אקדמיה ותעשייה נפגשים בכנס ה-50 של האגודה לפולימרים ולפלסטיקה

בכנס ניתנה במה לזכר הנרצחים מהתעשייה באירועי ה-7 לאוקטובר, בניהם נדב גולדשטיין ז"ל מכפרית שזכה לאחר מותו בחברות של כבוד באגודה. מושב התעשייה, שאופיין ברוב נשי מכובד, התמקד ביוזמות בתחום הקיימות של חברות מובילות בישראל 

תמונה 1: הענקת חברות כבוד באגודה לנדב גולדשטיין אלמוג ז"ל, סמנכ"ל חדשנות ופיתוח עסקי בכפרית ודמות מובילה בתעשייה, אשר נרצח בביתו עם בתו הגדולה ים באירועי ה-7 באוקטובר. האירוע התקיים במעמד משפחתו, ההורים ואישתו.

בכנס האגודה לפולימרים ולפלסטיקה (IPPS) ה-50 במספרו, בתחילת יולי, התאספו אנשי הפולימרים והפלסטיק של ישראל מהתעשייה והאקדמיה כאחד, כדי לציין 50 שנים של לפעילותה. ברוח התקופה ובעקבות אירועי ה-7 באוקטובר בהם עברנו טלטלה לאומית, הכנס הוקדש לזכר נרצחים מהתעשייה בעוטף. כל מושב הוקדש לחללים מחברה אחרת, ובתחילתו התייחדו המשתתפים עם זכרם. לפני שנצלול לעומק הנושאים, נציין ונודה כאן למארגנים הראשיים שעבדו מאחורי הקלעים חודשים רבים כדי לקיים את האירוע הזה: יושב ראש האגודה לפולימרים ולפלסטיקה, ד"ר גיא מחרז ולצידו מארגנת הכנס ד"ר מאיה קליימן שניהם מהמכון הוולקני.

נדב גולדשטיין ז"ל ופרופ' אבי דומב מקבלים חברות כבוד באגודה  

הכנס שימש הפעם גם להענקת אות חברות כבוד באגודה לשני אנשים שתרמו רבות לקידום התחום בישראל. הראשון הוא נדב גולדשטיין אלמוג ז"ל סמנכ"ל חדשנות ופיתוח עסקי בכפרית ודמות מובילה בתעשייה, אשר נרצח בביתו עם בתו הגדולה ים. האירוע התקיים במעמד משפחתו, ההורים ואישתו שחזרה משבי החמאס. ד"ר יניר שקד ספד לנדב: "אני לא זוכר את הפעם הראשונה שפגשתי את נדב אבל כאיש חומרים הבנתי שפגשתי חומר מיוחד במינו. אין ראוי ממך לקבל חברות כבוד של האגודה לפולימרים ופלסטיקה. פעלת וקידמת כל כך הרבה בתעשייה השארת מאחוריך מורשת אדירה".  

יו"ר כפרית איציק שריר ספד גם לנדב: "נדב שלנו האחד והיחיד, היית מנטור מקצועי סמל למופת נחישות וידע אינסופי. מסירות וחדירה בלתי פוסקת ליעדים אותם הובלת.  מעולם לא פגשתי אדם כל כך איכותי כמוך. היית איש נדיר בעומק וברוחב הידע,. בעוצמה ובנחישות בלתי מתפשרת, הובלת. אהבתי אותך מאוד, היית לי כבן חסרונך גדול. את כל הקריירה המקצועית והמפוארת שלך נתת לכפרית". 

גם פרופסור אברהם (אבי) דומב קיבל את אות חברות הכבוד, על תרומתו האדירה למחקר והתעשייה כאחד. פרופ' דומב מחזיק ברזומה מרשים של תארים, מחקרים, תפקידים והישגים. הוא השפיע על מגוון רחב מאוד של תחומים בדגש על עולם הרפואה וטיפול במחלות החל מסרטן, בעיות בעצמות ועד מחלות דנטליות. 

תמונה 2: שירן גארנאי הירש, מנהלת מחקר ופיתוח בנטפים, בהרצאה ב-IPPS.
אורחים נכבדים מחו"ל 

שני הנואמים במושב הפתיחה של הכנס הגיעו במיוחד מחו"ל וידועים כמובילים בתחומם. פרופסור כריסטוף ודר, מאוניברסיטת פרייבורג שוויץ, הציג גישות סופרמולקולריות לזיהוי ולטיפול בפגמים בפולימרים באמצעות חומרים אשר משנים את צבעם הפלורסנטי בתגובה לפירוק. אחריו, הציגה פרופסור אמילי קרנסטון, מאוניברסיטת קולומביה בקנדה, פיתוחים ומוצרים חדשים מננו צלולוזהחומר אורגני טבעי חזק ויציב. 

הישגים מדעיים וקידום קיימות וחדשנות 

ישראל ידועה בזכות הישגיה המדעיים בתחומים רבים, ותעשיית הפלסטיק אינה יוצאת מן הכלל. הכנס חולק למספר מושבים בנושאים שונים שהתקיימו במקביל והועברו הן על ידי אנשי אקדמיה והן על ידי אנשים מהתעשייה. ההצגה האקדמית עסקה במספר נושאים: חומרים מרוכבים,  פולימרים פונקציונלים, פיזיקה של פולימרים, פולימרים ביו מתכלים ועוד. את התעשייה היה ניתן למצוא בעיקר במושב שהתמקד בדיון על קיימות. הפתרונות שהוצגו, והנוכחות המרשימה בקהל, נתנה תקווה כי באמצעות מחקר וחדשנות, הדרך לתעשיית פלסטיק ידידותית לסביבה (שתי מילים אשר רוב האנשים לא היו שמים יחדיו) קרובה מתמיד.  

פעילות לקיימות מיחזור וקיימות בתעשייה 

נסקור כאן מספר הרצאות מעניינות שהועברו על ידי בכירים בתעשייה הנוגעות לקיימות. שירן גארנאי הירש, מנהלת מחקר ופיתוח בנטפים, סיפרה כי  תחום החומרים הממוחזרים לא חדש בחברה. במשך כ-15 שנה הם חוקרים את הנושא על מנת להגדיל את השימוש בחומרים אלו. בעבודה מאומצת שלקחה כשנתיים מצאו בחברה כיצד לשמור על המוצרים מדגרדציה וכדי לשלב פסולת לאחר שימוש צרכני חזרה בייצור. זאת לצד שילוב פסולת תעשייתית. "חומר ממוחזר איכותי צריך להיות נקי, בעל יכולת עיבוד טובה ואורך חיים גבוה", סיפרה שירן. "לצורך כך פיתחנו אנליזת modulated gravimetric העוזרת להבין את האנרגיה הדרושה לדגרדציה  של החומר, ועוזרת להעריך את איכות החומר הממוחזר". 

חברה נוספת שהציגה הייתה Solutum שחרטה על דגלה פתרונות מקימים, נציגת החברה, מוירה ניר, סיפרה: "50% ממוצרי הפלסטיק שמיוצרים אריזות לשימוש חד פעמי. כמענה, פיתחנו סל פתרונות מתכלים: שקיות, למינטים לנייר ושכבות חסמות מבוססות PVOH אשר מתנהגים ומרגישים כמו פלסטיק רגיל". המוצרים קיבלו אישור TÜV Biodegradability Certification ומוירה הסבירה את השלבים בקבלת האישור. 

תמונה 3: המושב המרכזי בכנס השנתי את האגודה לפולימרים ולפלסטיקה.

גם כרמל אוליפינים לקחו חלק בהרצאות. שם הבינו כי חברת חומרי גלם החפצה להיות רלוונטית שנים קדימה חייבת להשקיע בהטמעת חומרים ממוחזרים. אחד המקורות לחומרים אלו היא פסולת מהתעשייה החקלאית. באמצעות steam explosion, טכנולוגיה שפיתחה פרופסור אנה דותן משנקר, הצליחו בכרמל לייצר PP מחוזק בסיבים טבעיים שהגיעו משאריות של תוצרת חקלאית ברשתות לחקלאות. "הפרויקט שלנו תורם לכלכלה מעגלית ולפתור בעיה קיימת" מעידה ג'ני גולדמן שגם הציגה אותו בכנס 

ובמעבר חד, מפלסטיק לגומי, עינת מצנר מחברת Tyrec סיפקה חשיפה למיחזור בתעשיית הצמיגים: "בכל דקה בעולם 35 צמיגים מגיעים לסוף חייהם, אחוז גדול מהם נקבר במטמנות. ב- Tyrec מנצלים את הפסולת, הצמיגים נגרסים לאבקה דקה מאוד ובתהליך הזרקה עם פלסטיק ממוחזר או טהור מקבלים חומר מחוזק ומשופר. חומרים אלו זמינים לתעשייה והמעוניינים מוזמנים ליצור קשר עם Tyrec. 

ייצוג נשי משמעותי ומבט ל-50 שנים הבאות 

אין ספק כי ייצוג של המין הנשי בתעשיית הפלסטיק לוקה בחסר. במקרה או שלא במקרה, הכנס היווה במה חשובה לנשים בתעשייה ובאקדמיה. ארבעת ההרצאות מטעם חברות בתעשייה, נטפים, Solutum, כרמל אוליפינים ו-Tyrec, הועברו על ידי נשים. בנוסף, שש מתוך תשע החברים בוועדת הכנס היו נשים, כולל יושבת הראש מאיה קליימן ממכון וולקני. אנו תקווה כי זו אחת מהדרכם בה ניתן לקדם מעורבות נשית נוספת. 

הכנס הנוכחי סיכם 50 שנות פעילות של האגודה. במהלכן, קמה כאן תעשיית פלסטיק ופולימרים מפוארת הזוכה להכרה עולמית שמובילה בתחומה. נאחל כי כנסים מסוג זה יעודדו החלפת ידע ושיתופי פעולה של האקדמיה והתעשייה שיביאו להישגים משמעותיים גם ב-50 שנים הבאות.