חדשנות וקיימות בוועידת אריזוטק 2024

חומרים מבוססי פסולת אורגנית, תוספים מתכלים, פלסטיק מהים ומס הפחמן המתקרב היו חלק מהנושאים שהוצגו בוועידה. זאת לצד טקס הענקת תעודות לזוכי "כוכב ישראל" 2024 

תמונה 1: זוכי "כוכב ישראל" 2024. קרדיט: המכון הישראלי לאריזה ושטיר

ועידת אריזוטק 2024 של מכון האריזה והתאחדות התעשיינים נערכה לאחרונה בתל אביב, תחת הכותרת "כאשר חדשנות פוגשת ערך". אחת הדרכים לקידום חדשנות בחברה היא הקמת אקסלרטורים בהם חברות ויזמים משתתפים ומפתחים פתרונות יצירתיים. כדוגמה הוצגה ABIn Bev, חברת הבירה הגדולה בעולם, פתחה לפני כשלושה חודשים את המחזור השישי של האקסלרטור Plus 100 בנושא אריזה מקיימת. התוכנית פתוחה גם לחברות מישראל. 

יוזמות חדשניות באיכות הסביבה 

בפאנל בנושא קיימות, גלי צפריר מחברת IPS סיפר על חומר גלם חלופי לפוליאולפינים המבוסס על 50%-100% פסולת מהפח הירוק (זבל ביתי). הפיתוח האחרון שלהם הוא יריעה לאריזת מזון הניתנת למתיחה ומכילה 70% פסולת המוכנסת בשכבה פנימית שאינה באה במגע עם מזון.  

שחר סמוליאנסקי מתפטיריום סיפר על שימוש בתפטיר פטריות המוסף לפסולת אורגנית ליצירת אריזה נפחית המתכלה במלואה באדמה, ומשמשת כתחליף לפלסטיק מוקצף או ספוגים. לאחר ההתכלות נותר חומר המדשן ומשביח את הקרקע.  

אריה כהן מחברת מיינורה ביו הציג תוספים מתכלים, אשר בניגוד לחומרי אוקסו אינם מייצרים מיקרו פלסטיק, ומבצעים פירוק מלא למתאן, פחמן דו חמצני וחומר אורגני המשמש כדשן. התוסף מתאים לכל הפולימרים. את המתאן ניתן לקצור לטובת אנרגיה בסיוע חברת "חשמל 100".  

מנקים את האוקיינוס משאריות פלסטיק 

יריב ספקטור, מחברת OutFinIt, משתף פעולה עם חברת SEArcular המבצעת איסוף של פסולת פלסטיק מהמזרח מנהרות, אגמים ואוקיינוסים. החומרים נאספים ידנית, ממוחזרים במפעל המיחזור באינדונזיה ומסווגים כ-Ocean Bound Plastic (OBP). המפעל הכניס לאחרונה קו מיחזור של חברת Starlinger אשר מטפל ב-10,000 טון של PET מהים ויקבל גם אישור מגע במזון. בארץ בוצעו ניסיונות מוצלחים באריזה גמישה ובהזרקה. 

מס הפחמן הולך ומתקרב 

ד"ר עוזי דגן מהמרכז להתייעלות במשאבים הסביר כי מס פחמן (CBAM) באירופה על סחורות שונות, יחול על יצרניות הפולימרים, ויחייב דיווח החל משנת 2026 ותשלום משנת 2028. בישראל ועדת הכספים של הכנסת אישרה שמס הפחמן ייכנס לתוקף בינואר 2025, מה שמחייב את החברות להתייחס ברצינות לפליטות גזי החממה שהן מייצרות.  

כיצד התקופה הנוכחית משפיעה על מחיר חומרי הגלם? 

חומר הגלם הוא הרכיב המשמעותי ביותר במחיר המוצר הסופי, וכל תנודה במחירו מקפיצה את הוצאות היצרנים. אם בעבר, הלוגיסטיקה דגלה בגישת ה-Just In Time, בא משבר הקורונה והוכיח כי צריך וכדאי לשמור על מלאים. רכש יעיל, אם כך, צריך לשלב אסטרטגיה, תפעול וטקטיקה.  

עפר שורק סקר את התמורות המשפיעות על מחיר הנפט כיום: ארה"ב מציפה את השוק בנפט כתוצאה מאסטרטגיית בחירות ומנסה להוריד את מחירו. סין מנגד, מנסה לצאת מהקיפאון הכלכלי אליו נקלעה, ומוכנה גם לעבוד בהפסד, רק כדי להניע את הכלכלה. למרות הירידה במחיר הנפט, משבר ההובלה הימית מרסן את ירידת המחירים: בתעלת פנמה אין מספיק מים כדי שהספינות תעבורנה בצורה בטוחה, ובתעלת סואץ יש את החות'ים 

כוכב ישראל 2024 

את הוועידה חתם טקס הזוכים בפרסי תחרות האריזה "כוכב ישראל" 2024. שירה רוזן, יו"ר מכון האריזה, והראל בן דוד מהתאחדות התעשיינים, העניקו את המקום הראשון לקבוצת MPP, אשר בשיתוף קבוצת תדביק, פיתחה תווית שרוול העשויה מ-100% פוליאולפינים. זו מיועדת לגביע PP ומאפשרת פתרון אריזה המתמחזר בקלות ללא צורך בהפרדת התווית מהאריזה.