שיטת ה-(High Pressure Processing (HPP תפסה תאוצה במשך העשור האחרון. השיטה מאפשרת שמירת מזון לאורך זמן, עם כמות מופחתת, או אפילו ללא שימוש בחומרים משמרים.
14 נובמבר, 2018
לאורך כל ההיסטוריה האנושית בני אדם השתמשו בפתרונות אריזה שונים לצורך שמירה על המוצרי מזון והעברתם ממקום למקום. בשנים האחרונות חלה התפתחות אינטנסיבית בשיטות ובחומרי אריזה, כתוצאה מפיתוח יכולות טכנולוגיות, שינוי הרגלי צריכה, ושיטות מכירת המזון.
מגמות בעולם אריזה מודרני:
לאור מגמות אלו, לא פלא שבעשור האחרון תהליך פסטור בלחץ גבוה (High Pressure Processing או HPP) הפך מטכנולוגיה חדשנית למעמד המיינסטרים בו הוא נמצא כעת. בהשוואה לתהליך פסטור מסורתי במים חמים, שיטת ה-HPP מתאימה למגוון רחב של מוצרי מזון, כולל מוצרים רגישים לחום.
מה זה HPP?
התהליך מבוסס על הפעלת לחץ עצום (כ-6000 bar או 600 MPa) למשך כמה שניות עד מספר דקות, בהתאם למזון הארוז. התהליך מתבצע לאחר אריזה, בסביבת מים לא מחוממים, לכן לפעמים קוראים לתהליך ה-HPP "פסטור קר". הלחץ מופעל ע"י המים באופן שווה ואחיד על כל יחידת המוצר ע"מ לא לפגוע במוצר ובאריזתו.
השיטה הוכחה כיעילה מאוד כנגד חיידקים, וירוסים ועובשים, כולל חידקים פטוגניים כגון ליסטריה, E.coli, סלמונלה (תמונה 1), ומהווה אלטרנטיבה אמיתית לטיפולים תרמיים וכימיים מסורתיים.
תמונה 1: השפעת לחץ גבוה על חיידק פטוגני Listeria monocytogenes. משמאל – חיידקים ללא הפעלת לחץ. מימין – חיידקים לאחר טיפול בלחץ גבוה. מקור: Hiperbaric
יתרונות השיטה
פסטור קר על ידי לחץ גבוה מתאים למגוון רחב של מוצרי מזון, כולל אלו שרגישים לטמפרטורה גבוהה, ומאפשר להאריך את חיי מדף של המזון הארוז ברמה משמעותית (תמונה 2). כך לדוגמא, חיי מדף של מוצרי בשר ואוכל מוכן לאחר טיפול ה-HPP ארוכים בערך פי ארבע ביחס למוצרים לא מטופלים. ברטבים שיפור חיי המדף עולה ומגיע עד פי 10 ואילו במיצים ומשקאות ניתן להאריך את חיי המדף אפילו יותר. יכולות משופרות אלו מאפשרות הפצת מוצרים טריים לשווקים מרוחקים, ופתיחת שווקים חדשים.
תמונה 2: יתרונות שיטת הפסטור בלחץ גבוה. מקור: Hiperbaric
בין המוצרים שנארזים בשיטת ה-HPP: סלסה, גואקאמולה, חומוס, מיצים טביעים, מוצרי בשר, גבינה, רטבים ומרקים למינהם, מזון לחיות מחמד, ארוחות מוכנות וכו' (תמונה 3).
תמונה 3: דוגמאות של מוצרים ואריזות HPP. מקור: Hiperbaric.
למרות שההשפעה של טיפול בלחץ גבוה על מזונות ידועה מאז המאה ה-19, יישום השיטה ברמה תעשייתית החל רק בשנות ה-2000. כיום יש מספר יצרנים בעולם כאשר המובילים מבינם הם Hiperbaric בספרד (תמונה 4) ו-Avure Technologies ב-US. נכון להיום Hiperbaric מדווחים על ייצור בשיטת HPP של מעל 1.5 מיליון טון בשנה, כאשר שלושת ענפי מזון המובילים הינם: מוצרי בשר, פירות וירקות ומיצים.
תמונה 4: קו תעשייתי של חברת Hiperbaric. מקור: Hiperbaric
לאריזה בשיטת HPP מספר יתרונות מהותיים:
– תאמה למוצרים רגישים – זמן טיפול מינימלי, ללא חימום.
– הזדמנויות חדשות בפתיחת ערוצי הפצה ושווקים חדשים למוצרים.
– הארכת חיי מדף תוך כדי שמירה על ערך תזונתי, מרקם ומראה המוצר הארוז.
– יעילות כנגד חיידקים פטוגניים והורדה דרמטית של ספירה מקרוביאלית באופן כללי.
– מניעת שימוש או הפחתת הכמות של חומרים משמרים.
ומה זה דורש מחומרי אריזה?
כמו כל תהליכי ה-post-treatment, הפסטור בלחץ גבוה מציב דרישות מסוימות על החומרים המרכיבים את האריזה:
תמונה 5: יחס דחיסת המים כתוצאה מהפעלת לחץ.
דוגמאות לחומרי אריזה המשמשים עבור HPP:
התאמת ההלחמה לתהליך
הניסיון המצטבר מראה שלפעמים יש צורך בהרחבת "פס הלחמה" באריזות HPP. כמו כן נראה שלמלחמים בעלי שטח חלק יש עדיפות לעומת מלחמים מחורצים. האתגר הוא אריזות הפתיחה הקלה (Easy Peel) שבה יש צורך לחזק הלחמות ועדיין לשמור על אפשרות של פתיחה קלה ונוחיות הלקוח. בחירת חומר גלם מתאים לשכבת הלחמה הינה קריטית במקרה הזה.
לא פחות חשוב לשמור על פרמטרים ותנאי הלחמה קבועים ומתאימים למוצר: לוודא ששטח המלחמים נקי משריטות ולכלוך, לוודא אחידות טמפרטורת הלחמה ולהתאים פרמטרים של טמפרטורת, לחץ וזמן לתוצאה מיטבית.
באריזות האווירה המבוקרת (MAP) יש לשאוף לכמות אוויר מינימאלית ככול האפשר, כמו כן להתאים תנאי שטיפת הגז אופטימאליים.
במידה ובכל זאת נתקלים בבעית "נזילות" של המוצר או אי-שלמות ההלחמה, להלן רשימת המלצות לפעולות לבדיקת הפרמטרים הקריטיים בתהליך לצורך איתור של נקודת הכשל:
לסיכום,
יצרני מזון אימצו את ה-HPP כדרך נוספת לספק לצרכנים מוצרים מוגנים וטריים, עם כמות חומרי שימור כימיים מופחתת או לא חומרים משמרים בכלל.
כתמיד, תפקידה של האריזה לתמוך בטכנולוגיה החדשה ולשמור על שלמות ואיכות המוצר גם בתנאים המאתגרים. לרוב ניתן להשתמש בתהליך זה באריזות רגילות, במיוחד כשמדובר באריזת וואקום. אם מטעמים שיווקיים בוחרים באריזה בעלת אווירה מבוקרת (MAP), כדאי לשאוף לכך שכמות האוויר תהיה מינימלית באריזה. בנוסף, יש להקפיד על חוזק הלחמה ע"י בחירת שכבת הלחמה נכונה ושמירה על פרמטריים ותנאי ייצור מתאימים ועקביים.
מקורות:
על הכותבת:
הלנה גרינשטיין,M. Sc. בהנדסת פולימרים, בעלת ניסיון רב בפיתוח פתרונות אריזה גמישה למזון.
בעבר מילאה הלנה תפקידים שונים בפיתוח, טכנולוגיה ושיווק, בארץ ובחו"ל. הניסיון שצברה רחב ונוגע בכל שרשרת האריזה, החל מניסיון בחברת מזון ישראלית מובילה, ניסיון בפיתוח אריזות גמישות וכן ניסיון בחברת חומרי גלם במספקת שרות בתחום. לאחרונה פתחה עסק עצמאי כיועצת, ומציעה תמיכה בחברות יצרניות בנושא האריזה לאורך כל שלבי הפיתוח, גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה שיווקית.
שירותי ייעוץ כוללים: פיתוח מוצרי אריזה ויישומים חדשים, אופטימיזצית עלות/ביצוע, ליווי בתכנון ויישום מוצר חדש בייצר; בחירת חומרים וספקים; בחינת התאמה לדרישות רגולציה; תמיכה טכנית באישור מוצר אצל לקוחות סופיים; כתיבת מפרטים וחומרי שיווק טכניים.
ליצירת קשר: 058-766-3354, [email protected]