פולירם מציעה סל פתרונות ממשפחת Polytron המבוסס גם על חומרים ממוחזרים לתעשיית הרכבים החשמליים

שיטת הייצור הייחודית של החברה מאפשרת העמסה של אחוז גבוה של חומר ממוחזר תוך שמירה על איכות גבוהה של חומר הגלם המשוריין בסיבים ארוכים – LGF

כל מי שמבלה בנסיעות בכבישי ארצנו, שם לב בוודאי, לעלייה המשמעותית בכמות הרכבים ההיברידיים והחשמליים שהוא פוגש. טסלה אומנם הייתה מובילה ופורצת דרך, אבל יש עוד מותגים רבים שהולכים ותופסים מקום בנתיב לידנו. עם המעבר לרכבים ללא מנוע בעירה פנימית, ניתן להחליף בצורה קלה יותר חלקי מתכת בחלקי פלסטיק קלים, אשר מסייעים להגדיל את מרחק הנסיעה לפני שעולה הצורך להטעין את המכונית. 

סל מוצרי Polytron מספק פתרונות עבור תעשיית הרכב המבוססים על פוליפרופילן וכוללים סיבי זכוכית ארוכים, LGF. המעבר לרכבים חשמליים מגדיל את מספר החלקים שניתן לייצר ממשפחת מוצרים זו, גם בסביבת הרכב וגם מתחת למנוע. בנוסף, עם התהדקות הרגולציות הסביבתיות, בעיקר באירופה, פיתחו בפולירם גם פתרונות המבוססים על פוליפרופילן ממוחזר, לאחר שימוש צרכני (PCR).

מגוון פתרונות ממוחזרים לתעשיית הרכב

הפתרונות בתחום החומרים הממוחזרים כוללים מספר מוצרים:

  • עבור יישומים חיצוניים שאינם דורשים אחוזים נמוכים של פליטות VOC, פולירם מציעה את Polytron P30B01R המכיל 30% סיבים ארוכים וניתן לשימוש ישירות במכונת ההזרקה כפי שהוא. ניתן לקבלו מותאם אישית באחוזים שונים של שיריון סיבים, וכן כתרכיז Polytron P60B11-S המכיל PP ממוחזר ו-60% LGF. מוצרים אלו משולבים בפגוש הרכב וחלקים חיצוניים נוספים. בדיקות הראו כי ייצור עם אחוזים עולים של PP ממוחזר (עד 50%) כמעט ואינו פוגע בתכונות המכאניות של המוצר הסופי ומעיד על איכותו הגבוהה של החומר הממוחזר.
  • עבור יישומים בחלל הרכב, כמו לדוגמה החלקים הפנימיים של הדלת, מכלול השליטה בחלונות ועוד, ניתן לקבל מוצרי Polytron LE (Low Emission), כמו לדוגמה: Polytron P40B01-LE-R15 המשלב 40% LGF ו-15% R-PP. 
  • בנוסף, עבור חלקים הדורשים עמידות בנגיפה כמו קונסולת הרכב, מציעה פולירם תרכובים עם 20% ו-30% סיבי זכוכית ארוכים בעלי עמידות גבוהה בנגיפה.

כל החומרים הממוחזרים מגיעים ממקור אחיד וקבוע בלבד, מפסולת של פקקים, מכסים, אריזות, מכלים ומוצרי מדיקל. ספקי חומר הגלם הממוחזר נבדקים ומאושרים על ידי פולירם ומצטיינים באיכותם והדירותם כמתבקש מהרגולציות המחמירות בתעשיית הרכב.

תמונה 1: חלקים שונים העשויים מ-Polytron הנמצאים בחלל הרכב.
יתרונם של סיבי הזכוכית הארוכים – כלכלית וגם סביבתית

סיבי הזכוכית הארוכים ב-Polytron מקנים לפוליפרופילן תכונות מכאניות מעולות אשר יכולות להחליף מוצרים העשויים מניילון המשוריין ב-30% סיבים קצרים ואפילו מאלומיניום במקרים מסויימים. היתרונות בהחלפת תרכובים מבוססי ניילון בתרכובים מבוססי פוליפרופילן ממוחזר משמעותיים במיוחד בהביט הקיימות. טביעת הרגל הפחמנית של PP ממוחזר הינה שליש מזו של PA. בנוסף, השימוש ב-PP מקטין את משקל החלקים עקב הבדלי הצפיפות המשקלית בינו ובין ניילון. 

השיריון בסיבים ארוכים מקנה שורה של יתרונות: הקטנת משקל החלק, דיקוק עובי דופן המוצר מ-2 מ"מ ל-1.4 מ"מ בלבד, יציבות ממדית, יכולות שיכוך קול ועמידות בזחילה. העמידות התרמית גם היא משתפרת והחלקים יכולים לעמוד בטמפרטורה של 150 מעלות למשך 1000 שעות, עובדה המאפשרת לשלב חלקים אלו תחת מכסה המנוע. 

תמונה 2: תצלום מקרוב של חומרי Polytron העשויים מ-PP בתוספת LGF בשיטת ייצור ייחודית לפולירם
שיטת ייצור ייחודית

את תרכוב ה-PP המשוריין מייצרים בפולירם בשיטה ייחודית המאחדת את שתי השיטות הנפוצות בתעשייה: פולטרוזיה (Pultrusion) בטמפרטורה גבוהה ולאחר מכן ציפוי. שיטה זו מאפשרת גמישות ייצור, יכולת העמסה גבוהה של תוספים או חומרים ממוחזרים ובעיקר תרכובים ברמת איכות גבוהה במיוחד.

בתהליך הפולטרוזיה עובדים עם חומרים בזרימות (MFI) גבוהות. חומר הגלם הממוחזר בד"כ עם זרימות נמוכות ולכן משלבים אותו בציפוי. ניתן לשלב בשכבה זו תוספים נוספים כגון: צבעים, תוספי FR וכל חומר שהוא בעל זרימות נמוכות או רגיש לטמפרטורה גבוהה. 

מוצרים מותאמים ללקוח תוך הסתכלות על מגמות עתידיות בתעשיית הרכב

בפולירם מאפשרים ייצור חומרי Polytron עם תכונות, תוספים, אחוז חומר גלם ממוחזר וסיבים ארוכים בהתאם ליישום הסופי של הלקוח. התחזית לשנת 2025 היא שמשקל הפוליפרופילן המשוריין ב-LGF יילך ויגדל. ברכב חשמלי מתקדם מדובר על כ-10-12 ק"ג של פוליפרופילן עם סיבים ארוכים. כל אלו ימשיכו למצב את פולירם כספקית חומרי גלם חדשנית ומובילה בתעשיית הרכב, עם סל פתרונות המתאים לא רק למגוון יישומים, אלא גם לרגולציות בתחום הקיימות המשפיעות על כל תחום בחיינו.

למידע נוסף:
פולירם, עמית קורן, [email protected]