תקינה עולמית למגע עם מזון / קורנית שלוסמן בלשה

שילוב חומרים ממוחזרים באריזות למזון בעייתי מבחינה רגולטורית. אולם ברור לנו שכלכלה מעגלית אמיתית לא תוכל להתקיים ללא שילוב זה. לפניכם התנאים המאפשרים בכל זאת שילוב חומר ממוחזר באריזות מזון

אריזות מזון מהוות חלק משמעותי מסך פסולת הפלסטיק. על כן, כלכלה מעגלית אמיתית לא יכולה להתקיים ללא השתלבותן בתהליכי המיחזור. אולם הרגולציה מקשה על שימוש בחומר ממוחזר באריזות הבאות במגע עם מזון ואינה מתפשרת על בטיחות האריזה.

איך בכל זאת ניתן לשלב חומר ממוחזר באריזות למזון?

לפי הרגולציה באירופה, פלסטיק לאחר שימוש, בין אם מקורו ביישומי מזון ובין אם לאו, אינו עומד עוד בדרישות התקן למגע עם מזון – EC 10/2011 מאחר וייתכן שזוהם בחומרים אחרים. זאת למעט שלוש חריגות:

  1. פחת מתהליך ייצור, העושה שימוש בחומר המאושר למגע עם מזון על פי EC 10/2011 ותואם לרגולציית ה-GMP, וטרם בא במגע עם מזון או כל זיהום אחר. הפחת יכול לעבור היתוך ועיבוד מחדש לכדי המוצר הסופי.
  2. חומר ממוחזר מותר לשימוש במוצר רב שכבתי מאחורי חסם פונקציונאלי (functional barrier), כך אינו בא במגע ישיר עם המזון. תכונות החסם מוגדרות ברגולציה EC 10/2011. במקרה כזה, השימוש בחסם ומבנה רב שכבתי עלול לייצר אריזה שלא תהיה בעצמה ברת מיחזור.
  3. חומר ממוחזר, התואם עם דרישות הרגולציה EC 282/2008, שיוצר בתהליכי מיחזור מכאניים מוכרים (ולא מיחזור כימי). תהליכים אלו קיבלו חוות דעת חיובית של EFSA (European Food and Safety Association) ולאחריה את אישור הנציבות האירופאית.
איך ניתן לקבל אישור מגע למזון לתהליכי מיחזור מכאניים?

אישור EFSA ניתן באופן ספציפי, לחו"ג מסוים, ביחס לטכנולוגיה ולפרמטרי התהליך במתקן מיחזור של חברה מסוימת. יישום התהליך באתרי ייצור שונים הוא אפשרי, כל עוד נשמרים כל הפרמטרים והטכנולוגיות עבורם ניתן האישור. בנוסף, על מוצר הפלסטיק הממוחזר הסופי להתאים לרגולציית EC 10/2011.

החלטות ה-FDA בנוגע לבטיחות הפלסטיק הממוחזר שבא במגע עם מזון דומות לאלו באירופה, ולכן באופן דומה גם הוא מאשר תהליכי מיחזור באופן ספציפי, כל מקרה לגופו.

על מנת לקבל אישור EFSA יש לעבוד עם זרם זינה מבוקר: הפסולת ממנה מייצרים את חומר הגלם הממוחזר צריכה לעבור מערך מיון ומבוקר ובשרשרת סגורה ומבוקרת. המיון צריך לסלק זיהומים בעקבות השימוש הקודם, וכן זיהומים שמקורם מפלסטיק שאינו מאושר למגע עם מזון. רמת הניקיון תיבדק בהערכת סיכונים של התהליך יחד עם מבחני תגר (challenging tests). הקלה קיימת במוצר סופי מחומר ממוחזר, שאינו בר מילוי במזון, כגון ארגזים או משטחים, והמזון שבא במגע איתו הינו יבש כגון פירות וירקות. במקרה כזה אפשר להסתפק בהוכחה כי ניתן לשלול זיהומים, במידה ומדובר בשרשרת סגורה ונשלטת.

היכן נוכל להשתמש בחומר הגלם הממוחזר?

מוצרים העשויים מחומר ממוחזר עלולים להיות מתאימים רק לשימושים, לתנאי איחסון ולסוגי מזון מסוימים. תנאי שימוש נכונים למוצר הממוחזר צריכים להיות מזוהים ומפורטים בהערכת הסיכונים שתבוצע לתהליך.

למרות הרגולציות המחמירות – יש מה לעשות

על היצרנים להכיר לעומק את הרגולציות השונות ובהשראתן לעדכן תהליכי ייצור ולשלב תכנון מוצר נכון המביא בחשבון תהליכי מיחזור. הרגולטורים אינם מתפשרים על בטיחות האריזה, ועל כן עלולים להאט את התהליך המתרחש בשנים האחרונות לאספקת הדרישה להגדלת כמות הפלסטיק הממוחזר במוצרים.

בכרמל אוליפינים מודעים לחשיבות הרגולציה, ומשקיעים בעדכון תהליכי הייצור, על מנת להתאים לרגולציות העדכניות באירופה, בארה"ב ובשווקים מרכזיים נוספים.

למידע נוסף,

קורנית שלוסמן בלשה,

מנהלת רגולציה בכרמל אולפינים,

052-660-4546, [email protected]