ארן נחשון מציגה: החד פעמי הכי מקיים שפגשתם עד עכשיו

עגבניות צריכות מים, והרבה. משבר האקלים והבצורת הביאו את ארן נחשון, החברה השנייה בגודלה בעולם לייצור שקיות לעגבניות מעובדות, לפריצה לכיוונים חדשים

תמונה 1: מימין לשמאל: דרור קהתי – מנהל מחלקת למינציה, ליאור מור – מנכ"ל ארן נחשון.

הקמפיין "ישראל מתייבשת", להגדלת המודעות לחיסכון במים, מוכר לכולנו. וכי איך אפשר לשכוח את הפנים הסדוקות של רננה רז? מאז עברו הרבה מים מותפלים בצינורות, ובישראל השכילו להגיע לביטחון אסטרטגי בתחום: לצרכנים, לחקלאים ולתעשייה.

ומה בעולם? משבר האקלים, וההתחממות הגלובלית המיוחסת לו, מביאים בשנים האחרונות אתגרים שכאלו למדינות חדשות. מדינות בהן עד לאחרונה הגשם ירד, השדות לבלבו ופתרונות לחיסכון במים ולהתפלה לא היו במודעות.

הראשונים להיפגע הם גידולים זללניים במים, כדוגמא העגבניות אשר 95% מהן – מים. למעשה על מנת לגדל קילו עגבניות יש צורך בלא פחות מ-130 קילו מים. בקליפורניה וספרד, הידועות בגידול העגבניות המעובדות, קיימת בצורות בשנים האחרונות. יש יגידו שבצורת כזו לא נראתה במחוזותיהם כבר למעלה מ-1000 שנים. מחירי המים, וכתוצאה מכך מחירי העגבניות, הרקיעו שחקים ומגדלים וותיקים וגדולים אף הודיעו כי הם עוברים לגידול רווחי יותר ונוטשים את התחום. 

ומה לכל זה ולתעשיית הפלסטיק אתם שואלים? 

את תרכיז העגבניות שאתם מכירים מכינים בשקיות פלסטיק ענקיות של עד 1000 ליטר, המאוחסנות בתור קרטון. בשפה המקצועית נקראת צורת אריזה זו Bag In Box – BIB. החברה הרביעית בגודלה בעולם לפתרונות שכאלו היא ארן נחשון הקיבוצית. אם נסתכל רק על נתח העגבניות המעובדות לבדו, ארן נחשון היא השחקנית השנייה בגודלה בעולם. בימים אלו ממש היא מציינת 40 שנות פעילות. אם תשאלו את ליאור מור, מנכ"ל החברה הוותיק, הוא אינו מודאג: "המשבר אכן חמור אבל לשמחתנו המכירות לא ירדו כלל. מדובר במוצר בסיסי וגם אם הוא מתייקר הצריכה נשארת זהה. אני לא מתרגש. המציאות חדשה וצריך להסתגל אליה. אני בטוח שימצא פתרון בדומה למה שקרה כאן בישראל. אם כבר, אני רואה במצב הנוכחי הזדמנות. אנחנו מספר 2 בקליפורניה ובתור מספר 2, אנחנו מתאמצים יותר כדי להחליף ספק קיים ולהיכנס לפרוייקטים חדשים. אנחנו מצד אחד חברה גדולה, אבל לא שכחנו את שירות הלקוחות האישי והפתרונות שלנו נהנים מגמישות שתפורה ללקוח".

תמונה 2: עובדי ארן נחשון, בעמדות אריזת השקיות.
ארן נחשון – תעודת זהות
  • תחום פעילות: שקיות אספטיות ליישומי אריזה BIB
  • כמות שקיות שנתית: 75,000,000 שקיות בשנה
  • השקית קטנה ביותר: 3 ליטר (לאריזות יין)
  • השקית הגדולה ביותר: 1000 ליטר (לתרכיזי עגבניות)
  • שלושה אתרי ייצור: ישראל, ספרד, ודרום קרוליינה
  • מכונות ייצור: 3 מכונות תרמו-למינציה + 13 מכונות לייצור שקיות + 6 מכונות הרכבה לאביזרים נלווים (פקקים).
  • כוח אדם: 250 עובדים
שקיות לעגבניות אבל לא רק

אם נבחן לרגע את תמהיל המוצרים של ארן נחשון, נראה שכרגע 30% ממוצרי החברה מיועדים לתחום העגבניות המעובדות. לצידם מתפתחים תחומים חדשים ומסקרנים. "אנחנו עובדים כבר שנים מול חברת ההפצה של קוקה קולה בישראל. ב-2022 חתמנו הסכם גדול גם עם קוקה קולה אירופה. מדובר בפתרונות של BIB שונים, עבור Post Mix – סירופ מרוכז של המשקה המגיע למסעדות. תחום נוסף בו יש גידול הוא BIB לשוק המוסדי מאפיות וקונדיטוריות למוצרי חלב, שמנים וביצים נוזליות". עוד מוצר מעניין שגדל משנה לשנה באירופה – פותח בשיתוף IBATAINER הגרמנית, נציגת ארן במדינה. מדובר במארז של 1000 ליטר שמחליף מכלי נירוסטה בהם היו מובילים ריבות של פירות המיועדים ליוגורטים. "המוצר הזה יקר מאוד ונמכר למחלבות. מכלי הנירוסטה בהם השתמשו בעבר היו יקרים, הצריכו שינוע חוזר מהלקוח וכן עיקור. המארז שבנינו הוא דוגמא לפתרון חד פעמי שדווקא מועיל לסביבה! הוא קל משמעותית, חוסך עלויות אנרגיה ואין צורך בשינוע החוזר", מספר ליאור.

נסיים במוצר חדש ומעניין של החברה, שגם מזקק לתוכו תמצית ישראליות: אריזות לחומוס. בשיתוף שטראוס פותחו לאחרונה שקיות אספטיות לחומוס. אלו מהוות חלק ממכונה ייעודית ומיועדות לשוק המוסדי בארץ ובחו"ל, לבתי מלון ומסעדות. 

תמונה 4: יישומי Bag In Box סופיים, עם השקיות של ארן נחשון. אריזת יין תרכיזי עגבניות ופירות.
מה הקשר בין ארן הכור למחקר גרעיני בנחל שורק?

70% ממוצרי ארן אספטיים. בתהליך המילוי מוצר המזון מחומם ל-99 מעלות לפרק זמן קצר, מקורר במהירות לטמפרטורת החדר, מגיע לראש מילוי מתחבר לשק של ארן וממלא אותו. המילוי נעשה בסביבת קיטור למניעת גדילת חיידקים. לפני השימוש, עוברות השקיות תהליך עיקור בקרני גמא בתא עופרת מיוחד בכור למחקר גרעיני בנחל שורק. ההקרנה יכולה לגרום לצילוב החומר ויש צורך בהתאמת תכונות המוצר הסופי.

החד פעמי הכי ידידותי לסביבה שהכרתם

בתחילת ינואר נכנס לתוקפו מס אריזות בספרד. על כל ק"ג של אריזת פלסטיק חד פעמית יגבו 0.45 יורו נוספים. מס זה מצטרף למס שהטילה אנגליה באפריל 2022 – על אריזות שאינן משלבות 30% חומר ממוחזר.

פתרונות האריזה של ארן נחשון לא עונים על הקריטריונים שקבע הרגולטור ויצטרכו לעבור מיסוי נוסף. אולם, אם תבחנו אותם לרגע, מדובר בפתרון האריזה המקיים ביותר שניתן למצוא. "כל פתרונות האריזה האלטרנטיביים בעלי טביעת רגל פחמנית גדולה בהרבה מאשר BIB", מלין ליאור בתסכול. "אם תשוו את פתרונות האריזה ליין לדוגמא, 4 בקבוקי יין של 750 מ"ל שווי ערך לאריזת 3 ליטר שלנו. תופתעו לגלות שטביעת הרגל הפחמנית שלהם מזהמת פי 10 משלנו! גם בהשוואה לאריזת יין בבקבוק פלסטיק או אפילו קרטון מצופה – יש עדיפות לשקיות שלנו. גם באריזות ענק של 1000 ליטר יש לנו יתרון עצום, משקל נמוך, הוצאות הובלה קטנות משמעותית וכן ריקון מלא של השקית. כל אלו לא ניתנים בעבודה עם מכל קשיח".

תמונה 3: עמדת הלחמה ידנית של פקקים לשקיות BIB, ארן נחשון.
יתרונות נוספים בתחום הקיימות

לצד יתרונות בסיסיים אלו, הנובעים מצורת האריזה, עמלים בארן גם על שינויים במוצרים על מנת להביאם למצב בו מיחזורם אפשרי ופשוט. "ביצענו מהפך בהרכבי השקיות במטרה לצמצם את כל החומרים הזרים לפחות מ-5% מהמוצר. בנוסף, אנחנו עוברים איפה שניתן לפקקי PE במקום PA כך שהפקק יתמחזר ביחד עם האריזה הגמישה. הוצאנו גם את הצבעים מהפקקים וכן מהיריעות. יש לנו יכולת לספק אריזות מבוססות חומר גלם ממוחזר. לצערי, לא הכל תלוי בנו. המציאות היא שה-PE הממוחזרים היחידים, המאושרים למגע עם מזון, הם חומרים ממיחזור כימי. מחירם גבוה מאוד והלקוחות שלנו יעדיפו לשם את הקנס של הרגולטור ולא את מחיר חומר הגלם". 

כאן לא מסתיים המאמץ של ארן נחשון לקיימות. "הפרוייקט הכי מקיים שלנו לא קשור דווקא ליישומי BIB. היכולת שלנו ליצור שקים גמישים וגדולי ממדים הביאה לחיבור לחברת HomeBiogas. מדובר בחברת הזנק ישראלית למספקת מתקנים ביתיים להפקת אנרגיה מפסולת אורגנית. השקיות שלנו משמשות שם פעמיים, גם כחלל הריאקטור לייצור הגז וגם לאגירתו. החברה מביאה בשורה גדולה למדינות העולם התחתון, בהן אין אספקת חשמל סדירה. הגז שנוצר משמש לבישול, חימום ועוד".

90% מהייצור בארן מיועד לייצוא, למה חשוב לשמור על הבסיס הישראלי?

קבוצת ארן מונה שלוש חברות, בסיס החברה נמצא בקיבוץ נחשון שם נוסדה. לצידו קיימים מפעל נוסף בדרום קרוליינה ואחד נוסף בספרד, קרוב ללקוחות. "הייצור בישראל חשוב לנו מאוד. ה-DNA ישראלי, הידע נמצא כאן. עם אתגר כוח האדם התמודדנו על ידי פיתוח מערכי אוטומציה בסוג הקו לקיפול ועירום השקיות. שלושה כבר פעילים ברצפת הייצור ושניים נוספים בהקמה. לצערי, אנחנו לא יכולים לגדול בישראל. השוק קטן וגם אין לנו אפשרות הרחבה פיזית של האתר. ישראל היא אתר ניסיונות שלנו, יש כאן טירוף ישראלי, יש כאן הרבה חדשנות והרבה חברות הזנק איתן אנחנו משתפים פעולה. את זה ניתן להשיג רק כשיש בסיס חזק בבית שמחובר למוצר ולמקום עם נשמה". 

ארן ביוטק: מיישמים בתחום המדיקל את המומחיות שנצברה בתחום המזון

עולם הפארמה משיק בתהליכים רבים לתחום המזון. ארן נחשון וחברת BioPharmax העוסקת בתכנון ובניה של מפעלי תרופות וביוטכנולוגיה, הקימו לפני כשנתיים וחצי חברת בת חדשה שנועדה לספק פתרונות אריזה גמישה לתעשייה זו. בין הפתרונות שקיות לגידול תאים לתחליפי בשר מלאכותיים, ראקטורים ביולוגיים ואיחסון תרופות.

ארן ביוטק – חברת חדשה לפתרונות אריזה גמישה בתחום התרופות והמדיקל. ייצור בחדר נקי Class 7.

שטח של 400 מ"ר הכולל גם חדר נקי בדרגת CLASS 7 הוקם באתר החברה בנחשון והסמכות מתאימות נעשו. "אם בעולם המזון 95% מהמוצר הוא השקית ו-5% היא הרגולציה, בתעשיית המדיקל המצב הפוך. הכניסה לעולם הזה מורכבת ואורכת זמן, אך מנגד המכירות הן לטווח ארוך. השוק צעיר ומהווה את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלנו בעתיד", מספר ליאור מור, מנכ"ל ארן.

ומה בעתיד?

"כמו העגבניות, גם ארן תמשיך לצמוח", מבטיח לנו ליאור. "אנחנו צפויים להכפיל את עצמנו בשנים הקרובות ולהפוך לשחקן משמעותי אף יותר בתחום השינוע, האחסון והובלת מזון ברחבי העולם. מעבר מזון ממקומות שמגדלים אותו – למקומות שצורכים אותו, מחייב אריזות אספטיות כמו שלנו. אין ספק שקיימות תתפוס מקום יותר ויותר חשוב והיתרונות שאנחנו מציעים יבואו לידיי ביטוי. גם חברת הביוטק שלנו תצבור תאוצה ותכניס אותנו ליישומים חדשים ומעניינים". 

נאחל בהצלחה!