לחשב מסלול מחדש: כיצד Covid-19 משנה את שרשרת האספקה העולמית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

זמן האספקה התארך והשוק מתאפיין בשינויים חדים ובלתי צפויים. מהי הדרך הנכונה להיערך למצב ולהמשיך לעבוד בעולם הגלובלי על אף מגבלות התקופה?

המגפה יצרה אתגרים בתהליכי היצוא העולמיים, ומקומן של ישראל וארצות הברית לא נפקד. הפגיעה בשרשרת האספקה הדגישה את התלות של יצרנים בספקים, ושל קמעונאים ביצרנים. נפגשנו עם הדס וגידי כשר, מומחים לפיתוח עסקי ולוגיסטי בארה”ב, כדי לשמוע על האופן בו מתנהלת שרשרת האספקה בעידן הקורונה.
שינויים בשרשרת האספקה
בחודשים האחרונים חלו שינויים רבים בשרשרת האספקה של B2B. גידי והדס מונים 3 שינויים מרכזיים:
  • זמן האספקה התארך והתייקר, ולפעמים אפילו הוכפל.
  • רמות מלאי מינימליות כחלק מ-just in time ושינויים חדים בביקוש דורשים תגובה מהירה.
  • התלות באקוסיסטם גדלה.
שינויים שהתבשלו על אש נמוכה הגיעו לנקודת רתיחה
מדובר במגמה שהתחזקה בעקבות המגפה. אם ניקח לדוגמא את תחום הפלסטיק, נבחין בשני מאפיינים עיקריים המשפיעים על  שרשרת האספקה:
  • הנפח – מוצרי פלסטיק הם מוצרים נפחיים ולכן עלויות השילוח גבוהות.
  • הגורם העונתי – תעשיית הפלסטיק, בחלקה, כוללת מוצרים עונתיים – החל מריהוט חוץ לקיץ, דרך מוצרים לחגים ועוד. בהזמנת מוצר עונתי, מזמינים כמות מסוימת, ובמקרה הצורך מזמינים תוספת. כשתהליך השילוח אורך זמן רב, קשה להוסיף שילוח נוסף במהלך העונה.
“השינויים  מדגישים שלא ניתן לסמוך על קווי אספקה ארוכים” אומרת הדס. “חברות יצטרכו להחזיק מלאי קרוב ללקוח לאספקה מיידית, ובמקרים מסוימים אפילו לייצר או להרכיב גם במדינת היעד. למשל, מוצרים נפחיים אפשר לשלוח בבאלקים בעלות זולה יותר ולהשלים את פעולת האריזה במדינת היעד. מוצרים עונתיים ניתן להחזיק מלאי קרוב ללקוח”.
המטרה: לשמור על השוק
הדס מדגישה כי “הפתרון האידיאלי הוא לא בהכרח זה שיקצר את שרשרת האספקה – אלא זה שיאפשר להשיג או לשמר את הלקוח. לא פשוט להשיג לקוחות בארצות הברית וכל לקוח הוא נכס שאסור לוותר עליו”. “בעשרות השנים האחרונות לא היה מצב של מדפים ריקים או של קווי יצור שנעצרו. כיום, מספר חודשים אחרי תחילת המגפה זה עדיין המצב. הטראומה הזו לא תשכח וכל יצרן ויצואן חייב להבין שזו תהיה שאלת המפתח בחידוש חוזה או השגת חוזה חדש. איך אתה מספק את הסחורה? איזה ביטחון אתה יכול לתת לי שאקבל את הסחורה?” “אנחנו חיים בעולם גלובלי, אבל הקורונה הדגישה את העובדה שלמרחק יש משמעות. למי שנמצא רחוק חשוב להכיר בעובדה הזו ולמזער אותה. לקוח בארה”ב רוצה לראות את האופרציה ולהרגיש ביטחון. הוא רוצה לדעת שיש לו טלפון מקומי זמין, לראות את המחסנים, את הפתרון הלוגיסטי ולדעת שיש אלטרנטיבות במקרה של קשיים. ישראלים רבים חושבים כי במידת הצורך הם יטיסו סחורה – אבל בעיני הלקוח האמריקאי זה לא פתרון מקובל”.
להתאים את הפתרון הנכון 
“יצרן ישראלי שרוצה לפתוח שוק בארה”ב צריך ראש גשר אומר גידי, ומסביר: “הוא זקוק ליכולות מסוימות בשוק המקומי, שיאפשרו לו לתת ללקוחות שירות מיידי”. פתיחת שוק בארה”ב, בטח בתקופה הזו, צריכה להיעשות מתוך חשיבת עומק.
  • איפה לפתוח שוק?
  • איזה בעלי תפקידים כדאי להעביר למדינת היעד (אם בכלל)?
  • איך נכנסים לשוק בהדרגה?
  • איך מתפתחים בשוק שאנחנו כבר פועלים בו?
“קיים כיום מנעד רחב של פתרונות, בהתאם לשוק בו פועלת החברה והמאפיינים שלה. לכל חברה, ישנם המהלכים הנכונים עבורה, בנקודת הזמן הרלוונטית. כעת, כשהשוק עובר שינוי – נוצרה הזדמנות לשחקנים חדשים להיכנס. חברה שתגיע מוכנה עם המענה הנכון – תזכה”.

גידי והדס כשר גרים בארצות הברית כ – 20 שנה ועוסקים בתהליכי פיתוח עסקי בארה”ב, ליווי בהרחבת שוק, לוגיסיטיקה והפצה בארה”ב. פועלים בענפי התעשיה, החקלאות וההייטק.

גידי והדס כשר
לאתר הבית – www.kay-group.com למידע נוסף ויצירת קשר – [email protected]
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin