בכל צבעי הקשת – תוסף מציעה מגוון של תוספים ותרכיזי צבע ליריעות לחיפוי קרקע

התוספים תומכים בהארכת חיי היריעות בשדה ומאפשרים שליטה בתכונות האופטיות וכפועל יוצא גם בתפוקת היבול.  תרכיזי הצבע ידידותיים לסביבה, ללא מתכות כבדות וחבילת תרכיזי ה-UV מותאמת גם לסביבות עם ריסוס כימי מוגבר 

ישנו שימוש רב ביריעות בתחום החקלאות המשמשות לכיסוי חממות ולחיפוי וחיטוי קרקע. לצופה מהצד יכול להיות נדמה שזהו עניין של מה בכך יריעות העומדות באמצע השדה ומגינות על גידולים, אולם הדרישות מיריעות חקלאיות גבוהות ומתגברות משנה לשנה.  

החקלאי מעדיף להשקיע ביריעות מתקדמות יותר, בעלות אורך חיים המתפרש על מספר שנים ולא רק עונת גידול אחת מכמה טעמים: צמצום עלויות ההחלפה, והקטנת כמות הפסולת שעליו לפנות מהשטח בסיום חיי היריעה. אלו עולים בקנה אחד עם מגמת הקיימות המפחיתה את כמות השימוש בפלסטיק. תוספי ה-UV מסייעים באתגר זה, אולם בסביבות עשירות בריסוס כימי ובמיוחד גופרית, יעילותם נפגעת ועל כן יש לבצע התאמות. אתגר נוסף קשור למגמת דיקוק היריעות, אשר נעשית ללא פגיעה בתכונות המכאניות שלהן, בהתאמה למגמת צמצום השימוש בחומרים פלסטיים. 

אחד הסוגים הנפוצים של יריעות חקלאיות הוא יריעות לחיפוי קרקע (Mulch). אלו יריעות תלת שכבתיות מפוליאתילן, המיוצרות בניפוח או קאסט, וכן מפוליפרופילן מבד ארוג או לא ארוג. ליישומים אלו, מציעה תוסף טווח רחב של תרכיזים, זאת לצד צבעים המתאימים לקשת המגוונת של היריעות שתמצאו בשדה. 

יריעות לחיפוי קרקע תחום דינמי ומתפתח 

ליריעות ה-Mulch קיימים מספר שימושים מרכזיים:  

  • שימור לחות הקרקע על ידי הפחתת אידוי מהאדמה: היריעות משמשות כמחסום בין פני הקרקע והסביבה. שמירת רמת הלחות חשובה במיוחד באזורים צחיחים ומפחיתה את תדירות ההשקיה וחוסכת במים. 
  • הדברת עשבים שוטים: יריעות פוטוסלקטיביות מדכאות את צמיחת העשבייה על ידי חסימת אור השמש. כך לא קיימת תחרות על חומרים מזינים ומים בין הגידולים והעשבים השוטים ותפוקת היבול עולה. בנוסף, נחסכת עבודת ניכוש ידנית. הדבר חשוב במיוחד בפעולות חקלאיות בקנה מידה גדול. 
  • ויסות טמפרטורה: בזכות הבידוד המושג על ידי יריעות הפלסטיק, או על ידי שימוש ביריעה צבעונית המעבירה באופן סלקטיבי את קרינת השמש, טמפרטורת הקרקע נשמרת באופן עקבי ונשארת נוחה ומותאמת לגידולים בעונות הקרות או החמות ובכך מקדמת נביטה וצמיחה מוקדמים יותר. 
  • שימור חומרים מזינים: היריעות מונעות את שטיפת החומרים המזינים מהקרקע על ידי מי גשמים או השקיה והם זמינים לצמחים באזור השורשים. 
  • בקרת מחלות: היריעות מקטינות את הסיכוי שפתוגנים הגורמים למחלות הנישאות באדמה יותזו על צמחים במהלך גשם או השקיה. הן גם שומרות על נוכחות חומרי החיטוי או ההדברה באדמה לזמן רב יותר וכך מצמצמות את השימוש בכימיקלים רעילים אלו ומקדמות חקלאות בת קיימא וידידותית יותר לסביבה. 
  • איכות יבול משופרת: עבור יבולים מסוימים, משתפרת איכותם על ידי מניעת מגע ישיר עם האדמה. תותים לדוגמה יכולים להישמר נקיים ולא מזוהמים במהלך שימוש ביריעת Mulch.  
  • בקרת שחיקת האדמה: היריעות מגינות על האדמה משחיקה הנגרמת ע"י רוח ומים ושומרות על מבנה קרקע פורייה. 
החיים בשחור/לבן (ושקוף) 

יריעות לחיפוי קרקע מגיעות במגוון צבעים. יריעה שחורה מונעת חדירה של כל ספקטרום השמש וכך בעצם נמנעת גדילת עשבים שוטים. במידה והיריעה במגע הדוק עם הקרקע, היא גם תסייע בחימומה, אולם ללא מגע ישיר, האדמה תהיה קרירה יותר מאדמה לא מחופה. היא משמשת לגידול ירקות, תותים ופירות הדר בעונות האביב והקיץ.  

יריעה שחור/לבן (דו צדדית) משמשת למניעת עשבייה ושיפור תהליך הפוטוסינתזה ואיכות הגידול בחממות, פרדסים, גידולי שדה ועוד.  

יריעה שקופה מעבירה את כל ספקטרום השמש, מחממת את הקרקע ומסייעת לחיטוייה. היא משמשת בעיקר בעונות קרות לעידוד הצמיחה של גידולים צעירים ופרחים, וכן גידולי שדה כמו תירס, כותנה וטבק.  

תוסף מציעה חבילת תרכיזי UV לשימוש בסביבות דלות בכימיקלים וכן לסביבות מאתגרות עם אחוזי כימיקלים גבוהים כמו גם תרכיזי צבע שחור ולבן. 

יריעות צבעוניות מצהוב ועד כסוף 

מנעד הצבעים של היריעות הוא רחב וכולל צהוב, ירוק, חום ושילובים כמו כסוף/שחור, חום/צהוב וחום/כסוף. הצבע משפיע על תפקוד היריעהיריעה צהובה לבקרת מחלות, יריעה ירוקה או חומה היא פוטוסלקטיבית, ומאפשרת מניעת גדילת עשבים שוטים, על ידי חסימת האור הנראה, ושומרת על החום מתחת ליריעה, בזכות העברה של קרינת IR מחממת. ביריעות בעלות יותר מצבע אחד יש שילוב של תכונות כמו העברה של חלק מספקטרום השמש לעידוד גדילה, חימום קרקע, בקרת מחלות ומניעת עשבייה. חלק מהיריעות אף משפיעות על צבע הגידול, כמו יריעה כסופה אשר משפיעה על הצבע בפירות אדומים. עבור היריעות הצבעוניות מציעה תוסף את תרכיזי ה-UV לעיל וכן תרכיזי צבע ללא שימוש במתכות כבדות. 

למידע נוסף,
תוסף, מאיה גרושקה, [email protected], 0544461929