משטחים ושילוח – החולייה האחרונה בשרשרת האספקה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

שינוע המוצר מהמפעל ללקוח הוא חלק בלתי נפרד משרשת האספקה של מוצר תעשייתי. וובינר בנושא סקר את סוגי המשטחים והצביע על המגמה למעבר למשטחים רב פעמיים

תמונה 1: המרלוג החדש של רמי לוי עם משטח הפלסטיק הצבעוני החדש. מקור: פלסגד.

וובינר שהתקיים מטעם התאחדות התעשיינים בנושא משטחים ושילוח. את המפגש ארגן הראל בן דוד, מנהל תחום פלסטיק וגומי בהתאחדות. נושא הוובינר מקבל משנה חשיבות בימים אלו, בהם צורות השיווק והמשלוח משתנות בעקבות משבר הקורונה. שינויים אלו גוררים חשיבה מחודשת על שרשרת האספקה על מנת להתאימה למצב החדש.

אריזות ומשטחים

אלי פינגולד, יועץ במכון הישראלי לאריזה, הצביע על מגמות נוכחיות ועתידיות בתחום. “80-90% מכלל האריזות מתניידות כיום על משטחים”, אומר אלי, “סוגי המשטחים רבים וביניהם ניתן למנות משטחים מעץ, פלסטיק, מתכת, קלקר, סיבית, קרטון, חלת דבש, no pallet, נגד החלקה, נגד נגיפה ומשטחים משולבי חומרים. את כולם ניתן למצוא כאן בישראל ואין צורך לחפש יצרנים רחוקים”.

“ניתן לחלק את המשטחים לשתי קבוצות: משטחים חד פעמיים ורב פעמיים. המשטחים החד פעמיים זולים יותר, ונמצאים בשימוש נרחב, כאשר הנפוץ מביניהם הוא משטח העץ. החיסרון הגדול במשטחים אלו הוא הנזק הסביבתי שהם גורמים והמודעות לנושא זה הולכת וגדלה”.

“משטחים רב פעמיים הם פתרון מקיים יותר. העלות הראשונית שלהם גבוהה אבל היא מתפרסת על פני מחזורי שימוש רבים. תעשיות הכימיה והמחצבים הן המשתמשים הגדולים בהם. הם נפוצים גם בשירותים לשוק המקומי (לדוגמא: קוקה-קולה, רשתות שיווק, צה”ל וכו’). המגמה הסביבתית, והרגולציה הנוכחית מניעה אותנו למעבר למשטחים אלו”.

משטחי פלסטיק רב פעמיים – פלסגד

בהמשך ישיר לדברי אלי, הציגה גברת נעמה קונין, מנהלת שיווק פלסגד, את הפתרונות למשטחים רב-פעמיים המיוצרים בחברה. “שוק האריזות (משטחים וארגזים) הרב-פעמים מגלגל כ-250 מיליארד דולר בשנה. 90% ממנו נשלט על ידי פתרונות קרטון ועץ שעמידותם מוגבלת. רק 2% מהמשטחים עשויים מפלסטיק ועל כן פוטנציאל הגידול שלנו בשוק זה עצום” (תמונה 2). למשטחי הפלסטיק מגוון יתרונות: הם היגייניים, מתאימים לסביבות סטריליות בתעשיית המזון והפארמה, עמידים לכימיקלים ולסביבה רטובה. עלותם הראשונית גדולה אך אורך החיים שלהם גבוה והם דורשים פחות תחזוקה”.

תמונה 2: פילוח השוק הגלובלי של אריזות לשימוש חוזר, משטחים וארגזים, לפי החומר ממנו עשוי הארגז. מקור: פלסגד.

“אנחנו מתקדמים לעולם ירוק יותר והחקיקה נוטה למשטחים רב-פעמים. משטחי פלסטיק תופסים שליש מהנפח של משטחי עץ מכיוון שתוכננו כך שניתן לערום אותם ביעילות. הדבר מפחית משמעותית על עלויות השינוע של משטחים ריקים מהלקוח חזרה למפעל”.

למשטח הפלסטיק ניתן להוסיף אפשרויות זיהוי ועקיבה חכמות, חיישני טמפרטורה ולחות והוספת אלמנטים גרפיים, תוספים נגר בקטריות וזיהומים ורצועות נגד החלקה, שאין במשטחים אחרים. ואכן, את משטחי החברה ניתן לראות בישראל אצל חברות מובילות כמו חברת קוקה-קולה ורשת רמי לוי (תמונה 1).

עגלות אוטונומיות – סופאד

לסיום, סיפר חיים זכרמן, מנהל תחום רובוטיקה בסו-פאד. על העגלות האוטונומיות של חברת MIR אותה הם מייצגים. עגלות אלו מאפשרות ניוד משטחים אוטונומי ובטיחותי ברחבי המפעל ללא הצורך בהקמת תשתית מסילות מורכבת ויקרה. “העולם נע לכיוון פתרונות אוטומטיים המייעלים את העבודה, מעלים את הפריון וחוסכים בעלויות. הדבר מאפשר לנתב את העובדים למשימות מורכבות יותר. ההשקעה הראשונית גבוהה אך החזר ההשקעה מהיר, עד שנתיים”.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin