חברת LUV מציגה פתרונות מעניינים: חומרים המחליפים גירוז, חומרים בעלי הולכת חום וחשמל משמעותית וחומרים לתחום המדיקל

אין תעשייה שלא משלבת חלקי פלסטיק במוצריה. עמידותו, תכונותיו המגוונות ומשקלו הקל של הפלסטיק מאפשרים לשלבו אף בתעשיות עם דרישות מאתגרות כמו רכב, מדיקל, תעופה וחלל. התנאים בהם הפלסטיק צריך לעמוד לא פשוטים וכעזר כנגדו יש לנו שלל תוספים מיוחדים המשפרים משמעותית את תכונותיו.

כבר יותר מ-30 שנים, חברת LUV  (Lehmann&Voss&Co) הגרמנית מתמחה בייצור תוספים מיוחדים תוך התאמתם אישית לנקודות הכואבות אצל כל לקוח ולקוח. סדרת LUVOCOM של החברה כוללת מגוון פתרונות ליישומים בתעשיות שונות כגון תעשיית המדיקל, האלקטרוניקה, התעופה, האנרגיה ועוד. הבה נצלול פנימה ונכיר את החומרים המעניינים.

תמונה 1: מזלג תיבת הילוכים תוצרת LUVOCOM – חוזק מכני גבוה בשילוב עם עמידות בפני שחיקה. מיסבים רגילים שעברו מודיפיקציה עם לובריקנטים.
Tribology – כשמדע פוגש גריז

חלקי פלסטיק רבים, כדוגמת גלגלי שיניים, משולבים במערכות מכניות ומצריכים תנועה חלקה, ללא חיכוך ובלאי. סוג התנועה, המהירות, משך זמן הלחץ, טמפרטורות, סוג ואיכות החומר, צורת העיבוד, איכות הרכיב ועוד, כל אלו יכולים להשפיע רבות על בלאי המוצר. אחת הדרכים להתגבר על כך היא הוספת משמנים לתרכובת פולימרים. מודיפיקציה זו מייתרת את הצורך לגרז חלקים נעים כמו גלגלי שיניים. 

חברת LUV  היא בין היחידות המסוגלת להציע לשוק פתרון משולב המכיל שני מנגנוני גירוז. מצד אחד פלואורופולימר (PTFE, טפלון) הפועל בטווחי זמן ארוכים אך מצריך זמן מיגרציה ועומס מכאני על מנת שהפלואור יתחיל לפעול. מצד שני, סיליוקסאן, אשר מספק שימון טוב בתחילת התהליך אך אינו מחזיק לאורך זמן רב. כך מספקת החברה הגנה רחבה גם לטווח ארוך וגם לטווח קצר. ניתן לבצע שינויים טריבולוגיים בפולימרים סטנדרטיים כמו ABS ו-PP, בפולימרים הנדסיים כמו PC ו-PA וגם בפולימרים בעלי ביצועים גבוהים כמו PES ו-PEEK. 

הפחתת חיכוך בפולימרים אמורפיים וגבישיים למחצה יכולה להיעשות על ידי הוספת סיבים, משמנים ותוספים. למשל, משמנים כגון טפלון (PTFE), סיליקון (SI), גרפיט (GR), ומוליבדן גופרתי (MoS2) משפרים את תכונות ההחלקה, וסיבי ארמיד (AF), סיבי זכוכית (GF) וסיבי פחמן (CF) מגבירים את עמידות הבלאי. כך ניתן להגיע לערכים של מקדם חיכוך מותאם אישית ליישום ולצרכי הלקוח.

פתרונות לתעשיית המדיקל

קבוצת LEHVOSS היא שותפה אמינה ליצרניות מכשור רפואי מובילות מאז שנות ה-80. בין מוצריה תרכובות צבעוניות, חומרים המתאימים לסימון בלייזר, חומרים מבניים ומכאניים המחוזקים בסיבי זכוכית וסיבי פחמן, חומרים להדפסה תלת ממדית, אבקות TPU וכן  PPו-PA עבור תהליכי סינטור.

LUV היא בין היחידות אשר מספוקת PEEK ממוחזר. פחתי ה-PEEK המצטברים מתהליכי עיבוד בהזרקה נאספים מהלקוחות ומיוצר מהם PEEK חדש בעל אישורים נדרשים לשימוש חוזר במוצרי מדיקל בעלי אישור FDA. תהליך זה אפשרי עד ל-40 מחזורי מיחזור.

התרכובות LUVOCOM ו-LUVOTECH עומדות בדרישות לתחום הרפואי מבחינת תאימות ביולוגית, יכולת עיקור, עמידות בפני קרינה, שקיפות לקרני רנטגן ו-NMR. התכונות המכאניות לא משתנות גם בטמפרטורות גבוהות והתרכובות עומדות בתקן ה-ISO 10993 הרלוונטי. שני קווי מוצרים מציעים מוצרי פלסטיק אמורפיים או חצי גבישיים העמידים לטמפרטורות גבוהות ועמידים כימית כגון: PEEK, PPS, PPSU, PPA ו-PEI. קו מוצרי ההדפסה התלת-ממד LUVOCOM 3F מציע חומרים המתאימים FFF ו-FGF. בעזרתו ניתן לייצור אבות טיפוס פונקציונליים כמו גם חלקים לשימוש קצה.

קו מוצרים נוסף, LUVOTECH eco מציע מגוון תרכובות ברות קיימא בעלות ביצועים גבוהים עם טביעת רגל פחמנית מופחתת משמעותית עבור פתרונות איכותיים הידידותיים לסביבה.

תמונה 2: LUVOCOM PEEK – בעל חוזק מכני משמעותי. מתאים לשמש כידית נשיאה במקום פתרונות ממתכת בעל עמידות כימית מצוינת הדרושה בתחום הרפואי.
חומרים הנדסיים מוליכים חשמל וחום

משפחה נוספת ומעניינת שמציעה LUV היא חומרים מוליכים המבוססים על תוספי פחמן או פלדה. היישומים כוללים תחומים בהם יש צורך בתכונות הולכה נמוכות למניעת חשמל סטטי (כיסויים לאזורים מוגנים מפיצוץ, מארזים להגנה על רכיבים אלקטרוניים רגישים וחלקים לרכב) וכן תחומים בהם יש צורך בתכונות הולכה משמעותיות יותר ליצירת ריתוך או הלחמה נקודתית. 

הולכת חשמל מאפשר גם הולכת חום טובה יותר מפלסטיק רגיל. חומרים מוליכים תרמית מבוקשים ביישומים בהם יש צורך להימנע מחימום יתר. לדוגמה, בתעשיות החשמל והאלקטרוניקה, ניתן להגביר את פיזור החום מהמארזים המשמשים לסלילים או מארזים לדיסקים קשיחים באמצעות שימוש בחומרי LUVOCOM. הם מתאימים גם למיסבים, תיבות מנוע ועוד. 

תמונה 3: פלטה של מחליף חום העשוי תרכובות LUVOCOM מוליכות תרמית.

גם בעולם אורת הלד יש לחומרים שימוש. פלסטיק מוליך חום פותח במיוחד ליישום זה ומשמש לקירור גוף התאורה. בשילוב החומר, המנורות משיגות ביצועים גבוהים יותר וחיי עבודה ארוכים יותר. החומרים מציגים מאפייני עיבוד טובים, מקנים חופש בעיצוב ומאפשרים חיסכון בעלויות בהשוואה לחומרים אחרים כגון מתכות וקרמיקות. 

למידע נוסף:
יואב בן-ארצי, קוטרימקס,
054-451-0375,
[email protected]