שניים במקום אחד: וועידת "מרעיון למוצר" ותערוכת קבלני משנה לתחום המדיקל

אירוע משולב בו התקיימו שני האירועים במקביל. נציגות מכובדת נרשמה לחברות הפלסטיק באירוע, ביניהן מולטיפק פלסטיק שאף נתנה לו חסות עיקרית

באמצע יוני התקיים במרכז הקונגרסים בחיפה אירוע משולב: תערוכה לקבלני משנה בתחום הייצור הרפואי אותה השלימה וועידת "מרעיון למוצר" שהתקיימה במקביל. מקומה של תעשיית הפלסטיק באירוע היה מכובד וניתן היה לראות ייצוג גדול לחברות בתעשייה בשני חלקי האירוע.

בוועידה הרצו בכירים במשק, מנכ"לים, מנהלי רכש, שרשרת האספקה ופיתוח עסקי. מולטיפק פלסטיק, הנציגה הישראלית של TOYO היפנית למכונות הזרקה ושל KENT הקנדית למכונות דפוס טמפון אוטומטיות, הייתה בין נותני החסות העיקריים של האירוע. בנוסף, לקחה החברה חלק פעיל בהרצאות שהתקיימו. נביא כאן את סיכומה.

ממדינת תל אביב ללב התעשייה המסורתית – אהוד נוימן, סמנכ"ל פיתוח עסקי במולטיפק פלסטיק

התעשייה המסורתית בבעיה

לא אחת נשמעת ביקורת על הדור הצעיר, דור תל-אביב. דור שנוטה לניהול ופחות לעבודת ידיים ולהשתלבות בתעשייה המסורתית. אהוד נוימן, דור ההמשך בחברת מולטיפק-פלסטיק, עשה למעשה את המעבר ההפוך. הוא עזב את מרכז הארץ, ואת תחום המסעדנות בו עסק, וחבר לאביו על מנת להצעיר ולקדם את החברה המשפחתית.

"שוק הפלסטיק בישראל בבעיה", מספר אהוד על המציאות שגרמה לו לבצע מעבר זה. "מעבר עבודות לסין, מחסור באנשי מקצוע, סגירת חברות ודור מייסדים הפוחד משינויים. המשבר הזה תקף גם את החברה שלנו שהוקמה לפני יותר מ-30 שנים. מסיבות אלו, נכנסתי לחברה. מתוך תשוקה להזרים דם חדש, להתייעל ולבחון כיצד ניתן להשתנות על מנת לצאת מהמשבר".

פתרונות ולא מכונות

"בתוך ילד", מספר אהוד, "לא הבנתי את הערך של החברה שנבנתה בעשר אצבעותיו של אבי. לאחר ההחלטה להיכנס לחברה ישבנו יחד וניהלנו יחד שיחת אב ובנו שלא הייתה קלה. הבנו שנינו כי יש במערכת ידע רב שנצבר אבל לא ידענו כיצד למנף אותו בצורה נכונה. לאחר תהליך בחינה פנימית הבנו כי המיקוד שלנו הוא בראש ובראשונה במתן פתרונות ללקוחות, ולא במכירת מכונות. על מנת ליישם זאת פנינו לספקים המלווים אותנו, יצרני המכונות, וביקשנו מהם את הכלים והידע לפתרון בעיות".

"בכניסה לתחום, מצאתי המון תשוקה. היכולת לספק פתרון מקצה לקצה, ממכונות ועד חומרים ולייצר קווים חכמים מאפשר לנו לתת ערך מוסף אמיתי לחברות. אנחנו משתלבים כבר בשלבים מקדימים של הפרוייקט ומספקים ליווי הנדסי, ייעוץ ותכנון הקו החכם והציוד. חלק גדול מהעבודה הוא הקשבה ללקוח ולצרכיו על מנת להגדיר את האתגרים בצורה נכונה".

אבולוציה בצעדים קטנים ולא רבולוציה

השינוי, מספר אהוד, לא חייב לנבוע ממהפיכות טכנולוגיות. לפעמים, דווקא ראיה חדשה ורעננה על בעיה והתאמה של טכנולוגיה קיימת יכולה ליצור פתרון יצירתי ויעיל. כדוגמת לקוח, מציין אהוד חברה בתחום המדיקל שנתקלה בבעיה בדפוס על מזרקי אינסולין לסכרת. הפחת היה עצום והגיע לכ-30%. התהליך לא היה אוטומטי ויעיל. על מנת לספק פתרון, לקחו במולטיפק פלסטיק טכנולוגיה וותיקה של דפוס טמפון, ויחד עם השותף הטכנולוגי KENT, הציגו ללקוח מכונה ייעודית המאפשרת הדפסה אוטומטית, הדירה ואיכותית. השיפור היה מדהים, ואחוזי הפחת צנחו למתחת ל-1%. "ההישג מרשים ואנחנו והלקוח מרוצים מהוצאות ומסתכלים קדימה", מספר אהוד.

עם הפנים קדימה

"השוק מלא הזדמנויות אבל צריך להילחם עליהם", מספר אהוד. "אנחנו דוגלים ביישום חדשנות על ידי אבולוציה איטית, מדוייקת שמביאה לפתרון. הניסיון, הידע ושילוב הידיים בין הספקים והיצרנים מובילים להצלחה. בסוף, מדובר באנשים ופתיחות מלאה תתרום לתוצאה טובה. זה תהליך ארוך של אמון והגינות אבל אם זה קיים בתשתית – החברה ומוצריה יתקדמו וישגשגו". אהוד מסיים בקריאה לדור השני: "בואו, הצטרפו לתשוקה שאני אישית מצאתי בתחום. הצטרפו לתעשייה הישראלית המספקת עבודה ותקווה לעתיד".

אהוד נוימן, סמנכ"ל פיתוח עסקי מולטיפק מרצה בוועידת "מרעיון למוצר"

תערוכה לקבלנות משנה בתחום המדיקל

בתערוכה שהתקיימה במקביל לוועידה הוצגו טכנולוגיות מגוונות כאשר לסקטור קבלני המשנה בתחום הפלסטיק, ובעיקר ההזרקות, הייתה נוכחות מכובדת.

חברת CleanPack, המתמחה בייצור אריזות בוואקום-פורמינג לתחום הרפואי הציגה שיתוף פעול החדש עם פלסטומולד. "לאחרונה הכנסנו מכונת הזרקה לחדש נקי ברמה גבוהה, Class ISO 8+5 בקלין פאק", מספר בועז זר, מנכ"ל פלסטומולד וממשיך: "הדבר מאפשר לנו להציע שילוב של ייצור פלסטיק בהזרקה, אריזה והרכבה בחדר נקי, תחת קורת גג אחת".

חברת NOR ALTA, המוקמת בתפן, מתמחה בייצור אבות טיפוס לתעשייה הרפואית, הן בעיבוד שבבי והן בהזרקה. איל הייטמן, מנכ"ל החברה מספר כי התבניות מיוצרות במקום וחוזקה העיקרי של החברה הוא עבודה בלוחות זמנים מהירים במיוחד.

גם רימוני הגדולה הציגה בתערוכה. רימוני, קבלן המשנה הגדול ביותר בישראל, מתפקדת לאחר המיזוג עם חברת שירן הנדסה כ-Full solution provider ומאפשרת לווי החל מהתכנון, העיצוב, הפיתוח, ייצור התבניות, הזרקות ניסיון וייצור סדרתי. החברה מחזיקה חדרים נקיים ומוסמכת  ISO. ניב יערי, מנהל תחום המדיקל, מספר: "כקבלן משנה, החברה נוגעת בתחומי פעילות רבים ומגוונים. הדבר מהווה יתרון עצום ומאפשר מינוף הניסיון להצלחה ושיפור חוויית הלקוח".

עם בניית הקומפלקס של המפעל החדש במודיעין נבנה גם מבנה נפרד הכולל 1500 מ"ר של רצפת ייצור ובו עתידה לקום, בין השאר, "מחלקת החוד" של החברה שתתמקד בעבודות מיוחדות, סדרות קצרות ובמוצרים רפואיים בחדרים נקיים כאשר עד סוף 2019 יש כוונה להתחיל לעבוד עם 5-6 מכונות חדשות.

קבוצת זריחה הוותיקה, שקיימת כבר מעל ל-50 שנים, השתתפה גם היא. החברה מהווה שילוב מעניין בין קבלנות משנה לחברה בעלת סל מוצרים עצמאי וייחודי (סיטרה, קו לייצור כיסאות גלגלים). במפעל במעלות קיימות 50 מכונות הזרקה כאשר חטיבה שלמה מיועדת לייצור רפואי בחדרים נקיים. החברה עובדת רבות עם חברות הזנק ומתמחה בתאמה בין תכנון המוצא ובין תהליך ייצורו בהזרקה. מחלקת התבניות מאפשרת לייצר אבות טיפוס, החל מחלקים קטנים ומדוייקים וכלה בחלקים מבניים ענקיים לתעשיית הרכב.

הקבוצה הייתה בין הראשונות שהכניסה הזרקות דו-קומפננטיות לישראל. היא מחזיקה כבר 4 מכונות והחמישית כבר בדרך. רכש חדש נוסף הוא רובוט 5 צירים במצבעה של החברה שמקטין את התלות בכוח אדם ומתאים לדרישות ההולכות וגוברות של הלקוחות.

י.ש.ר תעשיות פלסטיק מציגה בתערוכה עוד מראשיתה, לפני כ-10 שנים. כקבלן משנה להזרקות היא מחזירה בחדרים נקיים לתעשיית המדיקל. שתי מכונות הזרקה חדשות יכנסו בקרוב לעבודה. בנוסף, סיימה החברה מכינת מו"פ עם הרשות לחדשנות בתחום האוטומציה וייצור מתקדם. כתוצאה מכך, ממשיכה החברה בסיוע הרשות ביישום המסקנות ושיפורים גדולים בתחום צפויים להיכנס בשנתיים הקרובות. מטרתם לייעל תהליכים ידניים ולשפר את האיכות.

3BY, שהציגה ברבעון האחרון גם בתערוכת MIXiii Biomed, הייתה יוצאת הדופן מבים כל החברות שהציגו. זו החברה היחידה המתמקדת אך ורק בתחום הרפואי, וכנגזרת בו, גם בתחומי הדנטל והקוסמטיקה. הידע הנצבר בתחום זו גדול, כמו גם הכרות מעמיקב גם הרגולציה הנלווית אליו. החברה מחזיקה בשטח ענקי של 1000 מ"ר של חדר נקי, מוסמך Class ISO 8+5. החברה מספקת מענה מקיף למעבר מפיתוח לייצור, בניית תבניות, הזרקה, הרכבה וייצור מארזים. עבודה רבה נעשית מול חברות הזנק כאשר 3BY משלימה את פערי הידע של החברות בתחומי הרגולציה ושיפור התהליכים.

בתחום הדפסת תלת הממד הציגה Systematics מדפסות פלסטיק ומתכת המייצרות גם חלקים ויזואליים וגם חלקים פונקציונאליים. מדפסת בעלת 2 ראשי הדפסה הדפיסה התערוכה חלקים מניילון 6 משוריין עם סיב רציף. לצידה מדפסת SLA הציגה חלקים תרמוסטיים בגימור גבוה. החברה דיווחה כי מדפסת HP הצבעונית, שהושקה קצת לפני כשנה, מותקנת לראשונה בישראל בימים אלו ב-Impact Lab בתל אביב. לאחר שתהיה תפעולית, תושק באירוע מיוחד של החברה.

ביתני חברות מתעשיית הפלסטיק שהציגו בתערוכת קבלני המשנה לתחום המדיקל