP ממוחזר. המכונה החשמלית החדשה תדגים ייצור חלקים מביו-פלסטיק. Krauss Maffei תשיק גם יחידת ערבוב חסכונית באנרגיה ל-PU, המאפשרת עבודה בזמני מחזור קצרים, מתאימה לטווח רחב של סוגי תערובות, ומורכבת מחלקים הניתנים לפירוק והרכבה לנוחיות הלקוחות. 

מותג מכונות ההזרקה לביצועים גבוהים NETSTAL ישיק את מכונת ELIOS 4500 לשיפור היעילות. למכונה יחידת נעילה חשמלית לחיסכון בצריכת האנרגיה. המכונה הכוללת גם אופציות סימון מתקדמות עבור מנגנוני הפרדה בתהליכי מיחזור, ותדגים הזרקת PP ממקור מתחדש תוצרת SABIC, לייצור גביעי יוגורט בתבנית מרובת מובלעות.

SUMITOMO DEMAG שוברת שיאים בשנת 2021
מנכ"ל SUMITOMO DEMAG – Gerd Liebig, הרצאה בכנס על התוצאות הכלכליות של החברה לשנת 2021.

התאגיד היפני-גרמני מגיע לתערוכה עם בשורות מעולות הכוללות דיווח על מחזור מכירות שובר שיאים של 808 מיליון יורו בשנת 2021. מעבר לתוצאה הכלכלית המעולה SUMITOMO DEMAG מתפארת גם במדדי שביעות רצון מחמיאים, הן מצד הלקוחות והן מצד עובדי החברה. החברה הצליחה למכור יפה למרות ההאטה בשוק הרכב וההפרעות באספקה העולמית, ועושה את צעדיה הראשונים בתחום האוטומציה – עם רובוט ה-SAM C שהושק בשנה שעברה וסוקר כאן לאחרונה. בתערוכה יושק גם קו מכונת הזרקה חשמליות בכוח נעילה בינוני – סדרת PAC E ליישומי אריזה. יחידת ההזרקה פותחה במיוחד לתהליכי ייצור מהירים וכוללת מאפיינים נוספים מסדרת מכונות ההזרקה ה-IntelEct.

חברת BC (battenfeld-cincinnati) משיקה סדרה חדשה למיחזור PVC בתפוקות גבוהות
אקסטרודר דו בורגי למיחזור פרופילים לחלונות PVC ש-BC משיקה, ושיוצג לראשונה ב-K באוקטובר. תמונה באדיבות K-Preview.

חברת BC מדווחת על תנופה בהשקעות הפנימיות בתשתיות. החברה פתחה מעבדה חדשה שמתמחה באקסטרוזיה ומשלבת תשתיות לקיימות וליעילות אנרגטית באתריה.

מבחינת ציוד, תציג החברה אקסטרודר דו-בורגי חדש aglomEX. הקו המיועד למיחזור PVC (כדוגמת פרופילים לחלונות) ויגיע במגוון תפוקות בשתי גרסאות: עם יחידת התאמה אלקטרונית לכוח הגזירה (EMS), או בלעדיה. הקו תוכנן עם בורג עיבוד המאפשר הגדלת תפוקה ב-20% ביחס לדגמים קודמים.

החברה פיתחה גם דיזה חכמה המכילה חיישן לחץ לאקסטרודרים לעיבוד PVC. עיקרון פעולתה טמון בקורלציה הקיימת בין לחץ ההיתך בפיה לבין השונות בתוצר ה-PVC. מערכת בינה מלאכותית יודעת לכוון מחדש את פרמטרי התפעול, לקבלת לחץ פיה קבוע, וכתוצאה מכך גם תוצר PVC בעל אחידות גבוהה.

LANEXESS מציגה FR, וכתום ללא הלוגנים לצד חומרים מרוכבים ממקורות ביולוגיים וממוחזרים
תרכובת חדשה מבית LANXESS תוצג ב-K הקרוב. על בסיס PBTומכילה FR למחברים חשמליים בעלת יציבות ממדית מצוינת. תמונה באדיבות K-Preview.

חברת הכימיקלים מתמקדת גם היא בהשקת חומרי גלם בעלי טביעת פחמן מינימלית, תוך שימוש בסיבי זכוכית ו-PET ממוחזרים במוצריה. 

LANEXESS תציג בתערוכה מספר תוספים: צבע כתום בוהק, נטול הלוגן ועמיד במיוחד, המיועד לרכיבים פלסטיים במערכות חשמליות. מוצר נוסף: מעכב בערה נטול הלוגן המכיל זרחן המתאים לתעשיית הרכיבים האלקטרוניים. לתוסף יציבות ממדית מרשימה והוא מתאים לפולימרים הנדסיים. נראה ששילוב של שני אלו, מאפשר לחברה להשיק גם תרכוב PBT חדש למחברים חשמלים, בעיקר לתחום הרכבים האלקטרוניים, מיוצב מבנית, עם FR ללא הלוגנים, ובצבע המקובל לפי התקן בתעשייה – כתום. גם חומרים חדשים בסדרת TEPEX יוצגו. אלו יכילו חומרים מרוכבים ממקור ביולוגי ומשריינים ממקורות ממוחזרים.

BASF מציגה יעדי קיימות שאפתניים, Covestro מציגה פרויקטים למיחזור TPU
חווה להפקת אנרגיה מטורבינות רוח – BASF.

ענקית הכימיקלים BASF הציגה את כוונתה לאיפוס פליטות הפחמן עד לשנת 2050. החברה מתגאה באנרגיה ירוקה כמו רתימת האנרגיה משדה טורבינות רוח בים הצפוני, ומעבר לאנרגיה מתחדשת באתריה.

גם חברת הכימיקלים Covestro הגרמנית מתמקדת בקיימות ובכלכלה מעגלית ותציג בתערוכה פרויקטים עם שותפיה. ביניהם: סנדלי TPU ברי מיחזור הניתנים להפרדה קלה למרכיביהם ושיתוף פעולה להקמת מערך מיחזור Polyol וטולואן-דיאמין ממזרונים. החברה פועלת מול מקבלי ההחלטות הרלוונטיים לשינוי היחס הרגולטורי כלפי מיחזור כימי, שלא נכלל כתהליך מיחזור באיחוד האירופי, בהשוואה למיחזור המכאני.

SIKORA מציגה מערך בקרת איכות לגרגרים וטכנולוגיית רדאר למדידת עובי צנרת
מערכת איכות מבית SIKORA הכוללת שלוש מצלמות ברזולוציה של 25 מיקרון לזיהוי וניפוי גרגרי חומר גלם פגומים. תמונה באדיבות K-Preview.

חברת ציוד בקרת האיכות הגרמנית תשיק מערכת לבדיקה איכות הניקיון של גרגרי חומרי הגלם. הציוד ישלב מערך של שלוש מצלמות ברזולוציה של עד 25 מיקרון לזיהוי וניפוי גרגרי חומר גלם פגומים בצורה רציפה בקו הייצור. בנוסף, החברה תציג טכנולוגיית רדאר לבדיקה של צינורות, המתאימה לעובי צינור דק במיוחד המתחיל מ-1.5 מ"מ ובקטרים של 250-1200 מ"מ. כך יתאפשר איתור מהיר של תקלות עוד בזמן ייצור, צמצום פחת, וזמן מכונה.