חוסמי UV חדשים ללא SVHC העולים על ביצועי התוספים הסטנדרטיים

כפרית מציגה חלופות לחוסמי UV מבוססי בנזוטריאזול המתאימות ליישומים חקלאיים בסביבות עשירות בגופרית ואינם פוגעות בפעילות האבקת הדבורים 

כל חברה בתעשייה שלנו המייצאת לחו"ל ובמיוחד לאירופה, עוקבת באדיקות אחר רשימת החומרים המועמדים לכניסה לרשימת ה"חומרים מעוררי דאגה" (SVHC) של תקינת ה-REACH. כניסה של חומר גלם לרשימה זו, מזניק מיד פרוייקטי פיתוח להחלפתו. למרות המאמצים שמשקיעים בנושא, לא תמיד הם נושאים פרי ולפעמים יש צורך להתפשר על תכונות המוצר התחליפי, מחירו, ולשנות תפוקות או תנאי עבודה. 

משפחת התוספים שנכנסה בתחילת ינואר 2024 לרשימה "שחורה" זו היא חומרים המבוססים על בנזוטריאזול. אלו נפוצים בתעשייה כחוסמי UV ומוכרים לרבים בשמות התעשייתיים UVA-326 ו-UVA 329. הם מגינים על מוצרי פלסטיק ביישומי חוץ מפני דגרדציה.  

תמונה 1: גידול פיק קרבוניל כאנלוגיה לדגרדציית הדוגמה. הרכב UVA 1 הינו הרפרנס המכיל את ה-UVA 326. הרכב UVA 2 הינו הפתרון החדש – UVA 07920 LD.

הסיבה לכניסתם לרשימה היא הכרזתם כחומרים Bio accumulative אשר מצטברים בגוף האדם ואינם מסולקים בקלות החוצה. כל שימוש בחומרים אלו בתערובת העולה על 0.1% מצריך הודעה לצרכן או הלקוח על הימצאותם במוצר. כניסה לרשימת ה-SVHC אינה נעשית בהפתעה ורשימת החומרים הנכנסים תחת בחינה ידועה לאנשי המקצוע בתחום הרגולציה. כפרית, אשר מקפידה לעקוב אחר עדכוני הרגולציות העולמיות, נערכה מבעוד מועד ופיתחה פתרונות חליפיים. 

חוסמי UV חדשים ללא SVHC המתאימים ליריעות חקלאיות 

הפתרונות החדשים של כפרית,  UVA 07920 LDו-UVA 0054 LD מבוססי חומרים שאינם כלולים ב-SVHC, הושקו עם כניסת החומרים הסטנדרטיים להגבלות הרגולטוריות. הם תוכננו כך שיתאימו לשימוש ביריעות חקלאיות עם עמידות בחומרי הדברה וסביבות כימיקליות של 2000-4000 PPM של גופרית, העלולה לפגוע בפעילות תוספי ה-UV. 

חסימת ה-UV פוגעת בפעילות ההאבקה של הדבורים אשר מסתמכות על אורכי גל מסויימים בתחום ה-UV לניווט. כפרית לקחה זאת בחשבון ודאגה שהפתרונות החדשים יהיו ידידותיים לדבורים ולא יפריעו לפעילותן הטבעית. 

הפתרון החדש עולה על המקור 

על מנת לבדוק את החומרים החדשים, בכפרית ביצעו בדיקות בלייה מואצת לפי תקן ASTM G154 עם מנורות UVA בנוכחות קרינה ולחות וגופרית. לשם השוואה, יוצרו יריעות LDPE בעובי 100 מיקרון עם התוספים השונים.  

תמונה 2: ספקטרום מעבר UV-VIS של דוגמת הרפרנס (באדום) ודוגמת הפתרון החדש (בכחול) לאחר בדיקות בלייה מואצת. ניתן לראות כי הפתרון החדש מחזיק מעמד בצורה טובה יותר לעומת הרפרנס.

פעילות תוספי ה-UV נבדקה על ידי מעקב אחרי הפיק הגדל של קבוצת הקרבוניל המעידה על קיצור השרשראות ודגרדציית החומר. בבחינה השוואתית נראה בבירור כי אחד מההרכבים החדשים מתנהג בצורה מצויינת וביצועיו עולים על ביצועי ה-UV 326 – הדגרדציה בהרכב זה הייתה קטנה בכ-40% לעומת הסטנדרט לאחר 3000 שעות חשיפה.  

בבדיקה של ספקטרום מעבר האור באורכי גל UV-VIS (500-200 ננומטר) ניתן היה לראות בבירור, כי התוסף החדש חוסם את הקרינה בתחום ה-UV בצורה טובה משמעותית למשך זמן ארוך יותר בהשוואה לתוסף הסטנדרטי. 

ההרכבים החדשים עברו גם ניסויי שדה, נמצאים כבר בשוק אצל הלקוחות וזמינים להזמנות מסחריות. 

למידע נוסף:
כפרית, רועי לוי, 054-648-7367, [email protected]