כפרית מגינה על האריזות והמזון מפני קרינת ה-UV המזיקה

תוספי UV חדשים, שקופים ולא מיגרטיביים המיועדים ליריעות PE ו-PP הבאות במגע עם מזון. חלקם מבוסס על מקורות מתחדשים ועמידים עד 300 מעלות צלסיוס

אין יצרן בתעשיית הפלסטיק שאינו מודע לחשיבותם של תוספי UV, הקריטיים במיוחד למוצרים הנמצאים בשמש, אך גם במוצרים הנמצאים במדפי הסופרמרקט הנחשפים לאור השמש המאיר מהחלונות או לנורת ה- LED.

לאחרונה השיקה כפרית מספר חידושים בתחום תוספי ה-UV לאריזות מזון, ביניהם: תוספים לא מיגרטיביים, שקופים, המאושרים למגע עם מזון לפולימרים LDPE ו-PP. תוסף UV לא מיגרטיבי נוסף ל-LDPE מבוסס על מקורות מתחדשים, מאושר FDA למגע עם מזון ועמיד בטמפרטורה עד 300 מעלות צלסיוס. התוספים החדשים מתאימים ליריעות המיוצרות באקסטרוזיית Cast או ניפוח, ואינם מפריעים להדפסות על היריעה עצמה, אינרטיים ועמידים במיוחד בכל תהליכי הייצור ללא תלות בעובי היריעה.

על ספקטרום השמש וקרינה אולטרה-סגולה (UV)

למרות השיח הנרחב על נזקי ה-UV, הידעתם כי רק שני אחוזים מקרינת השמש הם קרינה אולטרה סגולה (UV)? 49% הם הקרינה הנראית (אור לבן) ושאר 49% הם קרינה אינפרה אדומה (IR).

רק כ-47% מכל האנרגיה הזו מגיעים בסופו של דבר אל האדמה. שאר האנרגיה נבלעת באטמוספרה או מוחזרת בחזרה לחלל. קרינת השמש אינה אחידה בכל העולם, ומשתנה לאורך עונות השנה ושעות היממה. אזורים הקרובים יותר לקו המשווה נחשפים לקרינה חזקה הרבה יותר מאשר אזורי הקטבים. את קרינת ה-UV ניתן לחלק לשלושה: UVA, UVB ו-UVC. האחרונה מסוננת כמעט כולה ולא מגיעה אל כדור הארץ, אולם UVA ו-UVB מגיעות לקרקע.

כאשר קרינה זו מגיעה אל אריזת הפלסטיק היא אנרגטית מספיק לגרום לפירוק של שרשראות הפולימר ולקיצורן. כתוצאה מכך, אנו נראה ירידה בתכונות המכאניות של הפולימר. השינוי יתבטא גם בשינוי בצבע היריעה שתהפוך לדהויה תצהיב או תלבין עם הזמן. גם המזון הנארז יכול להיפגע על ידי קרינה זו, להתקלקל, או לשנות צבע ותכונת טעם וריח, כלומר איכות המזון וערכיו התזונתיים נפגמים. כיום יצרני יריעות למזון משתמשים בתוספי UV בעיקר על מנת למנוע התפרקות של היריעה בהעדר פתרונות מתאימים להגנה על המזון הנארז.

תמונה 1: יריעות פלסטיק מוגנות UV בעת שינוע ובאריזת מזון.
טכנולוגיות נפוצות בתוספי UV

קיימות מספר טכנולוגיות להגנה מפני UV. חלקן מבוססות על חומרים אשר משמשים כשכבת הגנה לפולימר ומונעים מהקרינה להגיע אליו, חלקן קולטות את קרינת ה-UV והופכים אותה לחום וחלקן דואגות לנטרל את הרדיקלים החופשיים התוקפים את השרשרת וגורמים לקיצורה. הבחירה בתוסף הנכון תלויה במידה רבה ביישום הסופי של המוצר.

סל פתרונות נרחב לתוספי UV

כיום, מרבית הטכנולוגיות בעולם אינן טובות מספיק עבור אריזות מזון בכלל ואריזות מזון דקות בפרט (מתחת ל- 50 מיקרון). רוב תוספי ה-UV נוטים לנדוד במהירות החוצה, מייצרים שכבה דקה לבנה על פני השטח ואינם יכולים לבצע את עבודתם הן בהגנה על היריעה והן בהגנה על המזון הארוז. 

המוצרים החדשים מהווים פריצת דרך עבור כפרית ומאפשרים לה לראשונה להציג פתרונות לתחום זה, המתאימים להגנה על המזון והאריזה גם במהלך השינוע וגם במהלך התצוגה הסופית על המדף. עם הצטרפותם של התוספים החדשים, כפרית מאפשרת ללקוחותיה היצע רחב יותר של מוצרים ופתרונות להתמודדות עם קרינת ה-UV ובעיקר מאפשרת לשמור על טריות ואיכות המזון, להאריך את משך החיים שלו ולהקטין את כמות המזון שאיננה נצרכת המהווה מקור משמעותי לפליטת פחמן ומתאן הידועים כמזיקים לסביבה. מוצרים אלה מצטרפים למאמצים של כפרית להציג פתרונות מקיימים בעלי ערך מוסף גבוה.

למידע נוסף:
כפרית, רועי לוי, 054-648-7367, [email protected]