אריזות נייר Vs. אריזות פלסטיק – במה כדאי לבחור?

ביום העיון של מכון האריזה הרצו יצרני אריזות פלסטיק ונייר על חידושים בתחום, לצד יתרונות וחסרונות של כל אחד מחומרי הגלם 

תמונה 1: פתיחת כנס האריזה על ידי הראל בן דוד, התאחדות התעשיינים.

 כאשר מדברים על קיימות, התקבעה אצל רבים האמונה שנייר זו אופציה ירוקה, במיוחד בהשוואה לפלסטיק, אשר סובל מיחסי ציבור גרועים. אולם מומחי אריזה יודעים שהעולם אינו שחור או לבן (או לחילופין פלסטיק או נייר) והתמונה מורכבת יותר. 

כנס שקיים מכון האריזה עסק בדיוק בקו התפר הזה. במהלכו נבחנו מגוון אפליקציות: אריזות גמישות, גביעים, מגשיות ליישומים חמים וקרים, אריזות למשקאות ואריזות לשינוע והגנה. בכל אחת מהקטגוריות הרצו מומחים בנייר או בפלסטיק והסבירו את היתרונות והחסרונות עבור היישום הספציפי. 

חברות הפלסטיק אשר הציגו היו: MCP ו-MPP מקבוצת MPP, תדביק-צלפ, שצפ, פוליכד ודולב. את חברות הנייר ייצגו בכבוד: מיבא סטאר, דוקרט, W Cycle, OutFinIt (מודיפלסט), Pulp IL ואריזות יצירה. 

מה חשוב לדעת בתכנון אריזה? 

רגע לפני שצוללים ללב הנושא, או הוויכוח, הסבירה שירה רוזן, יו"ר המכון, שהשיקול העיקרי בבחירת האריזה הנכונה הוא הפונקציונליות שלה. היבטי קיימות, מראה ותחושת האריזה משניים אך חשובים גם הם. רגולציה עתידית בנושאי קיימות תיכנס גם היא לתוקף ותדרוש בדיקה של מכונים מוסמכים לקבלת סימול ירוק. 

למה לבחור בפלסטיק? 

עובדה חשובה שלא תמיד מודעים אליה היא שרק 4% מצריכת הנפט משמשים לייצור פלסטיק, ולמרות שטביעת הרגל הפחמנית בעת ייצורו היא גבוהה יחסית לנייר, היא יורדת משמעותית כאשר לוקחים בחשבון את כל מעגל חייו. בנוסף, יחס המשקל בין אריזת הפלסטיק והמוצר הנארז נמוך משמעותית בהשוואה לחומרי האריזה האחרים. 

הפלסטיק מקנה לאריזה יתרונות רבים: עמידות, נוחות עבודה, וורסטיליות, נוחות שינוע, הגנה למוצר הנארז, עמידות בנוזלים ושמנים, ומחיר יחסית נמוך. בעזרתו, ניתן להאריך משמעותית את חיי המזון הנארז. בהינתן שטביעת הרגל הפחמנית של המזון גדולה לאין ערוך מטביעת הרגל של האריזה, מבינים שכל מי ששואף לקדם קיימות, רצוי ראשית שידאג למנוע את קלקול המזון כי לו ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר. 

בהקשר לכך, הציגו מספר חברות בתעשיית הפלסטיק את הפתרונות שלהם להארכת חיי מדף. תדביק-צלפ הציגה אריזות אשר מאפשרות ביצוע תהליכי עיקור בטמפרטורה ולחץ גבוהים, ומקנות חיי מדף של 18 חודשים של ארוחות עם אורז מבושל. ב-MCP ניתן למצוא מגשיות PP המתאימות אף הן לתהליכי עיקור. בשצפ פיתחה מגשיות עם סופחי חמצן המאפשרים להאריך אף יותר את חיי המזון הנארז. 

אמנם הפלסטיק אינו מגיע ממקורות מתחדשים ואינו מתכלה, אך התעשייה עושה מאמצים לשלב חומרים ממוחזרים ולקדם כלכלה מעגלית. כדוגמה לכך, ב-MCP מציעים את מגשיות ה-RePET המכילות 30%-70% של rCPET וכן משלבים צבע שחור רגיש ל-IR וידידותי לתהליך המיון בעת המיחזור. גם בשצפ משתמשים ב-PET ממוחזר, ואף השיקו מגשית Mono-PET המתמחזרת במלואה, ומחליפה מגשית רב שכבתית. 

יתרון נוסף לאריזת פלסטיק הוא קלות המשקל אשר משתפרת כאשר עובדים עם אריזה מוקצפת. זו גם מצמצת את השימוש בחומר הגלם. בקבוצת MPP השיקו לאחרונה קו מוצרים מקיימים המציע מגשית PP מוקצפת וכן נמצאים בפיתוח מתקדם של כוס PP מוקצפת המיועדת לשתייה חמה ומכילה גם מלאנים טבעיים. אייל בן יהודה, סמנכ"ל הפיתוח של הקבוצה, הצביע על מגמה של מעבר מגביעי PS ל-PP ו-PET משיקולי קיימות ומיחזור 

הנייר אריזה ממקור מתחדש בעלת מראה טבעי 

גם האנשים בתעשיית הנייר מודים כי על מנת לשפר את עמידותו של הנייר ונוזלים ולאפשר לו תכונות חסמות, הם משתמשים בשכבת פלסטיק דקה. ציפויים אלטרנטיביים כמו מיקרו וננו צלולוז, קיימים אך אינם נפוצים בשימוש. על מנת להקל קיימת לעיתים אפשרות להפרדה קלה של שכבת הפלסטיק מהנייר בסוף השימוש. אריזות הנייר מבוססות על עץ שאינו מגיע מיערות טבעיים, והתעשייה דואגת לשתול עצים חדשים לטובתה. 

אריזת הנייר ממתגת את המוצר כטבעי, והיא מתמחזרת או מתכלה לחלוטין בקומפוסט ביתי או תעשייתי. אולם חשוב לזכור כי גם הנייר, בדומה לפלסטיק, אינו ניתן למיחזור אין סופי והוא עמיד ב-6-5 סבבי מיחזור.כאשר אריזת הנייר אינה מטופלת כיאות ומגיעה למטמנה, היא מתנהגת כמו כל פסולת אורגנית. במטמנה פתוחה היא פולטת גז מתאן המגביר את אפקט החממה, ובמטמנה סגורה היא תוססת ומשחררת חומרים היכולים לזהם מי תהום. 

חדשנות באריזות נייר 

חברת מיבא סטאר הציגה אריזת קפסולת קפה מנייר עם אורך חיי מדף ארוכים, מתמחזרת בקומפוסט במלואה. דוקרט הציגה מגשיות נייר לאריזות Skin המתאימות להקפאה ולאריזת מוצרים רטובים עבור בשר, דגים וגבינות, הפופולריות באירופה. 

חברת ההזנק W Cycle הציגה פתרונות אריזה מתכלים ללא למינציות המבוססות על 95% תאית עם תוספים שונים. לאריזות חסמות ומיועדות למוצרים רטובים כמו עוף, בשר, גלידות, תוצרת טרייה ואפויה. פרוייקט נוסף בפיתוח הוא אריזות נייר ליישומים חמים ועמידות בחימום במיקרוגל 

פתרונות נוספים בתחום הנייר הוצגו על ידי יריב ספקטור מחברת Out Fin It ליישומים חדשים כמו דבש, מרקים, סלטים ומוצרי חלב ויוגורטים בעלי ציפוי פלסטי מתחת ל-5%. 

מה הקשר בין פלסטיק לכדור פורח? 

נסיים בדוגמה מעניינת הממחישה את עמידות אריזת הפלסטיק בשינוע הלוגיסטי. חברת דולב הציגה סרטון בו מכלים הושלכו מכדור פורח בגובה של עד 200 מטרים והגיעו לקרקע ללא פגע. היא מציעה גם מכלים מקופלים לחיסכון במקום בעת שינוע המיכל הריק.