פרוייקטים המקדמים קיימות וכלכלה מעגלית – פעילות ראויה לציון של חברת SABIC

רבות עוד ידובר בתערוכת K2022 על קיימות, מיחזור וכלכלה מעגלית. SABIC לא מחכה לתערוכה וכבר עוסקת בהרחבה בנושא בשנים האחרונות. חומרים מתקדמים למוצרים דקים יותר, תהליכי מיחזור כימיים ומכניים לצד שימוש במקורות מתחדשים

תמונה 1: חלקי פנס שיוצרו מ- LEXAN HF4010SR, המאפשר דיקוק חלקים והפחתת השימוש בפלסטיק.

חברת SABIC אינה זרה בעולמות הקיימות והשימוש בפולימרים ממוחזרים או ממקור מתחדש. החברה חרטה ערכים אלו על דגלה לפני זמן רב והיא יוזמת ומובילה עשרות פרוייקטים בתחומים אלו אשר מקדמים, הלכה למעשה, קיימות וכלכלה מעגלית. לקראת תערוכת ה-K2022 שכולה בסימן קיימות ומיחזור, נאיר זרקור על הפעילויות החשובות של SABIC בתחומים אלו, אשר גם ניתן יהיה להתרשם מהם בתערוכה עצמה.

הורדת משקל של חלקי פלסטיק

פלסטיק הינו הפתרון מועדף במקרים רבים, הרבה מעבר לחומרים הטבעיים כגון זכוכית, עץ או מתכת. אחד הפתרונות ש-SABIC אימצה הוא פיתוח פולימרים הנדסיים מתקדמים ביותר, המאפשרים דיקוק של חלקי פלסטיק. כך, בעצם, יש שימוש מופחת בחומר גלם ממקורות פוסיליים, ירידה במשקל החלק, וחיסכון בהוצאות הלוגיסטיות לשינועו. 

הפולימר ULTEM 3473 הינו פולימר המבוסס על Polyetherimide (PEI), המאפשר ייצור חלקים דקים למסנני RF המשמשים בטכנולוגיית 5G. הפולימר יכול להחליף חלקים שהיו עשויים בעבר מ-PPS (polyphenylene sulfide) או אלומיניום ולאפשר הורדת של משקל של עד 40%. זאת לצד עמידות יוצאת דופן בטווח טמפרטורות רחב:  -40°C to 150°ויציבות מימדית מרשימה. כמו כן, שימוש ב-ULTEM 3473 מאפשר קיצור זמני מחזור במהלך הייצור וחיסכון כספי ניכר.

גם מי שמרים את מכסה מנוע המכונית, יגלה כי יש תחתיו הרבה יותר פלסטיק מאשר בעבר. הפולימר NORYL GTX  9500 מחליף חלקי PA6 ו-PA66 ומבוסס על תערובת של PA (Polyamide) עם PPE (Polyphenylene ether). יציבותו הממדית והשמירה על תכונות מכאניות תחת טווח רחב של טמפרטורות ולחות יחד עם תכונות הזרימה הגבוהות מאפשרים עיצובים דקי דופן והפחתת משקל.

פולימר נוסף שנעשה בו שימוש בתעשיית הרכב הוא LEXAN HF4010SR, המבוסס על פוליקרבונט, המשמש להזרקת חלקי פנסים בגאומטריות שלא היה ניתן בעבר, תוך דיקוק החלק המוזרק, הודות לתכונות הזרימה הטובות שלו ושיפור יכולת החליצה.

תמונה 2: מפעל לייצור PP ו-STAMAX ממקורות מתחדשים וממוחזרים בגנק, בלגיה.
שימוש בפולימרים ממקורות מתחדשים או ממוחזרים

מפעל ה-PP של SABIC בגנק, בלגיה עושה שימוש במקורות ביו-מתחדשים וממוחזרים בעת ייצור תרכובות PP ו-STAMAX. יתרה מזו, המפעל קיבל אקרדיטציה על כך מאת ארגון ה-ISCC, International Sustainability & Carbon Certification. המעבר לייצור מסיבי של PP ממקורות אלו הוא חלק מיוזמת ה-TRUCIRCLE שמקדמת SABIC לעשייה אמיתית של כלכלה מעגלית. חומרי גלם אלו יכולים להחליף את ה-PP ממקור פוסילי אחד לאחד ללא צורך בשינויים גדולים בקו הייצור. 

לא מעט פסולת פלסטית מוצאת את דרכה אל האוקיינוסים, ו-SABIC מנצלת את ה-PET שמקורו בבקבוקים שנמשו מהים לייצור הפולימר LNP™ ELCRIN™ WF0061BiQ המבוסס על PBT משוריין בסיבי זכוכית. פולימר זה עומד בתקן האש UL94-V0 ובעל עמידות מצויינת בחום, קשיחות וחוזק גבוהים. השימוש בו יכול להקטין את טביעת הרגל הפחמנית בעד 14% לעומת שימוש בפולימר זהה ממקור פוסילי.

על מנת לייצר SBC (Styrene-Butadiene Copolymer) ממקורות מתחדשים, SABIC משתפת פעולה עם חברת Kraton. שיתוף הפעולה זה יספק חומר גלם ממקור מתחדש ויפחית את פליטת ה-CO2 בארבעה קילוגרם בממוצע לכל קילוגרם של ביו-בוטאדיאן. הבוטאדיאן מופק מחומר גלם מתחדש "דור שני" כגון Tall Oil – תערובת חומצות שומניות המהווה תוצר לוואי בתעשיית הנייר, ללא שימוש במוצרים מן החי או בשמן דקלים. גם פולימר זה מאושר ISCC ומאפשר הפחתה של עד 65% בטביעת הרגל הפחמנית בעת ייצור SBC. 

תמונה 3: מפעל המיחזור הכימי בהולנד.
מיחזור – הלכה למעשה

לא רק קידום כלכלה מעגלית, אלא גם מיחזור חשוב ל-SABIC ולכן היא יזמה פרוייקט משותף לה ול-Plastic Energy  במסגרת מיזם משותף בשם (SABIC Plastic Energy Advanced Recycling) SPEAR ובסבסוד משרד הכלכלה של הולנד להקמת מתקן מיחזור ראשון מסוגו, אשר יבצע מיחזור בקנה מידה תעשייתי של פסולת שאחרת הייתה מיועדת לשריפה או הטמנה. הטכנולוגיה היא פטנט רשום של  Plastic Energy, אשר פיתחה אותה במשך עשר שנים. זוהי טכנולוגיה מוכחת שעובדת בשני מפעלי החברה הממוקמים בספרד (הראשון פועל כבר מ-2014 והשני מ-2017).

מדובר למעשה במיחזור כימי, בתהליך הנקרא המרה אנאירובית תרמית (Thermal Anaerobic Conversion). פסולת פלסטיק מעורבת באיכות נמוכה מומרת לשמן הנקרא TACOIL. השמן משמש כחומר גלם ליצירת פלסטיק חדש, או כחלופה בעלת טביעת רגל פחמנית נמוכה לדלק לתחבורה. 

ביתן SABIC בתערוכת ה-K הקרובה:  Hall 6 / D42

לקביעת פגישה בתערוכה צרו קשר:
סוכית, דני סטלמן, 050-649-1261 , [email protected]