גאווה כחול-לבן: פתרונות וחידושים של תוסף בתערוכת ה-K

תוסף, מציגה ותיקה בתערוכת ה-K, הציגה מגוון רחב של פתרונות ומוצרים בתחום הקיימות וכן פיתוח של תוסף צבע לבן ללא שימוש ב-TiO2, אשר האיחוד האירופי אסר על שימוש שלו בתוך מוצרי מזון

ביתן תוסף בתערוכת K 2022.

מספר חברות ישראליות הציגו השנה בתערוכת ה-K, והיה מחמם לב לראות שהביתן של תוסף המה מבקרים בכל פעם שחלפנו על פניו. החברה הציגה סל פתרונות מגוון ומרשים לתחום הקיימות, הנושא ה"חם" ביותר בתערוכה. כמו כן השיקה מוצר הזוכה להתעניינות רבה – תוסף צבע לבן ללא שימוש ב-TiO2. 

מעבר למגוון הפתרונות הרחב בתחום הקיימות שמוצע ללקוחות השונים, בתוסף מבינים שקיימות מתחילה קודם כל בתוך הבית. החברה מיישמת מדיניות של קיימות ושמירה קפדנית על הסביבה בתוך מפעלי החברה. על גגות אתרי הייצור ברחבי העולם הותקנו פאנלים סולריים להפקת אנרגיה ירוקה. בנוסף, החברה מטמיעה את תקן ISO 14064, לטביעת הפחמן המפעלית. בעזרתו ניתן יהיה לקבל ערך מספרי של טביעת הפחמן עבור כל אחד מאתרים. בהמשך מתוכנן גם להטמיע תקן דומה לחישוב טביעת הפחמן של מוצרים.

לא רק לשולחן יש ארבע רגליים

החלק הארי במגוון הפתרונות שתוסף הציגה כלל מוצרים ברי קיימא אותם חילקה החברה לארבע משפחות: Reduce, Recycle, Reuse ו-Return. 

Reduce: במשפחה זו, התוספים מעודדים צמצום שימוש בחומרי גלם ממקור פוסילי לייצור מוצרי פלסטיק, צמצום משאבי ייצור והקטנת פחתים.

דוגמאות למוצרים במשפחה זו: 

  • מקציפים, אשר מצמצמים שימוש של לפחות 30% בחומר גלם בתולי. תוסף אימצה תהליך חדש לייצור מקציפים. התהליך יעיל אנרגטית, ללא פחת, מקנה חלון עבודה רחב ומאפשר 90% העמסה של חומר פעיל על החומר הנשא. כך ניתן למנן משקלים נמוכים יותר של המקציף בעת הייצור.
  • מלאנים ברי קיימא המבוססים על שאריות קפה או קליפות ביצים אשר משולבים עם פולימרים המבוססים על מקורות מתחדשים, מתכלים וניתנים למיחזור. שילוב מלאנים אלו אינו פוגע בתכונות המוצר.
  • משפרי עיבוד אשר עוזרים לייצוב וייעול תהליך הייצור ומצמצמים צריכה אנרגטית ע"י הגדלת יכולת העיבוד של חומרי הגלם.
  • תוספי נוקליאציה אשר משפרים את תהליך ההתגבשות של הפולימרים ומקטינים את זמן המחזור ומעלים את התפוקה לצד צריכה אנרגטית נמוכה. תוספים אלו עוזרים גם במניעת התעוותות המוצר ובכך מקטינים את אחוזי הפחתים.
  • חומרי ניקוי (Purge) וחומרי עצירה אשר מיועדים לשימוש בעת מעבר בין צבעים או תערובות (Purge), או בזמן עצירת המכונה. כך, אין צורך להריץ בניקוי תערובת יקרה, ניתן להשתמש בחומר הניקוי למעבר מהיר ולצמצם ייצור פחתים באופן משמעותי. בעת עצירת המכונה לתחזוקה או ניקיון, ניתן להכניס חומר עצירה אשר יבטיח התחלה חלקה, ללא שריפות או צורך בניקיון מרובה בחזרה לעבודה. 

Reuse: ע"י שיפור התכונות של החומרים הניתנים למיחזור, ניתן לבצע בהם שימוש חוזר מחזורים רבים. התוספים במשפחה זו עוזרים להאריך את חיי המוצר, או לחילופין לשפר את תכונות המוצרים המיוצרים מחומרים ממוחזרים באחוזים גבוהים.

  • תוספים לשיפור זרימת ההיתך המיועדים לפוליאופינים שונים כגון PP או PE וכן לפוליאסטרים כמו PET, PLA, PBT ועוד. תוספים אלו עוזרים בשיפור יכולת העיבוד של הפולימרים ממקור ממוחזר, ללא פגיעה בתכונות המכאניות.
  • תוספים נוגדי חימצון (אנטיאוקסידנטים) לשיפור תהליך הייצור וליציבות תרמית לאורך זמן.
  • תוספי התאמה (Compatibilizers) על מנת לשפר את ההומוגניות וההתאמה במוצרים העשויים מתערובת של פולימרים ממוחזרים. 
  • תוספים לנטרול ריח המסלקים את ריחות הלוואי של החומר הממוחזר במהירות וביעילות עוד במהלך תהליך הייצור או בעת אחסון המוצר.
  • דסיקנטים לקליטה ומניעת לחות בחומרי הגלם הממוחזרים היכולה להפריע לתהליך הייצור ולפגוע בתכונות המוצר הסופי.
  • שירות להתאמת צבע לחומרים ממוחזרים עבור מוצרים מחומרים ממוחזרים, למראה חי ומושך לאורך זמן, אשר יעודד את השימוש בחומרים ממוחזרים.

Recycle: לא תמיד קל למחזר מוצרים בסוף חייהם, בעיקר אם הם עשויים מתערובת של פולימרים שונים. לעיתים גם צבע המוצר יכול להפריע למיחזור. על כן פיתחה החברה תוספים המתאימים למוצרי Mono material העשויים מפולימר אחד בלבד ומקלים על התהליך, צבעי שחור וכסף הניתנים למיון ה-IR ואינם מפריעים לפעולתו וכן מעכבי בערה ללא הלוגנים המזיקים לסביבה.

Return: תוספים המתאימים לעולם הביו-פולימרים, כגון תרכיזים המבוססים על נשאים מתכלים דוגמת PLA, PBAT ותרכיזי צבע על בסיס UN carrier עבור מוצרים מפלסטיק מתכלה היכולים להיטמע בקלות במוצרים אלו גם בטמפרטורות עיבוד נמוכות המאפיינות אותם.

רותם שפיגל מנהלת השיווק וד"ר תמיר שטיין, מנהל תחום קיימות בתוסף. מחזיקים להשוואה צ'יפ מלבן סטנדרטי, צ'יפ מלבן ללא טיטניום וכן ברושור עם פירוט הפתרונות המקיימים של החברה.
פיתוח שמושק בתערוכה: לבן ללא TiO2 

לבן המבוסס על TiO2 נאסר על ידי האיחוד האירופי בשימוש בתוך מזון בגלל תכונות קרצינוגניות שמאפיינות אותו, ולכן נערכת תוסף למציאת פתרונות מתאימים גם לאריזות מזון, לתעשיית הקוסמטיקה ולתעשיית הצעצועים. תוסף לבן חדש שמושק בתערוכה אינו מכיל כלל TiO2. התוצאה נראית מצוין ועל כך יוכלו להעיד עשרות רבות של לקוחות בתערוכה שהביעו התעניינות בפיתוח החדש.