סיכום שנת 2019 בחברות הפלסטיק: אתגרים גדולים, עליות קלות / שירי עדן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

שיאניות התשואות לשנת 2019 הן רבל עם תשואה של 70% וארד עם תשואה של 52%

גרף 1: מדד הפלסטיק לעומת מדדי המניות בבורסה, מדד ת”א 125 ומדד ת”א SME60.

באחת השנים הטובות שידעה הבורסה מדד ת”א 125 עלה בכ-21% ומדד ת”א SME60 עלה בכ-10%. לעומת זאת, מדד מניות הפלסטיק, המחושב כממוצע של 11 החברות הציבוריות הפועלות בענף, עלה ב-4.8% בלבד (גרף 1).

בין מניות הענף נרשמה שונות גבוהה. מניותיהן של רימוני ופלסטו-קרגל נפלו ב-38% וב-36% בהתאמה, ולעומת זאת מניותיהן של ארד ורבל טסו בכ-52% ו-70% בהתאמה (גרף 2).

מאחר ושתי החברות שהתשואה שלהן השנה היתה הטובה ביותר והנמוכה ביותר, רבל ורימוני, הן ממגזר ההזרקה, החלטנו הפעם למקד את הסקירה במגזר זה.

גרף 2: תשואות חברות הפלסטיק הציבוריות בשנים 2017-2019.

רבל

חברת מוצרי הפלסטיק לתעשיית הרכב מבאר שבע היא המרוויחה הגדולה של ענף הפלסטיק לשנת 2019.

מנייתה עלתה בחדות לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי. הכנסות החברה עמדו על כ-71 מ’ אירו, גידול של כ-31% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מעניין לציין, כי ההכנסות גדלו בכל אחד משלושת תחומי הפעילות של החברה: מוצרים לרכב, חלקים מבניים ושירותים.

בנוסף לעלייה בהכנסות, החברה הצליחה להפחית את שיעור עלות המכר מההכנסות לשיעור של כ-73%, ולהפחית את שיעור הוצאות מכירה ושיווק והנהלה וכלליות מהמחזור. התוצאה היא רווח נקי של כ-7.5 מ’ אירו לרבעון, גידול של פי 7.5 מהרבעון המקביל אשתקד.

שורה תחתונה: רבל נהנית מהקשחת הרגולציה לרכב בשני תחומים עיקריים: הפחתת אידוי אדי דלק לאוויר והפחתת משקל לרכב, במיוחד בסין ובארה”ב. לאור הביקוש הגובר, החברה כבר חתמה על  הסכמי מסגרת לשנת 2020 בהיקף של כ-332 מ’ אירו, כך, שגם בשנה הבאה צפוי גידול בהכנסותיה. בראייה ארוכת טווח, היקף הסכמי המסגרת של החברה עד שנת 2032 עומד על כ-1.6 מיליארד אירו, מה שמצביע על המשך מגמת הגידול בשנים הבאות.

רימוני

רימוני, שרשמה תשואות מרשימות ב-2017 וב-2018, רשמה ב-2019 תשואה שלילית של כ-38%. רוב הירידות נרשמות לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי, שכלל ירידה של כ-22% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל ב-2018. הירידה בהכנסות נובעת מסיום פרוייקטים ארוכי טווח בתחום הרכב, ירידה בשער החליפין מול הדולר והאירו ומעבר של חלק מהלקוחות, ובהם לקוח עיקרי, לייצור עצמי. לאור הירידה בהכנסות, חלה נרשמה ירידה של כ-48% ברווח הרבעוני של החברה, והוא עמד על כ-5.8 מ’ ₪ בלבד.

לאור התוצאות, החברה לא חילקה דיבידנד רבעוני. זהו הרבעון הראשון מאז 2017 שהחברה לא חילקה בו דיבידנד.

עם פרסום התוצאות, הודיעו שלושת בעלי השליטה בחברה: רפי, גדי ודני רימוני, כי כחלק מתוכנית צמצום ההוצאות בחברה הם יקטינו את שכרם, משכר חודש של 120 אלף ₪ כל אחד לשכר חודשי של 60 אלף ₪ כל אחד.

בנוסף, באוקטובר האחרון השלימה רימוני את הרכישה של חברת RPM, שהכנסותיה במחצית הראשונה של 2019 עמדו על סך של כ-4 מ’ ₪.

שורה תחתונה: הסברי החברה לירידות בהכנסות מרמזים על כך שהירידה נובעת משינויים מהותיים בהיקף פעילות החברה, והיא אינה זמנית או מקרית. יחד עם זאת, נראה כי הנהלת החברה עושה מאמץ כנה לשמר את אמון שוק ההון. נזכיר, כי בעבר החברה איבדה את הלקוח המשמעותי ביותר שלה, סודהסטרים, והנהלתה הוכיחה כי היא יודעת לפתח מנועי צמיחה חלופיים.

פלסאון

פלסאון היא החברה הגדולה מבין חברות הפלסטיק הציבוריות, והיא נסחרת בשווי של כמיליארד וחצי ₪.

פלסאון היא חברה מבוזרת, המוכרת אלפי סוגים של פריטים למספר רב של מדינות, ובסך הכל כ- 80% מהכנסותיה הן מחו”ל. יתרון זה מאפשר לחברה לשמור על יציבות וצמיחה מתונה. הכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על כ-962 מ’ ₪, גידול של כ-2.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

למרות ירידה מסויימת ברווחיות הגולמית, הצליחה פלסאון להראות עלייה ברווחיות נטו, וזאת בין השאר כתוצאה מהכנסות מרווחי הון על תיקי ניירות ערך של הקבוצה, ריבית מפיקדונות והכנסות מהפרשי שער.

שורה תחתונה: פלסאון אינה שוקטת על השמרים, והיא מקפידה לצעוד עם הטכנולוגיה. בין הטכנולוגיה החדשות אפשר לציין שני אירועים: הראשון הוא כניסה לתחום מדפסות תלת ממד באמצעות השקעה בחברת Largix הישראלית המפתחת מכונות ייחודיות להדפסת חומרים תרמופלסטיים, בדגש על PP ו- PE. השני הוא פיתוח של פלטפורמה טכנולוגית לניהול פרו-אקטיבי של איכות ביצוע פרוייקטי תשתית, הכוללת פתרונות מבוססי מובייל, GPS, ענן ובינה מלאכותית. המערכת תחל להיות משווקת בעולם החל מהרבעון הראשון של 2020.

ברם

ברם, העוסקת בייצור ושיווק של אריזות מזון ומוצרים ייחודיים לבית, היא החברה הקטנה בענף.

מנייתה עלתה במהלך 2019 בכ-14%, וזאת בשל גידול של כ-5% בהכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול אפשר לחברה לעבור לרווחיות, והיא הרוויחה בתקופה זו כמיליון וחצי ₪. יחד עם זאת, החברה רשמה בתקופת הדוח הפסד בגין הפרשי שער, שעשויים להירשם כהפסד בדוח השנתי.

בנובמבר השנה חתמה החברה עם תאגיד ספרדי הסכם להקמת חברה חדשה בצרפת, שתפעל כמפיץ הבלעדי באירופה של המותג Life Story של החברה. ברם תמכור לחברה המשותפת את כל הפעילות הנוכחית שלה בצרפת.

בסמוך להשלמת העסקה, גייסה ברם עשרה מיליון ₪ ממשקיעים מוסדיים. לאחר גיוס זה, יתרות האשראי של החברה עומדות על סך של כ-32 מ’ ₪.

שורה תחתונה: לחברה יש חוב לא קטן, שדורג על ידי מעלות בדירוג BBB, ירידה ביחס לדירוג הקודם שעמד על BBB+. הנימוק המרכזי לירידה בדירוג הוא השחיקה ביחסים הפיננסיים כתוצאה מעלייה במחירי חומרי הגלם. לאור זאת, ברם נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי של כ-64 מ’ ₪, רק מעט יותר מההון העצמי שלה. הנהלת החברה הודיעה בדצמבר על תוכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף של כמיליון וחצי ₪, מה שעשוי להגדיל את התשואה למניה ומהווה הבעת אמון בחברה.

השורה התחתונה

לסיכום, נראה שרוב חברות הפלסטיק הישראליות מתמודדות עם אתגרים דומים, ובראשם שער החליפין של השקל. שער החליפין מול הדולר ירד השנה בכ-7.7% ומול האירו בכ-9.5%. למעשה, שער החליפין הנומינאלי האפקטיבי של השקל מול סל המטבעות הגיע השנה לשפל של כל הזמנים מאז החלה המדידה ב-1999.

האתגר השני שעובר כחוט השני בין חברות הפלסטיקה הוא עליית מחירי חומרי הגלם. פלסאון מציינת בדוחותיה כי מחירי חומרי הגלם ברבעון השלישי של 2019 היו גבוהים בכ-4.5% מהרבעון המקביל אשתקד, וניתן להניח כי סדר גודל דומה נרשם בכל החברות.

אתגרים אלה הביאו לתשואות נמוכות יותר בענף הפלסטיק ביחס למדדי המניות הכלליים, ומכפיל הרווח הממוצע בו נסחרות החברות נמוך מעט משאר מדדי המניות. המכפיל הממוצע בקרב חברות הפלסטיק הרווחיות עומד על 15.7, וזאת לעומת מכפיל רווח ממוצע של כ-17.5 במדד ת”א 125. המסקנה היא, כי שוק ההון אינו מצפה להתאוששות ניכרת בסקטור גם ב- 2020.

 

*הכותבת היא מנכ”לית נישות אסטרטגיה ומחקר.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin