פולירם מרחיבה את יכולות המעבדה עם ריאומטר קפילרי הזמין גם עבור התעשייה בישראל

המכשיר החדש מצטרף לציוד המתקדם של המעבדה ומאפשר איפיון ראולוגי מתקדם  הן של חומרי הגלם בשלבי הפיתוח והן של התרכוב הסופי 

תמונה 1: ריאומטר Reograph RG20 של חברת GÖTTFERT אשר נרכש לאחרונה על ידי פולירם.

דמיינו צייר, אשר יכול לצייר רק בעיפרון פחם רגיל. הוא יכול לייצר רישומים נהדרים, ללא ספק. כעת דמיינו את אותו הצייר מקבל לידיו את קשת הגוונים של צבעי שמן. היכולת שלו להפיק ציור צבעוני, מרובה ממדים וגוונים מתרחבת משמעותית.  

אם נקביל דוגמה זו לעולמות מדידת הצמיגות, ניתן לומר כי הריאומטר הקפילרי, המאפשר לנתח את תכונות הזרימה של חומרי הגלם בטווח רחב של קצבי גזירה משתנים, דומה לקשת צבעי השמן. לעומתו, מכשיר ה-MFI, משול לעיפרון הפחם. 

מתוך הכרה בחשיבותו של איפיון חומר בצורה מדויקת, פולירם רכשה לאחרונה ריאומטר קפילרי. הוא משדרג את יכולות האיפיון של פולירם מבחינה ריאולוגית שעד עתה הסתכמו במדידת זרימה במכשיר ה-MFI. החברה מעמידה את הציוד החדש, כמו גם את שאר המכשור המתקדם במעבדה, לרשות תעשיית הפלסטיק בישראל. צוות המעבדה המיומן זמין גם לייעוץ והסברים על כלל הבדיקות הזמינות. 

יתרונות השימוש בריאומטר קפילרי  

"השימוש במכשיר ה-MFI מוכר ומקובל בתעשייה. הוא נותן מידע בסיסי על כמות חומר הזורמת בזמן מסוים וטמפרטורה מסוימת תחת משקל קבוע כלומר קצב גזירה קבוע ולא משתנה. לעומתו, מדידה בריאומטר קפילרי מתבצעת בטווח רחב של קצבי גזירה. כתוצאה מכך מתקבלת תמונה רחבה יותר של תגובת החומר לכוחות הפועלים עליו, ומכאן – המדידה בריאומטר מתארת כיצד הצמיגות משתנה עם קצב הגזירה. לכן, הוא מתאים למדידת היתך פולימרי, שצמיגותו לא ניוטונית, ותלויה בקצב הגזירה", מסביר ד"ר חיים דביר, מנהל הפיתוח בפולירם. "מידע זה חשוב במיוחד עבור מחלקת הבונדירם שלנו, אשר מספקת פתרונות של דבקים (חומרי Tie layers) וקומפיטבילייזרים למוצרים רב שכבתיים".  

על מנת להדביק שני חומרים לא קומפטיביליים בצורה מיטבית, מבצעים בפולירם מודיפיקציות כימיות על חומר ההדבקה הבסיסי כך שיתאים לשניהם. לדוגמה שינוי של חומר הידרופובי להידרופילי. כפועל יוצא משינוי זה, משתנה גם הזרימה והצמיגות של החומרים והריאומטר הקפילרי מסייע באיפיון שינויים אלו. הריאומטר יכול לשמש בהנדסה לאחור ולבדיקת ההתנהגות הריאולוגית בתוך האקסטרודר או מכונת ההזרקה.  

תמונה 2: תוצאות ראומטר קפילרי מוצר של פולירם ומוצר מתחרה. ניתן לראות את מידת ההתאמה הגבוהה בצמיגות החומרים על כל פני הטווח הנבדק.
ריאומטר מבית טוב 

המכשיר החדש של פולירם, Reograph RG20 של חברת GÖTTFERT המיוצגת בישראל על ידי חברת פלורמא. הוא אופיין במיוחד להתאמה לבדיקה של טווח רחב של פולימרים, לא רק אולפיניים אלא גם הנדסיים כמו ניילון ופוליאסטר, וכן חומרים משוריינים ומעכבי בעירה. ניתן להשתמש בו כמעט בכל החומרים למעט PVC האבקתי. הוא בודק טווח גדול של תדירויות ומתאים לעבודה עד טמפרטורה של 400 מעלות. יתרון נוסף הוא שהכמות הנדרשת למדידה היא קטנה, כ-100 גרמים בלבד. עובדה החשובה במיוחד לחברות המפתחות חומרים במעבדה בשלבי פיתוח ראשוניים.  

שימושים בבדיקות איכות וחקר תלונות לקוח 

בפולירם מתעתדים להשתמש במכשיר לבדיקות איכות שונות של חומרי הגלם המתקבלים והוא מהווה כוח עזר משמעותי בחקר כשלים ותלונות לקוח. לאחרונה אף הוכיח את עצמו בחקר תלונה כזו, כאשר עלה חשד כי הבעיה נובעת מזרימה שונה של החומר. הבדיקה בריאומטר החדש הוכיחה מעל לכל ספק כי חומר הגלם שסופק מתנהג וזורם בדיוק כפי שנדרש, דבר שהיה לא אפשרי לפני כן.  

למידע נוסף:
פולירם, עמרי חמו, [email protected], 050-409-2909
פולירם, ד"ר חיים דביר, [email protected] 050-763-6045