הנפקה שניה ומוצלחת של פולירם, ובעקבותיה רכישת חברת MCT הגרמנית נתנו לנו הזדמנות לשוחח עם מנכ"ל החברה, מר יובל פלג, על ההתפתחויות הנוכחיות והעתידיות הצפויות לחברה
מאז הוקמה פולירם ב-1986 עברו הרבה גרגרי חומר גלם בנהר. החודשים האחרונים לוו בפעילות נמרצת במספר מישורים. בעזרת הנפקה נוספת לבורסה, גייסה החברה את ההון הדרוש לטובת רכישה של חברת MCT בגרמניה, המתמקדת בתחום החומרים ההנדסיים והאלסטומרים. החל מפברואר נכנסה פולירם למדדי ת"א 125 ות"א 90. כושר הייצור של החברה נמצא בתנופה, 10 קווים חדשים נרכשו במהלך 2020-2015 ואליהם מצטרפים עוד שבעה נוספים בשנים 2022-2021. ההצלחה מתגלגלת גם לבעלים כאשר במהלך שנת 2021 חילקה החברה 70 מיליון ש"ח כדיבידנד.
ממשיכים להתרחב גלובלית
לפולירם תשע חברות בנות ושישה מפעלי ייצור ברחבי העולם. שניים בישראל, ארה"ב, סין, אנגליה וגרמניה. הרכישה החדשה של המפעל בגרמניה, במרץ 2022, מרחיבה את היכולות המקצועיות של החברה. מעתה תייצר פולירם גם אלסטומרים לתחום הרכב ולאפליקציות נוספות המהווים השלמה של חטיבת הפולימרים הנדסיים המצליחה שלה.
לטובת הרכישה יצאו פולירם וקרן פימי, בעלת השליטה במפעל, להנפקה נוספת למוסדיים שגייסה כמעט 100 מיליון ש״ח על פי שווי של 1.7 מיליארד ש"ח בתחילת 2022. יש להזכיר כי רק בסוף 2020 הונפקה החברה לראשונה בבורסה. אז עמד שוויה על כמיליארד ש"ח, גידול מרשים בשווי לכל הדעות.
כשהחיים נותנים לך לימונים, תעשה מהם לימונדה
תחילת משבר הקורונה השפיע על שוק הרכב וכתוצאה מכך גם על פולירם המייצרת חומרים רבים לתעשייה זו. גם משבר השבבים שהגיע אחרי גרם להאטה. הדבר הצריך התפתחות לשווקים חדשים ואדפטציה מהירה. "אין זה סוד שאנחנו נמצאים במשבר עולמי בשרשראות האספקה", מספר יובל פלג, מנכ"ל החברה. "הן התארכו ומחירי ההובלה למקומות מסויימים הכפילו עצמם פי 10. שינוע החומרים שלנו ממקום למקום הפך לפחות אטרקטיבי. זו הצרה האמיתית שהביאה עלינו הקורונה. העולם שלנו הופך לפחות ופחות גלובלי. יש חשיבות באתרי ייצור קרובים ללקוח וזה מה שאנחנו מנסים לקדם בתקופה האחרונה, גם בארה"ב וגם באירופה".
הרחבת פעילות בתחום המיחזור
רכישת חברות אינה מהלך זר לחברה. בסוף 2019 התבשרנו על רכישת מפעל PETLON שבאנגליה. לצד ייצור פולימרים הנדסיים מניילון ו-PET, מתמחה החברה האנגלית גם בפתרונות בתחום המיחזור, פעילות שתופסת תשומת לב ציבורית ורגולטורית אשר הופכת בהדרגה לדרישה עיקרית מתעשיית הרכב.
"לפני הרכישה לא הייתה לנו דריסת רגל משמעותית בתחום המיחזור", אומר יובל. "ההבנה כי חייבים לספק פתרונות גם בתחומים אלו הביאה אותנו לצעדים נוספים. קו חדש לטובת מיחזור פולימרים הנדסיים מוקם בימים אלו ממש בישראל ויתחיל לעבוד בעוד כשלושה חודשים. הוא מיועד למיחזור הפסולת הפנימית שלנו וכן למיחזור הפחתים עבור לקוחותינו. גם כשמדברים על מיחזור חייבים לספק פתרון לוקאלי. אין הגיון להשיט זבל על פני האוקיינוס ולגרום לבזבוז אנרגיה ולפליטות פחמן מיותרות".
מפתחים את יכולות הייצור המקומי בארה"ב
חברת הבת של פולירם בארה"ב שהוקמה במהלך 2018, ממשיכה גם היא להתפתח ולספק מענה לשוק האמריקאי. בתחילת 2023 יתחיל האתר בייצור חומרים הנדסיים. הדבר יאפשר לפולירם לקבל פרוייקטים חדשים המתנים את התחלתם בייצור מקומי בארה"ב. לאחר התפתחות זו, ייצר האתר בארה"ב את כל קשת המוצרים של פולירם: בונדירם, פוליטרון ופולימרים הנדסיים.
שינוי עתידי נוסף הצפוי בשוק זה הוא רכישה של חברת השיווק האמריקאית של מוצרי הבונדירם. כרגע מחזיקה פולירם 51% מהחברה. בעוד כשנתיים, ב-2024, תהיה אפשרות לרכישת 49% הנוספים, והמנכ"ל יובל פלג אומר שבהחלט יש כוונה לבצע זאת.
התפתחות חטיבת הפולימרים ההנדסיים – EP
על בסיס חטיבת החומרים ההנדסיים הוקמה פולירם. גם היום מהווה החטיבה נדבך פעילות מרכזית של החברה (58%). לצד חומרים מסורתיים לתעשיית הרכב מספקת פולירם גם פתרונות לתעשיות אחרות מתחום המים והחשמל. זו אחת הסיבות לגידול משמעותי של כושר הייצור בשנים האחרונות, יכולת שאף צפויה להמשיך ולהתפתח.
מוצרי בונדירם – מקשרים ומשפרי אימפקט
בחטיבה זו מרוכז כשליש ממכירות החברה (31%). פולירם היא שחקן משמעותי בשוק העולמי בתחום ומייצרת גם לשימוש עצמי וגם עבור מתחריה. אחד ממנועי הצמיחה החשובים של פולירם נמצא בתחום שכבות ההדבקה (TL) של יריעות גמישות, פרי פיתוח של החברה. הקמת פעילות הייצור בארה"ב, וכניסה לשוק המקומי בתחום יריעות המזון, נעשתה ברובה עבור סוג זה של מוצרים.
חטיבת פוליטרון – גדלה עם כניסת הרכבים החשמליים
חטיבה זו המכילה חומרים בעלי סיבי זכוכית ארוכים לתעשיית הרכב, היא הקטנה בחטיבות החברה ומייצגת כ-11% מהמכירות. בין לקוחותיה המרכזיים: BMW, Ford ומרצדס. פעילות חטיבה זו צפויה לגדול, עם התגברות הפיתוח והייצור בתחום הרכב החשמלי הדורש חלקי פלסטיק בתוספת FR, בעלי עמידות מוגברת לשריפה. לטובת התחום גייסה פולירם איש צוות ייעודי.
"יש כאן הזדמנות מיוחדת, אפליקציות שלמות שנולדו מאפס, הן חלקים לרכב החשמלי עצמו והן חלקים לעמדות הטעינה, פלאגים ועוד. הכל מחומרים הנדסיים בתוספת צבעים, עמידות ל-UV ומותאמי לקוח. זו ההתמחות שלנו בדיוק. אנחנו פועלים בכל הכוח בתחום ומתכננים כניסה לחברות TIER1 ויצרני OEM חדשים", מספר יובל. בימים אלו ממש מוקם קו ייצור שני באתר הייצור בארה"ב שיאפשר חדירה ליצרני רכב נוספים ביבשת. פעילות נוספת כוללת כניסה ליישומים חדשים – תעשיית ארונות החשמל בארה"ב, יחד עם לקוח מרכזי ואסטרטגי.
15 שנים ואף לקוח לא עזב
במהלך שבע השנים האחרונות, כולל עד לסוף 2022, השקיעה פולירם בלא פחות מ-17 קווים חדשים באתרי הייצור שלה בעולם. אלו מביאים לתנופה בכושר הייצור של החברה ומאפשרים קצב גידול שנתי של 10%. לחברה אין אף לקוח גדול, מעל 7%, דבר המקנה לה יציבות, ו-85% ממכירותיה הן מכירות ישירות ללקוח, דבר המאפשר לה להרגיש את השוק בצורה טובה יותר ולשמור על קשר אישי עם הלקוחות.
"אם נסתכל על 15 השנים האחרונות, אף לקוח משמעותי לא עזב אותנו. הקורונה עצרה מעט את תנופת הצמיחה שלנו. המצב משתנה, הכל נפתח ויחד ועם כושר הייצור החדש והעתידי, אנחנו נמשיך את תנופת ההתפתחות של החברה", מבטיח יובל.