הקצפת פולימרים – כך ניתן להפחית את הפלסטיק במוצר שלכם בעשרות אחוזים

תוסף מציעה לתעשיית הפלסטיק מגוון של מקציפים. הם מסייעים לצמצם את כמות הפלסטיק במוצר ועל ידי כך מקדמים קיימות. מתאימים לתעשיות מגוונות ולמגוון שיטות ייצור – הזרקה, ניפוח ושיחול

תמונה 1: יישומים שונים של מקציפים בתעשיית הפלסטיק.

קיימות היא נושא מוביל בתעשיית הפלסטיק בשנים האחרונות. ולא בכדי. התעשייה צברה, לדאבוננו, מוניטין של תעשייה המזהמת את הסביבה, והתקשורת והרגולציה העולמיות פוקחות מקרוב עין בוחנת על כל מעשיה. לפיכך, היצרנים בתעשייה משקיעים מאמצים רבים בהכנסת צעדים מקדמי קיימות ומיחזור לחיי השגרה של המפעל המייצר. באופן מפתיע, חלק מהפתרונות היעילים ביותר לקידום קיימות הם דווקא פתרונות ותיקים הנמצאים איתנו שנים ארוכות. אחד מפתרונות אלו הוא הקצפה של פולימרים. זו מאפשרת לקבל חלקים קלי משקל בעשרות אחוזים, אשר  מצמצמים את עלויות השינוע בצורה משמעותית וכמובן להקטין את צריכת חומר הגלם הפוסילי. הטיפול במוצרים מוקצפים בסוף חייהם פשוט וקל, ההקצפה אינה פוגעת ביכולת למחזרם ומצמצמת את כמות הפסולת שיש לטפל בה. ההקצפה מהווה פתרון מקדם קיימות קל וזמין ליישום, וזאת לעומת פתרונות אחרים אשר יקרים או מוגבלים ליישום. בעקבות הדרישה ההולכת וגוברת לפתרונות מקיימים פורסת תוסף עבורנו את טווח הפתרונות בתחום. 

שיטות הקצפה וסוגי מקציפים

קיימות שתי שיטות עיקריות להקצפה: השיטה הפיזיקלית, בה מזרימים לתוך ההיתך גז בלחץ גבוה, בד"כ חנקן או פחמן דו חמצני, ליצירת בועות בהיתך. והשיטה הכימית, בה משתמשים במקציפים – תרכיזים אשר עשויים מחומרים שונים שבטמפרטורה מסוימת מתפרקים בתגובה כימית המשחררת גז לתוך ההיתך. תוסף, יצרנית ותיקה של תוספים וצבעים, מציעה מגוון של מקציפים כימיים, אנדותרמיים ואקסותרמיים. 

סוגי מקציפים כימיים וההבדלים ביניהם

מקציפים אנדותרמיים: מקציפים הצורכים אנרגיה תוך כדי התהליך. בד"כ מדובר בתרכובות מבוססות סודיום ביקרבונט (סודה לשתייה) אשר מתפרקות בטמפרטורה מסויימת ומשחררות פחמן דו חמצני. אפשרות נוספת היא שילוב של סודה לשתייה עם חומצה חלשה (לדוגמה חומצה ציטרית), אשר מפגש ביניהם ישחרר גם הוא את אותו הגז. אלו מקציפים בטיחותיים לשימוש, בעלי אישור מגע במזון, אשר מקציפים בטמפרטורת תהליך יחסית נמוכה.

מקציפים אקסותרמיים: מקציפים הפולטים אנרגיה תוך כדי התהליך. בד"כ מדובר ב-ADCA (Azodicarbonamide) אשר מתפרק ומשחרר בעיקר חנקן. טמפרטורת השפעול שלו לרוב גבוהה יותר מאשר מקציפים אנדותרמיים, אולם ניתן לשפעל את החומר במגוון דרכים לקבלת מנעד רחב של טמפרטורות שפעול. כמו כן, יעילות ההקצפה שלהם גבוהה יותר, והוא משמש ליישומים אשר אינם דורשים מגע עם מזון. מבחינת רגולציה, הוא נמצא ברשימת ה-SVHC עקב חשש לגירוי נשימתי. למרות זאת, בהיותו אחד החומרים היחידים המשמשים להקצפה אקסותרמית, השימוש בו נרחב בתעשייה למרות רגולציית ה-REACH המצריכה דיווח עליו במוצרים הנכנסים לתוך אירופה.

הידע והניסיון של תוסף מסייעים בבחירת חבילת ההקצפה המיטבית

תהליך ההקצפה הוא תהליך מאתגר לשליטה. יצרנים המבקשים לשלב מקציף במוצריהם, צריכים כמעט תמיד לבצע התאמות בתהליך הייצור. הקצפה איכותית מאפשרת לקבל מוצר עם תאים אחידים בגודלם השומרים על הומוגניות בתכונות חומר. 

לתוסף ידע וניסיון רב בתחום המקציפים, והיא משתמשת בהם על מנת לסייע ללקוחותיה בתהליך ההקצפה הספציפי שלהם, בין אם זה על ידי התאמה אישית של המקציף לתנאי התהליך ולמוצר, ובין אם זה בייעוץ לשיפור תהליך הייצור ולשליטה מיטבית בתהליך ההקצפה. 

יישומים ושימושים בתעשייה

תוסף מציעה מגוון רחב של מקציפים המתאימים לסוגי יישומים שונים בתעשיות הבנייה, הדקורציה, אריזות למזון ועוד. לצד מקציפים מותאמים אישית, בסל המוצרים תוכלו למצוא, בין השאר:

מקציפים אנדותרמיים:

  • מקציפים המייצרים תגובה כימית הגורמת להקצפה חזקה. אלו מיועדים להזרקת מוצרים עבי דופן, כגון פחי אשפה, ריהוט גן וארגזי איחסון.
  • מקציפים המייצרים קצף עדין, המיועדים למוצרים דקי דופן ומגשיות לאריזת מזון העשויות מפוליסטירן מוקצף (XPS) או פוליאתילן מוקצף (XPE).
  • מקציפים בעלי תגובה מתונה במיוחד ליצירת פני שטח מיוחדים. המיועדים לסרטי PP דקורטיביים, וחלקים אלקטרונים קטנים.

מקציפים אקסותרמיים:

  • מקציפים בעלי יכולת הקצפה גבוהה עם פיזור מצוין. יישומים נפוצים הם מוצרים מוקצפים לבידוד (תרמי, אקוסטי, חשמלי), צנרת לביוב, בידוד כבלי חשמל ויישומים שאינם דורשים מגע במזון.
  • מקציפים המכילים שילוב של מקציפים אקסותרמיים ואנדותרמיים בתרכיז אחד. מתאימים במיוחד למוצרי PVC: לוחות, פרופילים וצינורות.
מקדמים קיימות בתעשייה

תוסף מסייעת ללקוחותיה לבחור את המקציף המתאים ביותר ליישום המבוקש. כל זאת תוך התחשבות בחומר הגלם ממנו מיוצר המוצר ובתנאי התהליך. המקציפים מצטרפים לסל הפתרונות של תוסף לקידום קיימות. בניהם ניתן למצוא נוגדי חימצון, סופחי ריח ולחות, מתאמים, משפרי זרימה, מאריכי שרשרת ועוד.