מה מסתתר מאחורי הצבע הלבן?

טיטניום דו חמצני הוא אחד המינרלים החשובים ביותר בתעשיית הצבע ומשמש לייצור נרחב של תרכיזים לבנים. מעבר לכך, הוא מקנה לפלסטיק עוד שלל תכונות מעולות כגון עמידות תרמית, עמידות בקרינת UV ובתנאי סביבה חיצוניים

מי שנכח בשיעורי האופטיקה בתיכון, בוודאי זוכר כי כאשר מפרקים את האור הלבן למרכיביו על ידי מנסרה, מקבלים את שלל צבעי הקשת. מי שינסה לפרק את הצבען הלבן למרכיביו, רוב הסיכויים שיקבל טיטניום וחמצן, המרכיבים את אחד הצבענים הלבנים הנפוצים ביותר בתעשייה – TiO2, טיטניום דו חמצני. כמה נפוץ? ייצורו השנתי העולמי נאמד בכארבעה מיליון טונות.

מי אתה, טיטניום דו חמצני?

מדובר במינרל אבקתי חסר ריח וטעם. יכולות הצביעה שלו גבוהות מאוד ומספיק קמצוץ קטן ממנו על מנת להשיג גוון לבן אטום ומבריק. הוא אדיש לרוב הכימיקלים ואינו מגיב עם חומצות ובסיסים, בעל עמידות תרמית מעולה ומשמש כמבודד חשמלי מצוין. 

שימושיו רבים והוא נמצא ביישומים בתעשיות מגוונות: בנייה, רכב, ציפויים תעשייתיים, מוצרי טואלטיקה ותכשירים להגנה מפני השמש. הוא משמש כציפוי לקרמיקה (Glaze), מלאן לבן בתעשיית ייצור הנייר, זרז בתגובות כימיות שונות, כולל חמצון של תרכובות אורגניות או בייצור של גז מימן. ניתן למצוא אותו גם במשתלים רפואיים כמו שתלים דנטליים, משתלי ברך וירך וכן במארז של קוצב לב.

תמונה 1: טיטניום דו חמצני, מאבקה לתרכיז של חברת EuroPlas.
תרומתו של ה-TiO2 לתעשיית הפלסטיק

כמובן שטיטניום דו חמצני תופס גם מקום משמעותי בתעשיית הפלסטיק. מעבר להיותו צבען לבן, הוא מקנה לפלסטיק עמידות תרמית גבוהה. בהיותו אבקתי, הוא מקדם נוקליאציה ויצירת גבישים בחומר. הגבישיות הגבוהה מקנה לפלסטיק עמידות וחוזק, כולל עמידות בטמפרטורות גבוהות.

חלקיקי האבקה של טיטניום דו חמצני מפזרים את האור בכל הכיוונים, מצמצמים את חדירת קרני ה-UV לחומר, ומקנים לו מקדם פיזור גבוה. הדבר מאפשר עמידות גבוהה ל-UV ולתנאי סביבה חיצוניים, לצד מראה אחיד וחלק. קרינת ה-UV שכן מצליחה לחדור לחומר, נבלעת ע"י ה-TiO2. כך נמנע נזק לשרשראות הפולימר ולירידה בתכונות המכאניות שלו. 

כמו כן, הוא משמש כחסם ללחות ומונע חדירתה לתוך הפלסטיק, וכך העמידות בפגעי מזג האוויר עולה. כמובן שהוא משמש גם כמלאן, לא רק כצבען ובהיותו מלאן הוא מקנה למוצר חוזק, קושי ועמידות בנגיפה.

חשיבותו של ספק צבעים אמין

חברת EuroPlas הינה יצרנית הגיר המובילה בעולם. בנוסף היא מייצרת תוספים ותרכיזי צבע מגוונים, כולל צבעים לבנים המבוססים על טיטניום דו חמצני. ספקי צבע לא חסרים בתעשייה, אולם על מנת ליהנות ממוצר איכותי והדיר בתכונותיו, כדאי להקפיד לבחור ספק אשר משתמש בחומרי גלם איכותיים כנשאים לתרכיזים, בעל יכולות התאמה אישית ללקוח. כמובן שגם התמחיר הוא פקטור משמעותי, וכדאי לבחור ספק אשר מאפשר יחס עלות תועלת מיטבי. גורם חשוב נוסף הוא התמיכה הטכנית והקשבה לרצונות הלקוח. זאת עושה EuroPlas בעזרת קשר ישיר או בעזרת הנציגויות הפרושות ברחבי העולם.

למידע נוסף,
KASA, אילן אשכנזי, [email protected] ,054-464-7801