שילוב יריעות פולימר משוריינות בחלקים מוזרקים מאפשרת את קפיצת המדגה הבאה בהפחתת משקל הרכב או המטוס. ENGEL מציגה תא ייצור אוטומטי המנצל את היתרונות הייחודיים של מוכנות ההזרקה שלה בתהליך זה
תעשיית הרכב והתעופה מהוות דוגמא למגמת שילוב חלקי פלסטיק מרוכבים על חשבון חלקי מתכת. אלה המסייעים בהפחתת משקל וחיסכון בהוצאות האנרגיה. עיקר החומרים שבשימוש הם חומרים מרוכבים המשלבים סיבים קצרים וארוכים באחוזים גבוהים. אולם למרות ההתפתחות בתחום חומרי הגלם יש חלקים שעדיין לא הצלחנו להחליף, חלקים שבהם לשימוש במתכת או חומרים מרוכבים תרמוסטיים יש יתרון מכאני מובהק.
בשנים האחרונות הולכת וצוברת תאוצה טכנולוגיה חדשה המשלבת אריגי סיבי זכוכית ואף פחמן בתוך המטריצה הפולימרית – Organo sheets. אלו מהווים את השלב הבא של החומרים המרוכבים ויכולים להביא אותנו למקפצה הבאה בהפחתת המשקל ובייעול תהליכי ייצור.
ייצור מכסים לגוף מטוס נוסעים בגרסת PEEK ובגרסת PPA
באפריל האחרון הציגה ENGEL בתערוכת JEC בפריז תא ייצור המוקדש כולו לתהליך חדשני זה. התא מורכב ממכונת הזרקה, מרובוט ומתנור אינפרה-אדום (IR). הוא מייצר מכסי פתחים לגוף מטוס נוסעים המורכבים מ-PEEK או PPA. שני חומרים הרלוונטיים לתעשיות אלו.
ה-Organo sheets ששימשו לתצוגה הוספגו במטריצה פולימרים קומפטבילית לחומר ההזרקה, עברו חימום ראשוני בתחנת ה-IR בממצעות הרובוט, ולאחר מכן עיצוב בחום ושילוב בתבנית. תכנון זה מסייע לבניית תהליך ייצור אוטומטי ויעיל, ומאפשר מיחזור של החלק בסוף חייו.
ENGEL מציגה תא ייצור לחלקים מרוכבים המבוססים על Organo sheets
במרכזו של תא הייצור עמדה מכונת victory 660/160 היברידית של ENGEL יחד עם תנור IR ורובוט easix, גם הם מתוצרתה. Christian Wolfsberger, מנהל הפיתוח העסקי ב-ENGEL מספר: "תעשיית התעופה ממוקדת בהחלפת חלקים תרמוסטיים בפלסטיק תרמופלסטי שעיבודו כלכלי יותר וצורך פחות אנרגיה וזמן ייצור, מעבר ליתרונותיו הסביבתיים".
ENGEL מדגימה תא ייצור הכולל כמה תת יחידות הפועלות בסנכרון, לקבלת תהליך איכותי ובזמני מחזור קצרים. היתרון של החברה במכונות הזרקה ללא קולונות כאן בא לידי ביטוי ומאפשר העברה קצרה ומהירה, ללא מכשולים, של ה- Organo sheetמעמדת התנור לתבנית. ההעברה המהירה שומרת על טמפרטורת היריעה. את התנור ניתן למקם קרוב יותר לאזור התבנית, וזרוע הרובוט יכולה לנוע במסלול המיטבי.
שירשור שני השלבים אל תוך תהליך אוטומטי יחיד הוא היתרון הגדול כאן, במיוחד בהשוואה לתהליך הייצור המסורתי של מכסי פתחים אלה, אשר עד כה הורכבו משכבות חומר מרוכב במטריצה תרמוסטית, וכללו קדחים והרכבות של חלקי אלומיניום.
יתרון נוסף בתא ייצור זה טמון בבקרת התהליך, כאשר כל הבקרות השונות מתממשקות למערכת השליטה CC300 של המכונה. העבודה המסונכרנת של רכיבי התא מתבססת על מאגר נתונים אחד לעבודה מדויקת.
יישומים תעשייתיים בתעשיית הרכב
ENGEL מיישמת את הטכנולוגיה בייצור תעשייתי. תאי הייצור של החברה מותקנים אצל היצרן הגרמני ElringKlinger המייצר מגוון חלקי רכב עבור Lucid Motors – יצרנית כלי רכב חשמליים. בין החלקים: שלד הנשיאה של הפגוש הקדמי, תמיכה למערכת קירור, התקני הפנסים ומיכל מי השטיפה.
הקשר הישראלי
לטכנולוגיית ה-Organo sheet קשר ישראלי מעניין. חברת Manna Laminates הממוקמת בתרדיון פיתחה תהליך ייעול לייצורם. לחברה מספר פרויקטים עם יצרנים מובילים בתעשיית הרכב וכן בתעשיית התעופה והרחפנים. נגישות זו שקיימת לתעשייה בישראל יכולה לסייע לייצרנים לאמץ בהצלחה ובמהירות טכנולוגיית ייצור מתקדמת זו ברצפת היצור שלהם.
בפרויקט זה שיתפה ENGEL פעולה עם FACC ,Ensinger ,Victrex Kurarayשסיפקה את חומרי הגלם ו- Neue Materialien Fürthשסייעה בתכנון ובסימולציה.
למידע נוסף:
ארן מחקר ופיתוח, אלון לרמן, [email protected] , 054-664-5770