כי לייצר בארץ זו ציונות! זרקור לתעשייה – סטנלי ישראל

סטנלי הקימה את מפעל הייצור השלישי בארץ. הסיבה העיקרית לבחירה בישראל היא גמישות המחשבה והיצירתיות המאפיינת את ישראל

סטנלי ישראל החזיקה עד לאחרונה שני מפעלי ייצור בישראל: האחד בכרמיאל והשני במגדל העמק. אולם, החל מאוקטובר 2018, התרחבה המשפחה ואליה הצטרף אח שלישי, מפעל חדש שהוקם גם הוא במגדל העמק (תמונה 1). המפעל החדש נמצא בסמיכות של מאות מטרים מאחיו ההבינוני אך על מנת למנוע כפילות הוא מכונה המפעל ברמת גבריאל. בנוסף לזרוע הייצורית, מחזיקה החברה בארץ גם מרכז פיתוח הנמצא בראש העין וכך מתאפשרת סינרגיה טובה בין הייצור לפיתוח התורמת ומקדמת את שני הצדדים.

סטנלי ישראל, YIZUMI
תמונה 1: מפעל הייצור החדש של סטנלי ישראל במגדל העמק.

אתרי החברה בישראל שייכים לתאגיד העולמי Stanly Black & Decker. החברה אומנם אמריקאית אך בעלת פריסת מפעלים עולמית. החברה כולה עוסקת בייצור כלי עבודה, ידניים וחשמליים על כל נגזרותיהם וחלקם של המפעלים בארץ הוא באספקת ארגזי הכלים של התאגיד כולו (תמונה 2). התאגיד כולו מוטה יעדים פיננסיים וחברה לא מגלה טולרנטיות גדולה בנושא. ב-1998 רכשה החברה את צאג הישראלית ומאז רכישות חדשות ורבות מרחיבות את פעילות החברה כל הזמן בדגש על השנים האחרונות.

מצבת מכונות ההזרקה של החברה עומדת על כ-90 מכונות המתחלקים לשלושה אתרי ייצור שונים: במפעל בכרמיאל – 40 מכונות הזרקה. במפעל הוותיק במגדל העמק – 30 מכונות הזרקה ובמפעל החדש ברמת גבריאל – 19 מכונות הזרקה.

סטנלי ישראל
תמונה 2: סטנלי ישראל אמונה על ייצור ארגזי הכלים של הקבוצה כולה.

מפעל חדש נולד

טל גלסמן, אמון על ניהול שלושת מפעלי החברה. הוא גדל וצמח בה כאשר בתפקידו הנוכחי הוא נמצא כבר 9 שנים. תחתיו קיימים שלושה מנהלי מפעלים המתמקדים כל אחד באתר אחר. טל מספר על התהליך שהביא את החברה לפתוח את המפעל החדש: "בשנתיים האחרונות, רכש חברות מואץ של סטנלי הביא איתו דרישה מוגברת למוצרים שאנו מייצרים. כושר הייצור הקודם שלנו לא אפשר לנו לעמוד בהזמנות הרבות. על מנת להתמודד עם כך, הגדלנו עד למקסימום את כושר הייצור של המפעלים הקיימים ונעזרנו באופן מאסיבי בקבלני משנה. נעשה גם ניסיון להעביר חלק מהפעילות לארה"ב. חוסר נוסף שנוצר בעקבות העלאת הביקוש הוא אחסון לתוצרי הביניים שלנו. כל אלו הביאו אותנו למצב שהמחשבה על הקמת מפעל חדש הייתה באוויר אך מימושה עוד לא התרחש.

בסוף 2018 נפל הפור. בעקבות הזדמנות שנפתחה בפנינו לרכוש מפעל במגדל העמק, עברה תוכנית הקמת המפעל האצה, אושרה תוקצבה ויצאה אל הפועל. קיבלנו לידינו מפעל שהכיל 15 מכונות ישנות ותשתית שהצריכה שיפוץ מאסיבי. היכן שהתאפשר, נעזרנו בתשתית הקיימת אך היה צורך בעבודה רבה. מתוך 15 המכונות המקוריות, 9 מהן שופצו ונשארו לעבודה. בנוסף אליהן נקנו 10 מכונות חדשות שהגיעו בזמן מהיר במיוחד (תמונה 3).

 

YIZUMI , סטנלי, ישראל
תמונה 3: 10 מכונות הזרקה חדשות של YIZUMI נקנו וסופקו בזמן קצר למפעל החדש.

לצד מכונות ההזרקה הוקמה גם מערכת מינון מרכזית חדשה המערכת של חברה סיסמטריק/Sysmetric הישראלית המספקת תשתית חדישה ומצויינת לאולם הייצור (תמונה 4).

Sysmetric , סיסמטריק, מערכות מינון, סטנלי
תמונה 4: מערכת המינון המרכזית של חברת סיסמטריק/Sysmetric הישראלית הוקמה במפעל החדש.

בנוסף לציוד קיים באתר גם שטח מחסן גדול במיוחד שמיועד לעזור לפעילות הלוגיסטית של כל מפעלי החברה. גם במקרה זה לא היה ניתן להיעזר במידוף הישן של המחסן מכיוון שהוא לא תאם את סטנדרט הבטיחות המקובל בסטנלי העולמית ולצורך כך הותקנו מדפים חדשים".

קסם בשלושה שבועות

המפעל החדש קם על רגליו בזמן קצר במיוחד. שלושה שבועות מרגע הכניסה למפעל, אחרי שתהליך השיפוץ הסתיים, יצא ממנו כבר המוצר הראשון. "ההקמה המהירה", מספר טל, "התאפשרה מכיוון שעבדנו לפי תוכנית מסודרת ובנינו צוות הקמה עם יכולות מתאימות ותפקידים מוגדרים לכל אחד ואחת. הצוות עצמו נבנה על ידי קידום עובדים מתוכנו, שהיו במפעלים האחרים. כך זכינו לצוות מיומן וגם יכולנו לנצל את המצב על מנת להציע קידום והתפתחות מקצועית לעובדים מסורים. כמעט כל התשתית האנושית הגיע מהמפעלים הקיימים, עובדים בעלי מחויבות גדולה ויכולת מקצועית שתרמו ואפשרו לנו לנוע קדימה בכזו מהירות. היתרון בעזרה מעובדים מיומנים עצום: הם כבר מכירים את התרבות הארגונית, אופן העבודה, הנחיות הבטיחות, איכות המוצרים ואת אופן קבלת ההחלטות וניהול הישיבות. האתגר הזה נטע בתוכנו תחושה טובה, תחושה של הצלחה, של התרחבות וצמיחה. לא טריוויאלי לעמוד בכזה לוח זמנים, לא בישראל וגם לא בעולם, אך הצלחנו ואנחנו גאים בכך".

רק בישראל?

רבות דובר על הייצור המסורתי בישראל: על הפריון הנמוך יחסית למקבילות בעולם, על המחסור החמור בעובדים מיומנים, עלויות כוח האדם הגבוהות, המרחק משוק היעד שמעמיס על המוצר הוצאות הובלה והמרחק מאתרי ייצור חומרי הגלם המייקר שאינו תורם למחיר הסופי.

למרות כל האמור לעיל, בחרה דווקא סטנלי, חברה המחזיקה בפריסה עולמית, חברה שיכלה להקים מפעל בכל מקום בעולם, להמשיך ולחזק את הייצור בארץ ולהקים כאן מפעל חדש.

את השאלה הזו אני מעלה בפני טל ומחכה לשמוע את התשובה. "אנחנו מנסים לשמור על הייצור בישראל", הוא עונה. "היתרון שלנו הוא בכוח אדם איכותי. עלות כוח האדם אומנם גבוהה אך אנחנו מתחרים מול אירופה וארה"ב ושם כוח האדם עולה אף יותר. נכון, רכיב ההובלה מאתגר אותנו אבל יש לנו יתרון יצורי גדול. אנחנו יעילים יותר בעבודה, מגלים גמישות, יצירתיות ומהירות מחשבתית שחשובות במיוחד כאשר הייצור מאופיין בסט-אפים מרובים. חשוב להבין כי התחרות שלנו היא לא רק מול חברות אחרות אלא גם, ובעיקר, פנימית מול מפעלים אחרים בסטנלי. אנחנו מחפשים כל הזמן דרכים להתייעלות ולהשארת הייצור בארץ". נראה שטל מרגיש ממש שליחות ציונית בייצור בישראל ומקביל את העיסוק בייצור לשרות קרבי בצבא "ייצור ישראלי זה קשה, מעייף, מלכלך אך מאוד מתגמל. יש כאן עבודה בבניית הארץ ושמירה והגדלת כושר הייצור כאן זוהי הגשמה של ציונות. הקרבה שלנו למרכז הפיתוח בישראל תורמת כמובן ומקנה לנו יתרון עצום".

חשיבות שימור העובדים

אם יש עצה עיקרית שניתן לזקק ולאמץ מדברי טל היא שחשוב לגדל צוות מקצועי ולשמר אותו לאורך שנים. "לימוד המקצוע לוקח זמן ושימור הידע בתוך המפעל חשוב להצלחתו", הוא מספר ומוסיף "הקמת המפעל החדש נתנה מקפצה מקצועית לעשרות עובדים של החברה ואני מברך ומודה להם על העבודה הנהדרת".

אומנם גם לקידום כלכלי יש חשיבות בשימור עובדים אך אין לזלזל בצדדים נוספים: "בסטנלי מקפידים על שליחה לקורסים מקצועיים ומחזקים תרבות ארגונית של יחסי מנהל-עובד טובים עם שקיפות ככול הניתן. התחושה שלעובד חלק חשוב בפעילות החברה אינה נובעת רק מרצון לשמרו. אנו פשוט מאמינים בכך ורוצים לשמוע את דעות העובדים ואף מעודדים אותם לכך. הפתיחות הזו באה יד ביד עם שורת יעדים תפעוליים קפדנים הן בנושאי הייצור והן בנושאי הבטיחות". ואכן, בסיור ברצפת הייצור ניתן להתרשם שכל העובדים, ללא יוצא דופן, מצוידים משקפי מגן, עליה לגובה של מעל 2 מטר נעשית רק עם רתמה, לצורך החלפת תבניות יש להצטייד בקסדות והמשמעת הבטיחותית בחברה גבוהה. ההתייחסות הרצינית לנושא הבטיחות זולגת הלאה גם לאיכות הייצור ואם לצטט את טל: "האיכות היא האחות של הבטיחות. אנו מקפידים על נהלים והתוצאות טובות ומשתפרות באופן תמידי".

לסיום,

הסיור במפעלי סטנלי היה מרענן, נחשפתי לחברה דינמית בעלת אמונה גדולה ביתרונות הייצור המקומי. חברה שלא מפחדת משינויים גדולים כקטנים, מצליחה להעמיד מפעל על הרגליים בזמן שיא ומוקירה את עובדיה. נאחל שבחיידק זה ידבקו גם חברות נוספות ונזכה לראות כאן תעשיית פלסטיק משגשגת וענפה.