הקץ להתחשמלות – תוספים מוליכים לפריקת חשמל סטטי יעילים במיוחד

כפרית מציעה פתרונות מתקדמים, משולבי צבע, בעלי מוליכות חשמלית גבוהה למניעת הצטברות חשמל סטטי ביישומים רגישים כגון מסועים, צנרת וקווי ייצור במהירויות גבוהות 

תמונה 1: הארגזים הצבעוניים העשויים מ-PP המכיל את התוסף המוליך Nemo Nanoblend אשר פותח על ידי Nemo Nanomaterials ומיוצר בכפרית. התוסף מאפשר פריקה של חשמל אנטיסטטי ביעילות רבה.

העולם מתחלק לאוהבי הקיץ ואוהבי החורף, אולם גם אוהבי הקיץ המושבעים היו שמחים לוותר על תופעה אחת מעצבנת המאפיינת את הימים החמים והיבשים, אשר נקראת בפי העם "חשמל סטטי". הפריקה האלקטרוסטטית אשר מוכרת לכולנו מסתכמת ברוב הפעמים בהתחשמלות לא נעימה מדלת הרכב או מנגיעה אקראית בחפץ טעון אחר, אולם קיימים מקומות בהם ה"זץ" הקטן הזה יכול לעשות נזקים רבים לציוד רגיש ואף להביא לדליקות ובמקרים קשים אף למוות. הסכנה בפריקת חשמל סטטי במכרות ותחנות דלק ידועה, אולם גם פריקה חשמלית במפעלי קמח, סוכר ואבקות רחיפות נפיצות עלולה להביא לתוצאה הרת גורל. יצרניות לוחות חשמליים ומיכשור אלקטרוני, או מפעלי יריעות או נייר המייצרים בקצבים מאוד גבוהים נדרשים אף הם לנטרל תופעה זו. 

כיצד ניתן להילחם בתופעת הפריקה האלקטרוסטטית? 

חלקי פלסטיק אינם מוליכים חשמל, וכאשר הם נמצאים בקווי הייצור, מסועים או במערכות צנרת, הם צוברים חשמל סטטי עקב תנועת החומר ועלולים להוות סכנה. לכן יש צורך לבצע פריקה בצורה בטיחותית. בקווי ייצור נראה מגוון פתרונות אביזרים חיצוניים כמו מוטות יינון, המספקים פתרון מקומי בלבד, או מניפולציות לחומר הפלסטי עצמו בדמות תוספים או ציפויים מוליכים המונעים את הצטברות החשמל הסטטי בחומר ומקנים לו רמות הולכה של 107-104 אוהם לסמ"ר. להבדיל, תוספים אנטיסטטיים הקיימים היום בשוק, מציעים רמות הולכה נמוכות הנעות בסביבות 1011 אוהם לסמ"ר. 

בתחום התוספים המוליכים נמצא מספר אפשרויות: 

  • פיח, Carbon black, היא האפשרות הנפוצה ביותר כיום. על מנת שיפרוק חשמל בצורה טובה, נדרשת העמסה של מעל 15% של פיח. הפיח הוא חומר מלכלך, רחיף ומסוכן גיהותית. הרגולציה מקשה על פתיחת קווי ייצור נוספים ופתרון זה הופך לפחות רלוונטי. 
  • תוספים אנטיסטטיים פרמננטיים בריכוזים של 5%-15% המתבססים על חלקיקים מתכתיים או סיבי פחמן. חלקיקי המתכת שוחקים את ציוד הייצור, והשימוש בסיבים מקשה תפעולית בעבודה עם מוצרים בעלי דופן בינונית או דקה. 
  • תוספים מתקדמים כגון גרפיט, או צינוריות ננו פחמן בעלות דופן יחידה או מרובה. אלו נכנסים לשימוש בשנים האחרונות. למרות מחירם ההתחלתי הגבוה, אחוז השימוש במוצר הסופי הוא נמוך והם מהווים חלופה מעניינת. 

הפתרונות המוליכים של חברת כפרית  

בתחום התוספים המתקדמים, מציעה כפרית מספר פתרונות אשר משלבים טכנולוגיות של חברת הבת DELTA KUNSTSTOFFE הגרמנית, אותה רכשה כפרית לפני כשנה וחצי, או של חברת הסטארט-אפ,Nemo Nanomaterials, שכפרית משקיעה בה ומייצרת באופן מסחרי את תרכיזי ה-Nemo Nanoblend המבוססים על ננו צינוריות פחמן. אלו מציעים רמות הולכה גבוהות במיוחד בזכות פיזור מעולה והרכב חומר פעיל ייחודי ולכן ניתן לשלבם במוצר הסופי בריכוז נמוך יחסית. שילוב זה מאפשר קבלת תרכיז שהוא גם מוליך וגם צבעוני, בניגוד לפתרונות הקיימים בשוק המוצעים רק בצבע השחור.  

התרכיזים זמינים במגוון פולימרים כגון: פוליאולפינים, פוליאמידים, פוליסטירן, וגם פולימרים מאתגרים יותר כמו PPS ו-PEEK. הסינרגיה בין החברות מאפשרת גמישות מירבית וקבלת פתרונות מותאמים אישית ליישום הסופי. הם מתאימים להזרקה ולאקסטרוזיה.  

דוגמאות למוצרים המכילים את התוספים המוליכים של כפרית ניתן למצוא כבר בשימוש בארגזי רכיבים אלקטרוניים של חברת מיצובישי, העשויים מ-PP וצבועים בצבעים שונים, מיסבים לתעשיית הנייר והאריזה העשויים מ-PEEK, פנסי ראש של כורים במכרות בארה"ב, צינורות להובלת מזון עופות בסקנדינביה ועוד. 

למידע נוסף:
כפרית, רועי לוי, 054-648-7367, [email protected]