השמיים הם הגבול – STRATASYS עם חידושים בתלת ממד

STRATASYS, בשיתוף SU-PAD הציגה חידושים ייחודיים בתחום ה-Product Realism ופיתוחים של חומרים הנדסיים חדשים המתאימים למגוון תעשיות: החל מרצפת ייצור סטנדרטית ועד עולם התעופה

תמונה 1: STRATASYS חילקה אות הערכה ל-SU-PAD על 25 שנים של שיתוף פעולה. מימין לשמאל: זיו שדה – סמנכ"ל שיווק ומכירות ב-SU-PAD, גיא יאיר, מנהל הפעילות העסקית באירופה ואסיה ב-STRATASYS, פיני שדה – מייסד ומנכ"ל SU-PAD, זהבית רייזן – סמנכ"לית חטיבת החומרים של STRATASYS באירופה ואסיה, עליזה כרמי מנהלת מרקטינג באירופה ואסיה ב-STRATASYS.

"אל תחום התלת ממד נכנסנו ב-1995 עם מדפסות לתעשייה הביטחונית. אז, היינו צריכים לדוג אנשים בפינצטה על מנת לערוך יום עיון בנושא", מספר פיני שדה בחיוך לקהל היושבים באולם SU-PAD. כיום, כמעט 25 שנים לאחר מכן, ניכר כי המצב השתנה מקצה לקצה. מידי כמה חודשים ממלאת החברה את אולם ההדרכות שלה במשתתפים מהתעשייה, וכמו שקרה ביום העיון הזה, לעיתים נפתחים שני מושבים ביום על מנת לעמוד בביקוש.

המדפסות עצמן, המאכלסות את חדר התצוגה, עובדות שעות נוספות. גדולות כקטנות הן עמלות על עבודותיהן, מדגימות לכל זוג עיניים סקרן את היכולות. שלושה תחומים של תלת ממד מיוצגים ב-SU-PAD, ופורשים סל פתרונות רחב: בתחום החומרים הפלסטיים מייצגת SU-PAD את STRATASYS על כל מגוון מדפסותיה. לצידה, מדפסת חדשה למתכת של חברת Desktop Metal ועל המדף, להשלמה, ניתן לראות מעגלים מודפסים, שאכן מודפסים לראשונה בתלת ממד, אותן יצרה חברת Nano Dimension. המגוון גדול ונראה כי לכל צורך, יינתן כאן המענה המתאים.

צמיחה של שני מיליארד דולר בשנה

גיא יאיר, מנהל הפעילות העסקית באירופה ואסיה ב-STRATASYS הוא זה שפותח את ההרצאות המקצועיות של היום. "תעשיית התלת ממד גדלה כל שנה ב-2 מיליארד דולר והשוק משגשג. יצרנים חדשים, גם בפלסטיק וגם במתכת, נכנסים לתעשייה. העלייה בשימוש לא פוסחת גם על חברות חומרי הגלם ולצידן, חברות הזנק בעולמות התוכנה, ה-Topology optimization, ניהול מרחב ההדפסה ועוד, המציעות פיתוחים ייחודיים.

מגמה נוספת שרואים בשנתיים אחרונות היא הדרישה ההולכת וגוברת לעיצובים ראליסטיים. הדבר יצר כניסה מוגברת של מעצבים לתחום, ולא רק מהנדסים. המעצבים הורגלו לעבוד בשלבי הפיתוח בעולם הדו-ממד והמעבר להדפסת דגמים ריאליסטים בתלת ממד נעשה מתוך הבנה כי יכולת זו משפרת את היתרון התחרותי ואת זמן הכניסה לשוק".

חדשנות בתחום החומרים

זהבית רייזן – סמנכ"לית חטיבת החומרים ב-STRATASYS באירופה ואסיה סיפרה על החידושים בתחום.

בתחום Product Realism– לאחרונה השיקה החברה את סדרת ה-J800 שמאפשרת עבודה עם 7 חומרים בו זמנית, בניגוד ל-6 הקיימים בגרסה הקודמת וע"י כך לייצר מגוון רחב אף יותר של חומרים בהדפסה אחת. למדפסות אלו הושקו שני חומרים חדשים – Vero UltraClear (תמונה 2). חומר דו-קומפננטי המאפשר שקיפות משופרת גם בחלקים עבים (86% מעבר אור בעובי של 6 מ"מ), וה-VeroDraftGrey – חומר זול משמעותית להדפסת שלבי הקונספט הראשוני, עם מהירות הדפסה גבוהה פי 2 הודות לעבודה עם עובי שכבה של 55 מיקרון במקום 22 מיקרון. גם הצבע האדום והכחול שופרו לקבלת ריאליזם ברמה הגבוהה ביותר, ואם דיברנו ריאליזם – עכשיו מדפסות ה-J תואמות פנטון עם יכולת להגדיר תוכנתית מס' צבע המוגדר לפי הסרגל של אחת מענקיות הצבע בעולם.

בתחום ה-FDM פגשנו את ה-DIRAN, ניילון מחוזק מינרלים המאפשר עמידות מכאנית לתנאים בריצפת הייצור, ABS-ESD7 – ABS אנטי סטטי לתעשיית האלקטרוניקה (תמונה 3) ואת ה-ANTERO 840CN03 מבוסס PEKK, עם עמידות כימית יוצאת דופן, עמידות תרמית ותכונות מכאניות מרשימות – עכשיו גם בגרסה אנטי סטטית.

תמונה 3: ABS-ESD7 – ABS משולב צינוריות פחמן המקנות לחומר הולכה ומונעות מצבים הצטברות חשמל סטטי.
משקיעים בפיתוח

"בשנה הקרובה נרחיב יכולות גם ב-SLA, HSS טכנולוגיות הדפסה שייתווספו לסל המוצרים שלנו וכך נהיה החברה היחידה בשוק עם היצע המכונות הרחב ביותר בתעשייה. אנחנו משקיעים הרבה בפיתוח בהשוואה למתחרינו: 90 מיליון דולר בשנה, מתוך מחזור של 650 מיליון. השנה אנחנו חוגגים 40 לחברה וזו גאווה גדולה לכולנו כישראלים. מאחורי STRATASYS 140,000 התקנות והיד עוד נטויה".

לצד ההשקעה בפיתוח משקיעה החברה הרבה גם בישראל. השקעה באקדמיה הישראלית, השקעה ועידוד סטודנטים לתחום וכן השקעה בחברות הזנק. "אנחנו רואים בארץ קרקע טובה להשקעות. השוק כאן תובעני, משכיל, וניתן ללמוד ממנו ולהתפתח. זה אחד היתרונות שלנו, כחברה ישראלית", מסכם גיא.

השמיים הם הגבול

מנהל את חטיבת התעופה בארה"ב המתמחה ב-FDM ואפליקציות הנדסיות, Scott Sevcik, הציג מגוון יישומים מעולם התחבורה והתעופה בהם באים ליידי ביטוי היכולות ההנדסיות הגבוהות של החומרים. ביניהם ניתן למנות את: Ford, SOLAXIS, DASSAULT FALCON ואחרים.

סקוט הציג את Airbus עם דוגמא לתהליך הטבעי שקורה באימוץ טכנולוגיות חדשות. Airbus שהתחילה לפני כשש שנים עם חלק מודפס אחד – כיום מייצרת החברה עשרות אלפי חלקים בהדפסת תלת מימד עבור ה-A350 XWB

נציג מחברת אינטל מאשר מהקהל – "גם אנחנו התחלנו בקטן, כאשר רק אני ידעתי לשרטט. היום כל מהנדס מכיר את הטכנולוגיה ואנחנו מייצרים 6000 חלקים בשנה – כאשר היישומים הם בעיקר לחדרים הנקיים שלנו".

גם בעולם הרכב אנחנו פוגשים אימוץ של הטכנולוגיה עם חברת Siemens שמדפיסה חלקים סופיים לליין הרכבות שלה דוגמת הפגוש הקדמי, ידית הנהג, מחברים לטעינת USB ועוד.

למעלה: פגוש מודפס במדפסת Fortus900 של Stratasys. מאפשר הדפסת יח' פר דרישה ללא צורך בהחזקת מלאי ושטח המתורגמים לעלויות גבוהות. למטה: רכיב מושב לצוות מטוס ה A310 – החלק הראשון שהדפיסה חברת AIRBUS במטוסים, ב-2013. כיום מודפסים ב AIRBUS עשרות אלפי חלקים מוטסים
מדפיסים גם במתכת

את היום חתמה ההרצאה של רוני עדן – מנהלת הטכנולוגיות של תחום התלת ממד ב-SU-PAD על הפתרון הייחודי של חברת Desktop Metal שהוקמה על מנת להנגיש את עולם הדפסת המתכת למתכנן הממוצע. תעשיית התלת ממד מתכת קיימת כבר משנות השמונים בדומה לתעשיית התלת ממד הפולימרית, אך כתוצאה מהמורכבות הגדולה והעלויות הכרוכות בתפעול המדפסות הללו היא (באופן מובן) לא אומצה ע"י רוב החברות שהמשיכו לייצר בטכנולוגיות המסורתיות. הפתרון האלגנטי של חברת Desktop Metal מפשט משמעותית את התהליך ומאפשר הדפסה בסביבה כמעט משרדית ובתפעול מינימלי.

ההרצאה כללה מגוון של מקרי לקוח שהמעניין ביניהם היה הדפסת תבנית עם תעלות קירור תואמות גיאומטריה (conformal cooling) לפייה למשאף אסטמה (תמונה 4). השימוש בתלת ממד הוא זה המאפשר לייצר תכן ייעודי ולהדפיס את התבנית עם תעלות הקירור הנ"ל כיח' אחת, מה שמאפשר איכות מוצר גבוהה יותר, קיצור זמן המחזור וכתוצאה מכך – עד 40% עליה בתפוקה. עלות האינסרט מאות דולרים בודדים ומשקפת כ-80% חיסכון אל מול טכנולוגיות אחרות.

כיום חברת Desktop Metal נמצאת בשלבי בדיקות אחרונים של פלטפורמת ה-Production שלה באמצעותה תישבר תקרת הזכוכית של עולם הייצור בתלת ממד, שעד עכשיו מדבר על כמויות חלקים של מאות/אלפים בודדים. אופק חדש של הדפסות בנפחי הייצור והעלויות שאנחנו מכירים מעולם הייצור הקונבנציונלי ייפתח בפנינו.
המעבר לייצור המוני בתלת ממד יאפשר למתכננים להתמקד סוף סוף בדרישות המוצר ולא במגבלות של טכנולוגיית הייצור וע"י כך לשפר ולייעל משמעותית את תפקוד המוצר הסופי.

תמונה 4: אינסרט מודפס לתבנית עם תעלות קירור תואמות גיאומטריה מפלדת H13. עלייה של כ 40% בתפוקה

למידע נוסף:

SU-PAD, רוני עדן, 052-826-7732, [email protected]