אוורירי אך קשיח: על היתרונות שבפוליסטירן מוקצף

פוליסטירן מוקצף קיים בשוק כבר עשרות שנים, ומסיבה טובה. יכולות הבידוד שלו, המשקל הנמוך, היציבות והעמידות הופכות אותו לבחירה פופולרית עבור מגוון של יישומים 

תמונה 1: פוליסטירן מוקצף, למגוון שימושים, לצרכי בנייה, בידוד ואריזה.

איזה חומר הינו קל משקל, בעל יכולות תרמיות מעולות, ומחיר ללא מתחרים? התשובה היא אוויר. אוויר, כמובן, לא נמכר כחומר גלם, אך פולימר שמאחד את כל התכונות הללו ועוד הינו פוליסטירן מוקצף (EPS – Expandable PolyStyrene), אשר בנוי מ-98% אוויר. 

ל-EPS ביקוש רב במגוון רחב של שימושים. בין החברות שמספקות אותו לארץ היא Supreme ההודית, מהמובילות בעולם לתחום הפוליסטירן. היא מספקת לארץ מגוון פתרונות מבוססי PS ובניהם גם EPS, במחירים נוחים, הן כחומר גלם והן לוחות המשווקים תחת השם המסחרי INSUBOARD. 

למה דווקא פוליסטירן מוקצף? 

כחומר בעל צפיפות נמוכה ומשקל נמוך, EPS שימושי ביותר בענף הבנייה וניתן להתקין אותו בקירות, גגות, ורצפות. תכונות הבידוד של החומר מונעות העברה של אנרגיית חום לתוך ומחוץ הבניין, ויוצרות סביבת מחייה נוחה ונעימה. המבנה של הפולימר מורכב מתאים סגורים לחלוטין, בין 0.1 ל-0.5 מ"מ. האוויר הכלוא בתוך התאים מהווה שכבה מבודדת. שכבת התאים מהווה בידוד לא רק מחום, אלא גם ממים ולחות, דבר המונע היווצרות ריקבון, עובש וטחב. יכולות הציפה של הפולימר הופכות אותו לשימושי במתקנים ימיים וכאיטום לסירות. לחומר יציבות ממדית לאורך זמן, גם בחשיפה לשינויים בטמפרטורה או לחות. הוא עמיד בפני כימיקלים, שמנים וממיסים רבים ואינו מגיב עם חומרים נפוצים, מה שהופך אותו לאמין במיוחד. פתרונות מסויימים מתאימים גם לשימוש בתעשיית המזון. 

היציבות של EPS והעמידות שלו לנגיפה, שמאפשרים לו לשמור על צורתו ושלמותו המבנית גם תחת עומסים כבדים, הופכים אותו לחומר מצויין כאשר צריך לשמור על המוצר ולמנוע שבר, בין אם זה בענף האריזה או הרכב. עיבוד הלוחות או הבלוקים המוגמרים קל לביצוע וניתן לחתוך אותם לצורה הרצויה בהתאם לצרכי הלקוח. מגוון השימושים שלו הוא למעשה מיתרונותיו הגדולים של הפולימר. ניתן לשלב אותו גם עם חומרים אחרים ולשימושים ייחודיים. כך למשל משתמשים בו בצורות בטון מבודדות (ICU-) שבהן בטון מחוזק מבודד על ידי שימוש בפאנלים של EPS שנשארים במקומם כמצע חיצוני קבוע לקירות. 

 תוך שנה, Supreme מכפילה את כושר ייצור ה-EPS וה-PS 

את מוצרי חברת Supreme בארץ מייצגת KASA הישראלית שהוקמה בשותפות חברת SJD (ספיר-יעקובי-דוידס) וכפרית. לחברה ההודית מתקני ייצור חדישים, בניהם מתקן בלעדי לייצור EPS, מהם היא מספקת חומרים ללמעלה מ-100 מדינות. בשנה האחרונה הכפילה Supreme את כושר הייצור שלה, ואף נכנסה לייצור של ABS. החברה מכירה בחשיבות השוק הישראלי ונציגיה אף הגיעו לביקור לקוחות בישראל לפני מספר חודשים. אוויר לבדו הוא אולי אינו הפתרון האולטמטיבי לצורכי בנייה, אריזות ובידוד, אבל EPS מצליח לכלוא אותו בצורה מיטבית ומאפשר לנו להנות מיתרונותיו הרבים. 

למידע נוסף:
KASA, אילן אשכנזי, [email protected] ,054-464-7801