בתוך שלוש שנים, עברה החברה לאתר חדש ויותר מהכפילה את כושר הייצור שלה. ויקה וגבי ברוך מספרים לנו איך עושים את זה, במיוחד בסיטואציה המאתגרת בדרום של השנה וחצי האחרונות
כשמסתכלים על חברת מתג פלסט במבט שטחי – מפעל בשדרות, עיר שבדרך כלל עולה לכותרות רק כשנשמעת אזעקה – קל להניח מה תמצאו שם: אתגרים ביטחוניים, קשיים בגיוס כוח אדם, חוסר ודאות יומיומית. אבל הסיפור האמיתי של מתג פלסט שונה לגמרי.
לפני כשלוש שנים, עמדו שמונה עשרה מכונות הזרקה במפעל הייצור של החברה, המתמחה במתן שירותי הזרקה כקבלן משנה למבחר תעשיות מובילות. היום, ניתן למנות יותר מארבעים מכונות, והיד עוד נטויה. אלו מאכלסות את המבנה החדש הגדול פי שלושה, אליו נכנסה החברה. תוכניות לאתר נוסף כבר על הפרק.
כיצד בונים אסטרטגיה עסקית נכונה?
צמיחה שכזו אינה מקרית. היא תוצאה של אסטרטגיות והחלטות עסקיות ותפעוליות נכונות. ביניהם נמנה אימוץ אוטומציה לכל עמדות העבודה במפעל, והשקעה בציוד חדש בתזמון הנכון, שיאפשר מענה מהיר לכל דרישת לקוח. החלטה נוספת שעשתה החברה היא החבירה ל-Haitian, ואימוץ מכונות Zhafir החשמליות שלה.
"היה לי ניסיון קודם עם מכונות אירופאיות, וברמה האישית היו לי חששות לסמוך על מכונה מהמזרח", משתף גבי ברוך, מנכ"ל החברה והבעלים. "נדרשה פה קפיצה באמונה, אולם אחרי בדיקה מעמיקה של הטכנולוגיה והשירות הבנתי שמכונה חשמלית מהמזרח מדויקת לפחות כמו הידראולית אירופאית. החלטה שהתגלתה בסוף כמשתלמת".
על הקו שבין זוגיות לעסק
מתג פלסט, שנוסדה על ידי ישה ברוך, פעילה בענף הפלסטיק מאז 1983 ומשרתת את תעשיות המדיקל, הביטחון, התחבורה, האלקטרוניקה, מוצרי הצריכה ועוד. בין לקוחותיה נמנים FLEX, Rivulis, Walmart, וחברות גדולות מהתעשייה הביטחונית. מאחורי החברה עומד הזוג ויקה וגבי. גבי, דור שני בעסק, מכיר כל פינה ברצפת הייצור ועבד במפעל עוד בחופשות בית הספר. ויקה, מהנדסת פלסטיקה בהכשרתה, ממלאת מספר תפקידי מפתח בחברה ומשלימה את בעלה בצורה מעוררת השתאות.
הדרך של החברה לא תמיד הייתה סלולה, והיא ידעה עליות ומורדות, במיוחד בתקופת הקורונה. "היום, כשאני מסתכל אחורה, אני מגיעה לתובנה שצריך להבין מה הלקוחות באמת מחפשים, לא מה הם אומרים שהם מחפשים", מסביר גבי. "בסופו של דבר לקוחות מחפשים זמינות שירות ואיכות". עדות לכך ניתן לראות באסטרטגיית של החברה לרכישה של ציוד, אותה כבר הזכרנו. "קבלן המשנה תמיד רוצה שהמכונות יהיו בתפוסה מלאה. אצל הלקוח זה הפוך, הוא תמיד רוצה שתהיה מכונה ספייר", מציין גבי. "המטרה שלנו היא לגדול. לכן אנחנו תמיד מזמינים ציוד חדש לפני שאנחנו מגיעים לקצה יכולות הייצור שלנו – ותמיד את הציוד הטוב ביותר".
החיפוש שהוביל למכונות Zhafir של Haitian
עם תכנון המעבר למפעל החדש, לפני כארבע שנים, נעשתה החלטה לעבור למכונות חשמליות קטנות ובינוניות, שזכו לטבילת אש רצינית: "הזרקנו עליהם הכול – ניילון, חומרים ממוחזרים, יישומים דקי דופן, מוצרים לבנים עם פוליש גבוה, ועוד. התוצאות היו מצוינות, ומאותו רגע בחרנו בהם פעמים נוספות כשעלה הצורך להצטייד במכונות חשמליות".
לאחרונה, רכשה החברה שש מכונות מדור החדש, דור 5, והתגובות חיוביות. "למכונות מדור 5 יש בקר חדש המקביל לבקר אירופאי – אינטואטיבי ויורד לפרטים", מסביר גבי. "אנחנו מזריקים עליהן מוצרים מורכבים במשקלים של עשירית גרם, עם טולרנסים צפופים, מהירויות של עד 350 מ"מ לשנייה ותבניות של ארבע מובלעות. זה לא מובן מאליו, לא כל מכונה יודעת לעשות דברים כאלה".
הקשרים בין ספק ולקוח
ואם נחזור אל הצמתים וההחלטות שמכתיבים את דרכה של חברה – בחירה בספק הנכון היא ללא ספק אחת מהם. "אנחנו מאד מרוצים מהעבודה שלנו עם אסף תעשיות – ספקית מכונות HAITIAN. הם תמיד זמינים, עומדים בזמנים, ונותנים שירות מצוין", משתף גבי. "מעבר למכונות ההזרקה, הם מוכרים לנו גם לא מעט ציוד היקפי, כגון רובוטים קרטזיים של HAITIAN, מייבשי חלת דבש של VISMEC, מגרסות, ולאחרונה אף מחממי תבניות. אנו מאד מרוצים מהעבודה איתם ומקווים להמשיך בשיתוף הפעולה לשנים רבות".
אנשים, מכונות והאתגרים שביניהם
כמובן, קשה לדבר על חברה שמגיעה משדרות, בלי להזכיר את המצב שבו כולנו נמצאים בו היום. כשנשאל לגבי הקשיים בגיוס כוח אדם ושמירה על רציפות תפקודית לאחר ה-7 באוקטובר, גבי לא התרגש: "תמיד יש אתגרים. המשברים הם חלק אינטגרלי מהעשייה. ברור שהמיקום הגיאוגרפי מאתגר, אבל אנחנו מסתדרים". למעשה, אם מותחים קו מגמה מלפני השביעי באוקטובר ולאחריו, לשמחתנו רואים שמתג פלסט חוותה עלייה בכל הפרמטרים. "חזרנו לעבוד יחסית מהר, ולמזלנו לא סבלנו אבדות בנפש. הלקוחות שלנו מחו"ל התחשבו במצב, ואנחנו מודים להם על הסובלנות".