טכנולוגיית מיחזור של MAS מבוססת מערכת ניקוי יבשה (DRD) ומייתרת את הצורך בתשתית ביוב יקרה

החברה ההולנדית DALY Plastics  ביססה עצמה כמובילה במיחזור פלסטיק עם כושר ייצור של כ-35,000 טון. טכנולוגיית המיחזור כולה מסתמכת על מיכון מתקדם של חברת MAS

תמונה 1: חברת DALY Plastics מעבדת כ-35,000 טון של יריעות פלסטיק בעזרת הציוד של MAS לגרגירים אפורים, שחורים וחומים בהירים, המשמשים בתעשיית הניפוח.

החברה ההולנדית DALY Plastics התמסרה במלואה למיחזור של יריעות פלסטיק כבר למעלה מ-35 שנים וכיום היא מעבדת כ-35,000 טון פלסטיק בשנה (תמונה 1). שיטת המיחזור בה היא משתמשת מבוססת לגמרי על טכנולוגית החברה האוסטרית MAS, לעיבוד פתיתי הפלסטיק.

תחילתו של סיפור

משפחת דאאלדר (Daalder) קשורה לתחום איסוף הפסולת ומיחזורה כבר שנים רבות, כאשר בהתחלה התמקדו באיסוף של פסולת נייר ומכירתה. פטר דאאלדר (Peter Daalder), בנם של מייסדי החברה, זיהה בשנת 1985 את הפוטנציאל הרב הטמון באיסוף פלסטיק והקים חברה משלו, בתמיכת משפחתו. החברה החדשה קיבלה את השם DALY plastics. במשך כ-25 שנה המשיכה החברה לעסוק באיסוף פלסטיק, בדחיסתו לבאלות ובמכירתו, בעיקר לסין, שהפכה, במרוצת השנים, לממחזרת הפלסטיק הגדולה בעולם.

מאיסוף פלסטיק למיחזור פלסטיק

לאחר 25 שנה, שינתה החברה את האסטרטגיה המצליחה של איסוף פלסטיק וייצואו. על כך מספר מייסדה: "במשך הרבה זמן פעלנו לפי הנעשה בשוק. עלויות העבודה הנמוכות בסין הפכו את שוק המיחזור באירופה לבלתי כלכלי. קרבתנו הפיזית לנמלים באירופה סייעה בנושא הייצוא".

הספקות הראשונים בקשר למודל עסקי זה החלו בשנת 2011 כאשר אחד מלקוחות החברה החליט לעבד חלק מהיריעות החקלאיות באופן עצמאי וביצע ניסיונות אצל MAS. כך נוצר הקשר הראשוני בין Daly Plastics לבין החברה האוסטרית. "בפגישה אישית ביני לבין מייסד MAS", נזכר דאאלגר, "הוא הזהיר מפני התלות בייצוא לסין והדגיש את החשיבות במעבר לרמה גבוהה יותר של מיחזור פלסטיק בתוך אירופה. מהיום הזה והלאה התחלתי להתכונן לעיבוד עצמי של פלסטיק והתחלתי בכך בשנת 2013". הנבואה של הלמוט שולץ (Helmuth Schultz), מייסד MAS שהלך לעולמו בשנת 2017, התגשמה בתחילת 2018 כאשר סין סגרה את גבולותיה לפלסטיק משומש. מצב זה השאיר יצואנים רבים ללא פתרון הולם, בעוד ש-Daly Plastics, שכבר עיבדה חלק גדול מהפלסטיק בעצמה, כמעט ולא הושפעה.

לומדים מטעויות

כדי להתחיל ולפעול בתחום המיחזור, היה צריך לתכנן נכון את ההיבטים הטכניים. אחת הסיבות העיקריות להתקשרות עם חברת MAS הייתה מערכת השטיפה נטולת המים DRD (Double Rotary Disc), המייתרת את השימוש במערכות יקרות לטיפול במי ביוב (תמונה 2, 3). במערכת אוטומטית זו נשאב חומר גרוס לתוך המכונה כאשר צנטריפוגה הנמצאת בתחתיתה מזרימה אוויר חם לתא. זרימת האוויר והחיכוך של החומר הגרוס גורמים להיפרדות מזהמים משבבי הפלסטיק. חומרים כבדים, כדוגמת חול, אדמה, אבנים ומתכות נופלים לדופן התחתונה של המכונה ואילו האבק הנוצר עובר דרך מסנן אל מחוץ לתא. מערך שטיפה זה מתאים לחומרים בעלי 30% לכלוך מוצק וכן לחומרים רטובים, עד לכ-20% לחות, כאשר התוצר הסופי מגיע לכ-2%-3% לחות בלבד. יכולות אלו מתאימות במיוחד לטיפול בסוגים שונים של יריעות פלסטיק פסולת חקלאית, בדים לא-ארוגים, ביג בגים וכדומה.

תמונה 2: מערכת ניקוי נטולת מים DRD, של MAS. מתאימה למיחזור סוגים שונים של יריעות פלסטיק, כולל בדים לא-ארוגים, ביג בגים וכדומה.

 

תמונה 3: עקרון הפעולה של מערכת השטיפה היבשה, ע"י אוויר חם וחיכוך. הפרדת הזיהומים הכבדים נעשית בתחתית התא. אבק מופרד דרך מערכת סינון והחומר הנקי עובר למיחזור.

וכך, הניסיונות עם המערכת לניקוי יבש DRD הוכתרו בהצלחה. הפתיתים עובדו בקו האקסטרוזיה של MAS, המורכב מאקסטרודר דו בורגי קוני, MAS 93, העובד גם עם חומרים בעלי צפיפות נמוכה (תמונה 4), אקסטרודר חד בורגי TA-90 ומסנן רציף בין שני האקסטרודרים לייצור גרגירים באיכות גבוהה.

תמונה 4: אקסטרודר קוני, דו-בורגי, לטיפול בחומרים ממוחזרים בצפיפות נמוכה וללא בניית לחץ או טמפרטורה גבוהה. מתאים למגוון חומרים (PE, PP, PS, PET) ומגיע במגוון גדלים ומתאים לתפוקות של 15-2500 ק"ג לשעה.

התמחות כגורם מפתח להצלחה

עם רכישת שתי מערכות DRD, אקסטרודר וציוד נוסף, הונחו היסודות להקמת חברה-אחות ל-DALY Plastics, חברת Caroda Polymer Recovery. בבסיס המסחרי עמדה ההחלטה להתמחות בעיבוד של יריעות חקלאיות ותעשייתיות, עם הרכב גבוה של LLDPE. כדי למקסם את הביצועים היה צורך לשפר את טכנולוגיית הסינון. הוספו סנן רציף (MAS CDF 500-D) בין האקסטרודרים המפריד חלקיקים עד לרמה של μm 250 ומסנן נוסף אחרי האקסטרודר השני, להפרדת זיהומים של עד μm 90. בתצורה זו המערכת מסוגלת להגיע לתפוקה של עד 1300 ק"ג שעה. התוצרים הם גרגירי פוליאתילן עם MFI של 0.4-1.4 (190°C, 2.16 ק"ג), בגווני שחור, אפור וחום בהיר, המשמשים לייצור של שקי אשפה עמידים לקריעה.

לסיכום תהליך המיחזור: מערכת איסוף הפלסטיק מבטיחה אספקה שוטפת של יריעות תעשייתיות וחקלאיות המופרדות לפי סוג ואיכות. חבילות הפלסטיק מופרדות ב-DALY Plastics ועוברות תהליך מיון להוצאת חומרים זרים ולהפרדה לפי צבעים ואיכות. החומרים האחידים מטופלים במפעל המיחזור, מעובדים לפתיתים בתוך ועוברים, לפי אצוות, לתוך מערכות הניקוי היבש DRD. הפתיתים היבשים מוזנים לתוך האקסטרודרים לצורך המשך הייצור.

תכניות לעתיד

"הטכנולוגיות של MAS ענו על כל הציפיות שלנו", אומר פטר דאאלגר, "אנחנו מקבלים אישור לגישתנו התומכת בייצור מקומי של גרגירים ממוחזרים". התכנית לעתיד היא להמשיך ולהרחיב את סל המוצרים הממוחזרים של החברה לחומרים נוספים. "עד שנת 2020 אנחנו מתכננים להרחיב את קיבולת הייצור עד ל-100,000 טון בשנה", מוסיף דאאלדר. העתיד של אירופה בתחום המיחזור רק עכשיו מתחיל.

בנימה זו נותר רק לאחל שגם בארץ נוכל לראות התקדמות בנושא עם מתקני מיחזור מקומיים שיוכלו לתת שירות לתעשייה באספקת חומרים ממוחזרים במחיר אטרקטיבי וכן לקחת חלק בטיפול הפסולת המקומית.

 

למידע נוסף:

ביתן MAS בתערוכה: Hall 9 / D42

Poly M – הנציגות הישראלית, משה הנדל, 52-820-81360, [email protected]