הצהרה סביבתית הופכת לדרישה מקובלת למוצרים רבים בתעשייה. כתיבה מדויקת שלהן הכרחית גם על מנת לשמור על מוניטין החברה והמוצר וגם על מנת שלא להיכנס למצבים בעייתיים מבחינה משפטית
בשנים האחרונות, נושאי סביבה וקיימות הופכים ליותר ויותר משמעותיים בסביבה העסקית. זאת בעקבות רגולציה, בקשות לקוחות, צורך תחרותי או ביטוי של DNA החברה. כך או כך, מנהלי ומנהלות שיווק ומכירה, מנהלי פיתוח, מנכ"לים מנהלי ומנהלות מרקום, כולם עסוקים בהתאמת המוצר לדרישות סביבתיות.
בשלב מסוים בתהליך הפיתוח ולאחריו, ימצאו עצמם כל בעלי התפקידים הללו עסוקים בחשיבה סביב מה ואיך להצהיר על גבי המוצר עצמו ובאופן המתאר אותו, בפרסומים פנימיים ובפרסומים החוצה ללקוחות. להצהרות סביבתיות אלו מהימנות לגבי מוצרים, הן בעלות משקל רגולטורי ושיווקי.
כיצד מצהירים לגבי מוצר סביבתי? כיצד ניצור איזון בין הרצון המתמיד לצעוק "אני ירוק" ובין מה שבאמת מקובל מותר או אסור בתחום?
כללים לגבי מהימנות ההצהרות הללו, נקבעים לרוב ברמה מדינתית, כאשר קיימת אחידות מסויימת בין המדינות. שמירה על מספר עקרונות וכללים יעזרו לנו להתחמק מאזור הסכנה לתביעה מצד בעלי עניין שונים.
לפניכם מספר עקרונות שישמרו על המוצר שלכם בגבולות של הצהרה סביבתית מהימנה:
1. המנעו מהצהרות כלליות
מוצר ירוק? שקית אקולוגית? תתפלאו לשמוע שאין דבר כזה. הצהרה כללית כזו אסורה ככלל ועלולה לחזור אליכם כבומרנג. איך בכל זאת נוכל להצהיר הצהרה דומה ללא סכנה? ובכן, רק מעטפת מושקעת של מידע משלים עשויה לאפשר אותה. לדוגמא, שימוש במותג ה-bio-PE של Braskem זוכה בתיאור המבוקש I'm green. הצהרה זו לכשעצמה כוללנית מידי אולם בכדי להכשירה ביצעה החברה הברזילאית מחקרים והיא מציפה במידע אמפירי לגבי הערכים הסביבתיים של המותג הכוללת גם ניתוח מחזור חיים (LCA). בין השאר Braskem מחייבת אזכור של תכולת הפחמן המתחדש בכל מוצר המציג את הסמליל של החברה.
2. היו ספציפיים ודברו במספרים
השתמשתם בחומר ממוחזר? הקפידו לציין מאיזה סוג (PCR, PIR) ובאיזה אחוזים. ככל שתהיו יותר ספציפיים, כך ההצהרות שלכם יקבלו תוקף חזק יותר. את הפירוט ניתן לעיתים לציין על גבי המוצר עצמו, אך ניתן, ואף מומלץ, להפנות לקוחות ובעלי עניין לדף נחיתה או לאזור באתר החברה שבו יפורטו ההצהרות באופן נרחב ומדויק יותר. זו יכולה לכלול צעדים נוספים שאתם עושים לקידום קיימות.
3. פיקוח ובדיקת צד שלישי בלתי תלוי
הצהרה שאינה מתוקפת על ידי גוף בלתי תלוי חלשה יותר ולעיתים חשופה לתביעות. תמיד כדאי להצטייד בתעודות ומסמכים שהופקו על ידי ארגון בלתי תלוי ומאשרים כי ההצהרה שלכם נכונה ותקפה.
4. וודאו שאתם עובדים מול התקנים המתאימים
לעיתים אנו מוצאים הצהרות סביבתיות הבנויות נכון תוך אזכור ופירוט התקנים, כמויות וסמלילים מתאימים. אולם בבחינה מדוקדקת מסתבר שמספר התקן אינו שייך לנשוא ההצהרה. לצורך הצהרה מדויקת מומלץ לבצע שתי פעולות: האחת, סקירה ראשונית של התקנים המתאימים להצהרה. לדוגמא התקנים המתאימים להוכחת ביו-התכלות הם: EN13432 / ASTM D6400 יריב מה השניה? אם אין – נשנה את הנוסח של המשפט
5. יש סמליל (לוגו) סתמי ויש סמליל מקובל!
אל תמציאו לוגו. למרות שיש אנשי שיווק מוכשרים שדואגים למיתוג, היצירתיות הזו בהצהרה סביבתית ובלוגו עלולה להכניס אתכם לבעיה. סקרו את השוק כחלק מתהליך פיתוח המוצר, אתרו אילו גופים מציעים פיקוח צד שלישי בלתי תלוי ומה הקריטריונים לזכאות שאחריה תוכלו להתהדר בלוגו מאושר.
6. האם קיבלתם אישור לעשות שימוש בסמליל?
סמלילים מאושרים מצריכים לרוב השקעת משאבים ואף פתיחת ספרי החברה בפני גוף מפקח. דוגמא של סמליל כזה הוא ה-Seedling Logo – לוגו לסימון מוצרים ביו-מתכלים המוענק על ידי מכון תקנים גרמני DIN Certco. שימוש בסמליל רשמי, מעניק למוצר שלכם משנה תוקף, שימוש לא נאות בסמליל שכזה או שימוש שלא ברשות, הינו הטעית צרכנים ומעשה רמיה גם כנגד מחזיק הסמליל – הזהרו!
שירותי ייעוץ וכתיבה של הצהרות סביבתיות
באמצעות המותג OutFinit, מודיפלסט מציעים ייעוץ בתחום ההצהרות הסביבתיות וייעוץ לפיתוח מוצרים בעלי השפעה שלילית מופחתת על הסביבה. החברה מתמחה גם במתן פתרונות מקיימים הן ברמת חומרי הגלם, מוצרי ביניים ומוצרים מוגמרים.
למידע נוסף:
מודיפלסט – OutFinit! יריב ספקטור, 054-755-6725, [email protected]