רשמים וחוויות מתערוכת Chinaplas 2023 / עפר שורק

התערוכה במשכנה החדש הוגדרה כהצלחה ונראה כי היא הולכת ותופסת את מקומה כתערוכה המובילה בתעשיית הפלסטיק העולמית

Chinaplas 2023, שנזן.

סוּן דְזְה, המצביא הסיני שכתב לפני 2,500 שנה את הספר 'אמנות המלחמה' קבע ש"להזדמנויות יש נטייה להתרבות ככל שהן מנוצלות". הוא לא הסביר אם יש להן נטייה הפוכה – להתאדות ככל שהן מתפספסות, אבל הוא בהחלט היה מומחה גדול בניצול הזדמנויות. 

מהרגע שאח שלי, גיא, הציע שניסע לתערוכת Chinaplas בשנזן, רק חיפשתי תירוצים לא לנסוע: נזכרנו מאוחר מדי, לא נספיק לסדר ויזה לסין, מי יודע אם הם באמת התגברו על הקורונה? למי יש כוח עוד פעם למטושים באף? וכדומה. אבל שום דבר לא עזר. סוכנת הנסיעות סידרה לנו ויזה במסלול מהיר, מצאה לנו טיסה ישירה להונג-קונג, והבנתי שנגמרו לי התירוצים. נוסעים לראות את קצב ההתאוששות של הסינים ותעשיית הפלסטיק והגומי הגדולה בעולם!

אחרי עשר שעות טיסה במטוס ו-13 דקות טיסה ברכבת מהירה לשנזן, כבר היינו במרכז התערוכות החדש. חצי שעה של סיור ראשוני בתערוכה כבר הספיקה לי כדי להבין שהתערוכה הזאת היא חובה לכל מי שרוצה להיות מעורב בחזית של ענף הפלסטיקה והגומי – בלי תירוצים.

תערוכת ה-K בהשוואה ל- Chinaplas במספרים

מרכז התערוכות של שנזן, שנחנך בסוף 2019 כולל 20 אולמות מקורים שמשתרעים על שטח של 400 אלף מטרים רבועים. לשם השוואה, מרכז התערוכות בדיסלדורף, שמארח את תערוכת ה-K כולל 260 אלף מ"ר. אם תרצו להמשיך מעט עם ההשוואות: בתערוכת ה-K 2022 שנמשכה שמונה ימים ביקרו 176 אלף אנשי מקצוע אצל 3,037 מציגים. ב-Chinaplas, שארכה בסך הכל ארבעה ימים תזזיתיים ביותר, ביקרו למעלה מ-248 אלף איש אצל 3,900 מציגים. ברמה היומית, מדובר בנחיל עצום של כ-70 אלף איש שמתרוצצים בין 1,500 ספקי חומרי גלם ו-3,000 יצרני ציוד בתחושה קולקטיבית שחייבים לאושש את ענף הפלסטיק והגומי העולמי המדשדש במאמץ משותף של חדשנות, קיימות, יצירתיות ויצר ההישרדות החזק שמאפיין את התעשיין הסיני כבר אלפי שנים. 

נתון אחד בו תערוכת ה-K מנצחת היא אחוז המבקרים הזרים: בעוד שב-K עמד הנתון על 70% מבקרים מחוץ לגבולות גרמניה שהגיעו מ-157 מדינות בעולם, ב-Chinaplas אחוז הזרים התקשה לעבור את ה-10%, אבל ההרגשה הייתה שבשנה הבאה, כשהתערוכה תיערך בשנחאי המצב ישתנה לחלוטין.

Chinaplas 2023, שנזן.

מקומה של סין בתעשיית הפלסטיק העולמית

נציג כאן כמה מספרים, די מדהימים, על פעילות ייצור הפלסטיק בסין: בשנת 2022, הייצור הכולל של מוצרי פלסטיק בסין היה 77.7 מיליון טון, ירידה של 4.3% בהשוואה ל-2021; גם ההכנסות והרווח של תעשיית מכונות הפלסטיק בסין ירדו ב-7% וב-11% בהתאמה לעומת השנה הקודמת. שולי הרווח נשארו 10%, נתון גבוה משיעור הרווח הכולל של תעשיית המכונות של 6% במהלך אותה תקופה. חלקה של סין מסך ייצור הפלסטיק בעולם הגיע ב-2021 ל-32%, בעוד שהייצור האירופאי הצטמק ל-57.2 מיליון טונות שמהווים 15% מהייצור העולמי השנתי. 

תמיכה ממשלתית חזקה לתעשיית הפלסטיק בסין

מבין המציגים בתערוכה השנה, יותר מ-400 חברות סיניות זכו בתואר "מפעלים מיוחדים, ייחודיים וחדשניים", ויותר מ-100 מהם זכו להיכלל בקטגוריה של מפעלי "ענק קטן" (Little Giant) לאומיים, קטגוריות שמעניקות לזוכים בהן סיוע ממשלתי סיני בייצוא מחד ותיעדוף בזכייה בחוזים ומכרזים סיניים מאידך. זאת ועוד, סין מתכוונת עוד השנה להשלים מהלך הענקה של התואר הנכסף לכ-9,000 "ענקיות קטנות", חברות קטנות ובינוניות המתמחות במגזרים אסטרטגיים כמו ייצור מתקדם ומוליכים למחצה. הרווח התפעולי של החברות הללו הגיע ל-3.7 טריליון יואן (532 מיליארד דולר) בשנת 2021, עלייה של 31.5% משנה לשנה.

ששששש! נוסעים כאן…

אחד מהיישומים המשגשגים של תעשיית הפלסטיק הסינית הוא תעשיית הרכב החשמלית. בביקור בסין תוכלו להתפעל מהשקט היחסי ברחובות הערים, שקט שכל כולו תוצאה של מספר הרכבים והקטנועים החשמליים שבכביש. המכירות של רכבים חשמליים בסין גדלו ב-9.3% בהשוואה לשנה הקודמת; שיעור צריכת האנרגיה הנקייה – אנרגיית רוח, אנרגיה סולארית ואנרגיית מימן בסין עלה ליותר מ-25%; מגפת הקורונה הביאה איתה פיתוח מואץ של פתרונות אריזה ולוגיסטיקה לייעול של מסחר-מקוון (E-Commerce), אריזות נושמות לירקות טריים ותנופת צמיחה חסרת תקדים של מכשור רפואי חדשני. 

עליה פי 26 בצריכת ה-PE בסין תוך שלושה עשורים

בשנת 1990, הצריכה לנפש של PE, הפולימר הנמכר ביותר העולם, בכלכלות המתפתחות – ללא סין, הייתה סביב 2 ק"ג לעומת 1 ק"ג לנפש בסין. עם השנים פתחה סין פער משמעותי מול המדינות המתפתחות וב-2022, צריכת ה-PE לנפש הגיעה ל-26 ק"ג בהשוואה ל-8 ק"ג לנפש בשאר המדינות. מדובר בצמיחה שנתית מסחררת של 11% מדי שנה בצריכת PE בסין בין השנים 2000 ל-2022. 

אם נתרגם את המספרים האלה למיליוני טונות, אוכלוסייה של 5.26 מיליארד בשאר העולם "המתפתח" צרכה 39.7 מיליון טון של PE בשנת 2022, בשעה שאוכלוסייה של 1.45 מיליארד "בלבד" בסין צרכה 38.3 מיליון טון. 

למרות זאת, בכלכלות המפותחות במערב עולה צריכת ה-PE בהשוואה לסין ומוערכת ב-32 ק"ג לנפש. אוכלוסייה מערבית של 1.14 מיליארד איש צורכת 37.5 מיליון טונות PE בשנה.

מתכוננים לתערוכה הבאה

למי שלא קובע מראש עשרות פגישות עם ספקים קיימים ופוטנציאליים, מציעים מארגני התערוכה לבחור באחד מארבעה מסלולים לפי נושאי-על – כל אחד והתחום בענף שמעניין אותו: 

  1. מסלול הפליטה הפחמנית הכפולה: מתייחס ליעד שקבע לעצמה סין לעצור את הגידול בפליטות הפחמניות לפני 2030 ולהגיע לכלכלה פחמנית ניטראלית עד 2060. במסלול זה ניתן היה להתרשם מטכנולוגיות מחזור מתקדמות, מגוון חומרים פלסטיים ממוחזרים וביו-פולימרים ומקורות מתחדשים.  
  2. מסלול המקצוענות, הדיוק, ההתמחות והחדשנות: מסלול זה הציג את המהפכה שעברה תעשיית הפלסטיק והגומי הסינית בעשור האחרון. המשתתפים בו התרשמו ממלוא הפוטנציאל של החברות שמובילות את הענף בסין. 
  3. מסלול הטרנספורמציה הדיגיטלית: מסלול ששם דגש על יצרני הציוד בתערוכה שמובילים את המהפך הדיגיטלי בענף. 
  4. מסלול הבריאות והציוד הרפואי: מסלול שהתמקד בהתפתחות התעשייה בשעה שהתבקשה לספק את צרכי הציוד והמיגון הרפואי של עולם שהתמודד עם מגפת הקורונה. החל מחומרי גלם רפואיים, מערכות ייצור אוטומטיות ללא מגע אדם, מערכות בקרה מתקדמות וחלקים ומארזים למכשור רפואי, תרופות וחיסונים.   

אם עוד לא הבנתם, Chinaplas 2024 תהיה תערוכת הפלסטיקה והגומי המובילה בעולם. היא תתקיים ב-23-26 באפריל במרכז התערוכות והכנסים הלאומי, Hongqiao, שבשנחאי ובוודאי תשבור שיאים נוספים. לטובת המבקרים העתידיים צירפנו כאן קישור לטבלה שכוללת דוגמא חלקית למסלולים המומלצים מטעם המארגנים. אפשר בהחלט לנצל אותה כדי לתכנן את ביקורכם הבא.

בתמונה: עפר שורק, סורפול.